hulpteugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samantha374

hulpteugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:20

Hallo,
Ik had de vraag hoe kan ik van mijn tiedeman af?
Ik heb een super leuk verzorgpaard! Alleen ik rij haar altijd met tiedeman, als ik de tiedeman los doe kan ik haar soms niet houden. Ik durf haar wel al wat losser aan de tiedeman te doen. Maar hoe kom ik er nu vanaf want als ik wedstrijden wil gaan rijden moet ik zonder tiedeman.

aeolusnr1

Re: hulpteugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:24

tjaaaa, das zeker waar, eens je als beginner een thiedemann teugel als oplossing zoekt voor je probleem, dan blijkt na een hele tijd dat het probleem alleen maar erger geworden is, en das heel normaal.
Je moet dus als ruiter rijtechnisch gewoon betr gaan rijden, en das mssn makkelijker gezegt dan gedaan, dus veel les volgen zou ik zeggen, en met les bedoel ik niet de groepslesjes, nee echt privéles dus.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 21:27

aeolusnr1: hooi, ik ben zeker geen beginner meer en ik heb dit verzorgpaard nu 4 maanden en ik moest haar vanaf het begin al met tiedeman rijden, ik heb wel groepsles, en ik durf de tiedeman in iedergeval losser te doen. Maar nog niet helemaal. aan de tiedeman krijg ik haar soms wel aan de teugel, maar als ik dat los doe dan staat haar hoofd echt plat naar voren XD

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:38

Dan weet jij niet wat aan de teugel lopen is, want een paard welke aan de teugel loopt zal zeker zo niet reageren.
Neem me dit niet kwalijk, is niet aanvallend bedoelt hoor, maar zo is het echt wel.
Ik weet echt wat ik zeg hoor.
Het probleem zit niet bij het paard maar bijna altijd bij de ruiter of op zijn minst bij de manier van vragen.
Ik begrijp best wel dat je oefeningen en de verschillende gangen wilt oefenen, maar technisch is dit echt niet uitvoerbaar om dit goed te doen zolang je paard niet zelf wil nageven, tis net dit nageven dat noodzakelijk is om eender wat te gaan doen.
En door het gebruik van een Thiedemannteugel krijg je wel het idé dat je paard nageeft omdat je zijn hoofd gewoon naar je toe trekt, maar das echt niet het nageven vanuit je paard zelf.
Voor je in discusie gaat over moeilijkere materie moet je echt zelf de nodige kennis hebben hoor.
Dus nogmaals weg met die thiedemann, en neem goed les, dus rijtechnisch, academische rijkunst. ( en dat kan net zo goed western zijn, maakt echt niet uit hoor, als het maar goed rijden is, en niet het goed trekken aan die thiedemann.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:44

Ik ben het met het boven staande eens , zoek het in je eigen techniek ,
Want je zegt dat je geen beginner ben , waarom dan wel een hulpteugel gebruiken, dan zou je moeten weten dat daar al iets niet goed is in jou techniek.
Met aan de teugel rijden komt meer bij kijken en dat doe je niet met de teugel en zeker niet met een hulpteugel.