Pony niet voorwaarts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarKiJen

Pony niet voorwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:01

We hebben een a welsh merrie voor de kinderen.
Mijn oudste dochter begint nu wat fanatieker te rijden en we mogen nu ook gebruik maken van de bak bij de buren.
Als mijn dochter in het land rijdt is ze goed voorwaarts in stap (regelmatig zelfs te,dan gaat ze al snel over in een drafje)
In de bak echter is ze niet vooruit te branden..
Als ik er naast loop,loopt ze wel door maar als ik haar aan de longeerlijn heb en mijn dochter alles "zelf" moet doen loopt ze zo vreselijk langzaam..
Ze gaat wel netjes de hoeken in als mijn dochter dat vraagt en bijv. van hand veranderen gaat ook gewoon goed.
Wat mijn dochter ook probeert,ze wil echt niet op een normaal tempo lopen.. Ook na het halthouden wil ze niet weer verder lopen.
Ze rijdt zonder "hulpmiddelen".
Moet ze nou dan met zweep gaan rijden? Of zijn er nog andere mogelijkheden om haar wat meer voorwaarts in de bak te krijgen?

lx3

Re: Pony niet voorwaarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:48

Je kunt meerdere dingen proberen.
- Longeer je weleens? Zoja, probeer het dan eens met touwtjes. Er staat hele lichte druk op de mond, waardoor ze eerst gaat ontspannen, alleen maar tempowisselingen.
- Tempowisselingen rijden onder het zadel, halt-draf, galop-draf , stap-galop. enz.
- 1x been is weg. Probeer gewoon eerst rustig je kuit aan te drukken, reageert hij er niet op geef je hem als het ware een 'schopje'.
Ik heb nog wel meerdere dingen, probeer eerst dit maar eens.;)

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 12:03

Ik longeer haar nooit,ze heeft dit volgens mij nog nooit geleerd,ik heb het en paar keer geprobeerd maar heb echt hulp nodig daarbij (en die hulp heb ik niet voor handen)
Tempowisselingen zou ik wel willen doen maar kan er zelf helaas niet op rijden en mijn dochter is nog niet zover dat ze los kan draven dus die kan ik het ook niet laten uitvoeren.
Je laatste tip ben ik inderdaad mee bezig,maar ook dat gaat tot nu toe nog niet geweldig... Als ik het mijn dochter zelf laat doen dan weigert ze te luisteren,kom ik naar de pony toe lopen dan ineens doet ze het wel...
Ze weet dus precies wat ze wel en niet kan doen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:31

Als ze nooit heeft geleerd te longeren hoe kan ze dan rondjes lopen aan de longe?
Kan zijn dat de bak pony afremt omdat die kleiner is dan de wei.

Ik zou pony eerst leren longeren, dan kan jij pony en ruiter ondersteunen/hulpen verduidelijken. Nu zijn jouw commando's moeilijk omdat ze die niet kent en je dochter kan niet duidelijk genoeg zijn.

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:04

Ik zou inderdaaad ook eerst met het longeren aan de slag gaan, wil het dan nog niet lukken kan je evt. nog een zweepje aanschaffen. Vaak is het in de hand houden van een zweepje al genoeg.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:32

tamary schreef:
Als ze nooit heeft geleerd te longeren hoe kan ze dan rondjes lopen aan de longe?
Kan zijn dat de bak pony afremt omdat die kleiner is dan de wei.

Ik zou pony eerst leren longeren, dan kan jij pony en ruiter ondersteunen/hulpen verduidelijken. Nu zijn jouw commando's moeilijk omdat ze die niet kent en je dochter kan niet duidelijk genoeg zijn.

Ze loopt geen rondjes aan de longeerlijn... ik heb haar gewoon voor de zekerheid vast,ze loopt op de hoefslag door de bak heen.
Het is een ervaren pony die heel goed weet wat ze moet doen maar dit weigert omdat mijn dochter nog niet ervaren genoeg is en zij er geen zin in heeft...(ze weet dus heel goed hoe ze onder haar werk uit moet/kan komen....)
Ook in het land had ik haar aan de longeerlijn vast..
Met andere woorden,het is gewoon een eigenwijze pony die heel goed weet wat er van haar gevraagd wordt (weet wat stap,draf en galop is als ik de stemhulp geef terwijl ik naast haar loop) maar er niet naar luistert als ik op een afstandje sta.
Oja,de longeerzweep intereseert haar totaal niet,ze verblikt of verbloost er niet van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:00

ik zou inderdaad ook veel overgangen gaan rijden als stap-draf draf-galop stap-galop enz.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:12

Ik zou je kind eerst goed leren rijden voordat je aan een eigen pony begint. Dat is toch wel moeilijk. Ook is het niet echt handig dat er geen hulp in de buurt is. En je kan er zelf ook niet op? Zo leren ze toch niets???

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 10:03

Nee,ik kan er zelf niet op,het is een pony van 1.13m en ik ben 1.76,lijkt me niet echt een strak plan.
Het was de bedoeling dat ze op deze pony zou gaan leren rijden..
Nou hebben we ook totaal geen klik met deze pony en gaat ze ws de verkoop in...
Maar voor zolang ze er is wilde ik graag wat tips over hoe ik het het beste zou kunnen aanpakken..