Bang voor bokken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Bang voor bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:23

Ik heb vroeger een pony gehad.
Amber.
Die mij er een paar keer vreselijk hard heeft afgegooit.
Iedere keer door te bokken en een rodeo show te geven.

Daarvoor had ik een shetlander Napoleon.
En die wou wel eens van die shetlander bokjes doen. :+
Daar lachte ik om.

Amber lachte ik niet om.
Amber hebben we 3 jaar gehad , en in die 3 jaar heeft ze mij er denk wel 30 keer afgegooit.
Door een ongeluk is ze om het leven gekommen.

Eerste wat ik zei was : '''Hoef nooit meer een paard wat bokt.''

Ik heb 1,60 stijl gesprongen.
Als een gek over het strand geracet,
Leren steigeren.
Verkeersmak gemaakt.
Hengst beleerd.

Ben nergens bang voor.
Zolang ze niet bokken.

Aangezien ik een curces als instructeur wil gaan volgen.
Zou ik over mijn angst heen moeten.

Iemand een idee om er over heen te kommen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:32

Bedenk dat bokken meestal komt omdat de energie niet naar voren eruit kan of mag. De beste remedie tegen bokken is dus niet aan de teugels gaan hangen, maar juist flink voorwaarts rijden. Een paard dat niet wordt belemmerd, zal niet snel bokken. Een normaal rijpaard hoort niet te bokken en een cursus is wel de beste plek om alle steun en inzicht te krijgen op je rijden en hoe je met bokken om kunt gaan.
Bokken staat ook niet altijd gelijk aan eraf vallen. Als je achterover leunt en je benen naar voren schrap zet als het ware, zul je niet zo makkelijk vallen. Als je naar voren in elkaar kruiopt omdt je bang bent, val je al bij de eminste beweging. Dus het is ook maar hoe je er mee omgaat.
Daarbij gebeurt zo vaak waar je het meest bang voor bent omdat je het eigenlijk onbewust vraagt of aanzet in je paard. Dus als je op ene paard gaat, denk dan niet, nooit, aan het feit dat hij wle eens zou kunenn bokken, maar denk aan wat je wel graag zal willen bereiken, lekker voorwaarts.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:26

Goed rechtop zitten (evt klein beetje achteruit maar zeker niet naar voor gaan hangen), handen stil en been erbij houden, tegenhouden heeft geen zin.
Ik ben ook een tijdje erg bang geweest voor bokken, aangezien ik daardoor eens op spoed beland ben.
Door ze te leren uitzitten heb ik een enorme boost zelfvertrouwen gekregen, natuurlijk wel met goede begeleiding erbij he. ;)

MarleenvdB

Re: Bang voor bokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:54

er zijn verschillende redenen waardoor een paard kan bokken. Sommigen doen het al van een tik van de zweep, sommige gewoon om te klieren, sommige zijn echt gemeen, sommige als ze schrikken. Bokken kun je nooit tegengaan. Tenzij je er eentje hebt die niet kan bokken (zoals die van mij, die kan niet bokken als ik erop zit, alleen maar steigeren haha). Maar je moet dus eigenlijk eerst naar de oorzaak kijken. Al is dat vrij lastig. Probeer het paard constant bezig te houden, voltes afwenden en al die dingen. Dan gaat je paard daar ook minder snel over na denken. Het is dus moeilijk om te voorkomen. Je moet het alleen onder de knie krijgen wanneer een paard wel bokt dan denk ik.
veel succes verder nog!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:13

hier ook een rodeo kampioen. ik vond het bokken nog te doen, totdat het haar ineens lukte om me eraf te kieperen. Ging daarna toch met een naar onderbuik gevoel erop. Ben toen gaan lessen. Mijn instructrice heeft me goed geholpen in het begrijpen van de reden van het bokken. Hierdoor is het al veel minder geworden. Omdat ik nu gewoon beter kan rijden. We doen nu ook zitlessen zonder teugels. Ik poepte echt in mijn broek de eerste keer. Niet dat ik nog nooit zo'n les had gehad, maar niet op een paard dat kan bokken als een debiel. Maar het gaat om vertrouwen, vertrouwen in mijn paard. Nu zij voelt dat ik met vertrouwen erop zit heeft ze niet meer gebokt! Puzzel opgelost.. Lijkt zo makkelijk maar ik heb echt jankend in de stal gestaan en het was echt hopeloos. Jammer dat het paard overleden is, want het was het mooist geweest als je op dat paard over je angst heen was gekomen, omdat het daar ook is ontstaan.

een nieuwe bokker zoeken en daarmee aan de slag. Dus juist weer zo'n paard zoeken, en gaan lessen. Als je dat overwint, dan kun je weer op elk paard kruipen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:53

misschien toch op een paard gaan dat bokt, bijv een die alleen een klein beetje de kont in de lucht gooit, steeds wat meer opbouwen?