3Jarige blijft ontstuimig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marjoke

3Jarige blijft ontstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:28

Sinds juni ben ik bezig met mijn 3jarige zadelmak te maken. Het is een erg gevoelig paard met enorm veel bloed, vandaar dat we alles heel rustig aan en stap voor stap hebben gedaan met heel veel geduld. Ik rijd hem gemiddeld 3 keer per week een half uur en de andere dagen komt die op de weide te staan. In september heb ik het rijden 3 weken stil gelegd ivm een gebroken pols bij mezelf. Daarna ben ik er weer op gestapt en ging alles precies vanzelf. Ik moest niet meer longeren voor het rijden, ik kon zonder slofteugel rijden, want hij was altijd super rustig en braaf.
Dat heeft maar enkele weken geduurd. Want plots werd hij weer heel bang in de binnenbak en heeft hij mij eraf gebokt zodat ik weer een week niet kon rijden. Na een week ben ik er met volle moed terug op gestapt. Hij is nu ofwel lui, ofwel wil hij alleen maar gek doen of een spurtje trekken.
Mijn vraag aan jullie is natuurlijk: Wat doe ik hier aan?
Ik rijd nu terug met slofteugel omdat ik dan meer te zeggen heb als hij het op een lopen zet, maar het is wel de bedoeling dat die er binnekort weer volledig af kan. Waar ik naartoe wil, is een paard dat op een constant tempo blijft lopen en verruimt en vertraagt wanneer ik dat zelf vraag.
Het is misschien ook belangrijk erbij te vermelden dat we nog niet bezig zijn aan de galop. Kwestie van hem niet te forceren. Maar misschien is het niet slecht dat ik hier toch mee begin?

Ik weet ook dat dit niet de normale gang van zaken is, want bij mijn paard duurt het 'zadelmak maken' toch wel erg lang. Maar zoals ik al zei is het echt één met enorm veel bloed en karakter en dat maakt het er alleen maar lastiger op. Ik blijf er wel bij dat ik alles zelf wil doen met behulp van mijn trainer. Ik heb genoeg ervaring om hem zelf op te leren en dat is tot zover ook goed gelukt. Dus ik ga hem zeker niet door iemand anders laten rijden.
Ik zou gewoon graag tips willen om dit zelf op te lossen. :)

unicorn_kiss

Re: 3Jarige blijft ontstuimig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:42

Ik zou hem aan het been en zit laten wennen aan de longe en daar het tempo proberen te schakelen. Zo hoef je je geen zorgen te maken over de voorkant en kan je lekker met de achterhand bezig zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:48

Tja het weer wordt ook weer wat kouder en ontstuimiger :P

Citaat:
Hij is nu ofwel lui, ofwel wil hij alleen maar gek doen of een spurtje trekken.

Dat is een gebrek van de ruiter...niet consequent genoeg en je zet hem niet aan het werk ~~}>

Ik denk dat je 3 keuzes hebt:

1. Aan het werk zetten :Y) voorwaarts-en bezig houden, consequent zijn en dus niets uit de weg gaan, ook niet de galop!
2. Wegbrengen en door laten rijden door prof
3. Stilzetten en in het voorjaar weer oppakken

Je paard is overigens zadelmak hoor....alleen nog niet genoeg doorgereden en bevestigd ;-)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:50

unicorn_kiss schreef:
Ik zou hem aan het been en zit laten wennen aan de longe en daar het tempo proberen te schakelen. Zo hoef je je geen zorgen te maken over de voorkant en kan je lekker met de achterhand bezig zijn.

Je hebt een punt. Ik dacht alleen dat we die fase wel door waren. Want aan de longe doet hij alles heel braaf en netjes. Ik ga altijd eerst 5 tot 10 minuten aan de longe erop, tot ik weet dat hij braaf is en dan pas gaat hij los. Aan de longe is hij erg lui. Vandaar dat ik dan los ga, dan is zijn drang voorwaarts veel beter, maar dan escalleert het soms gewoon..

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:54

listiglistje schreef:
Tja het weer wordt ook weer wat kouder en ontstuimiger :P

Citaat:
Hij is nu ofwel lui, ofwel wil hij alleen maar gek doen of een spurtje trekken.

Dat is een gebrek van de ruiter...niet consequent genoeg en je zet hem niet aan het werk ~~}>

Ik denk dat je 3 keuzes hebt:

1. Aan het werk zetten :Y) voorwaarts-en bezig houden, consequent zijn en dus niets uit de weg gaan, ook niet de galop!
2. Wegbrengen en door laten rijden door prof
3. Stilzetten en in het voorjaar weer oppakken

Je paard is overigens zadelmak hoor....alleen nog niet genoeg doorgereden en bevestigd ;-)

Hier heb ik nu eens wat aan zie :)
Dus ik ga gewoon wat langer doorrijden tot hij echt moe is? En wanneer hij weg schiet in galop gewoon uit laten galloperen? :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:56

Door laten rijden door iemand die het lef er voor heeft en dit zonder een slofteugel kan! Ik heb een viezerik gehad die onwijs aan de kletter kon gaan, kwam je dr in de mond liet ze zich achterover klappen, liet ik dr uitrazen bokte ze me er gruwelijk af!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:01

marjoke schreef:
Dus ik ga gewoon wat langer doorrijden tot hij echt moe is? En wanneer hij weg schiet in galop gewoon uit laten galloperen? :)

Dat lees ik niet in het bericht.

Volgens mij bedoeld ze met consequent zijn dat jij duidelijker moet zijn, en dat altijd moet zijn. Naar voren is naar voren en ho is ho.

Als je paard in galop schiet omdat jij een voorwaartse hulp geeft, ja doorgaloperen. Doet hij het op eigen initiatief, terugnemen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

Het weer word ook wat kouder dus wat dat betreft kan het kloppen. Ik denk dat je je paard niet genoeg aan het werk zet en vooral die bloedbeesten worden lastig als je ze teveel laat lummelen. Het rustig aan doen is heel goed maar je kunt het ook overdrijven. Zorg dat je voelt dat je paard na het rijden wat vermoeider is. En die gallop kun je er makkelijk bij pakken dat kan echt geen kwaad.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:03

aan het werk houden en ipv 3 x per week een half uur zou ik er voor kiezen een maand of 2 maanden lang 6 x per week een 15/20 min
tijdens die 15 min paard volop aan het werk zetten dus ook de galop en veel overgangen/figuren zover mogelijk
een paard met veel bloed en wat jong is snel afgeleid en gaat daardoor foute dingen doen.
als jij het paard volop bezig houd dan heeft hij geen tijd om rare dingen te doen; als hij aangaloppeerd dna laat hij maar een paar rondjes galopperen(als hij dan niet helemaal over de flip gaat) en neem hem terug op jouw hulp
na die maand/2 maanden en als hij dan braaf dan weer overgaan op 3 xper week een half uur of 4 x per week 20 min
succes; het is een super aansprekend paard met karakter vanaf de fotos te zien!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:05

PercyLeen schreef:
Door laten rijden door iemand die het lef er voor heeft en dit zonder een slofteugel kan! Ik heb een viezerik gehad die onwijs aan de kletter kon gaan, kwam je dr in de mond liet ze zich achterover klappen, liet ik dr uitrazen bokte ze me er gruwelijk af!

Het is niet dat ik een gebrek heb aan lef hoor :)
Anders was hij inderdaad al lang de deur uit ;)
Nee ik zou dit heel graag zelf oplossen en wil gewoon even wat tips van bokkers met meer ervaring. Ik heb al onze voorbije problemen ook zelf kunnen oplossen en ik heb hem zelf zadelmak gekregen, dus hier moet ik ook gewoon nog even door. Met een woordje van hulp door Bokt :)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:05

helemaal met listiglistje eens; en dan zou ik voor een combinatie van 1. en 3. gaan:
Als je erop gaat zitten ook echt aan het werk zetten. En dat heeft niks te maken met een uur erop; liever veel korter (ik denk eerder aan 20 min. bij een 3-jarige) en de tijd dat je er op zit niet laten teuten, maar geconcentreerd aan het werk zetten en geen dingen uit de weg gaan. Heeft ie energie om te donderjagen/ dan heeft ie ook energie om te werken :-)
maar; ik zou dit pas na de winter gaan doen!
voor een paard van 3 vind ik het te zwaar om zo'n 4 a 5 x per week echt aan het werk te zetten. Een paard van 3 maak je misschien zadelmak (en ook dat liever later, maar da's weer een andere discussie), en zoals jij nu af en toe rustig aan het werk zetten om het zadelmak zijn te bevestigen.
Maar, goed zadelmak is ie al;
dan zou ik wachten tot hij (zeker) 4 is en als je 'm dan weer op pakt ook meerdere keren per week goed aan het werk zetten.
Van half-half aan het werk gaan verveeld ie zich en krijgt ie alleen maar de moeglijkheid om te donderjagen nu.
(edit; zoals sporter ook opmerkt)

Ik heb mijn jongste merrie (ontzettend sensibel, hoog in het bloed) pas met 4 zadelmak gemaakt, een winter stil gestaan en daarna (met 5) ook meteen goed doorgereden en ben er nog steeds van overtuigd dat dit voor haar de beste aanpak was. Als ik haar goed aan het werk zet is het een super paard om te rijden, maar dat zijn geen paarden om maar een beetje te laten lummelen. (met 3 jaar had ze dat echter nog niet aangekunt)

Succes (en veel plezier!) ermee

laatste edit: bij je topic-titel dacht ik meteen; ja, mag ie?! hij's pas 3
Laatst bijgewerkt door Jolo op 12-11-10 13:12, in het totaal 3 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:06

marjoke schreef:
Hier heb ik nu eens wat aan zie :)

Nou een 3 jarige zou ik 3 tot 4 x per week rijden +/-20 minuten, misschien om het zadelmakmaken te bevestigen
2 weken 5/6 dagen per week een half uurtje (moet jij wel conseqent zijn en lef tonen in die 2 weken ;-) )

Maar je kunt beter 1 half uurtje je paard flink aan het werk zetten, dan heel lang en moe rijden...
bv na halve ronde stappen, goed voorwaarts aandraven en bv veel korte diagonaaltjes rijden, slangevolte 3 bogen voor het tempo etc
Al valt je paard per ongeluk in galop schiet so be it, laat hem maar lekker een paar ronden goed voorwaarts galloperen, maar jij bepaalt hoe lang!!!
Goed voorwaarts houden is hier het antwoord ;-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-11-10 13:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:07

ik denk dat je paard nog gewoon jong is.
die kunnen nog niet constant hetzelfde zijn. (kijk maar naar pubers).

probeer innd consequent te rijden. liever 6x 20 minuten innd.
gallop kan gerust. en je kan hem beter wat langlaag rijden dan met de slof er aan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:11

Met veel dingen eens hier maar ik heb die van mij het hele jaar bevestigd maar zodra het half november/begin december werd dan ging hij los... dan reed ik op een gegeven moment niet eens meer zo heftig was hij.. dan ergens halverwege januari kon ik er weer redelijk opstappen....

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:16

sorry off-topic (spiekte ff in listigslistje's profiel)
@ listiglistje; zie ik nu Olaf Fetzer in je profiel?! :-)
(op red river lady)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:17

tamaramt schreef:
aan het werk houden en ipv 3 x per week een half uur zou ik er voor kiezen een maand of 2 maanden lang 6 x per week een 15/20 min
tijdens die 15 min paard volop aan het werk zetten dus ook de galop en veel overgangen/figuren zover mogelijk
een paard met veel bloed en wat jong is snel afgeleid en gaat daardoor foute dingen doen.
als jij het paard volop bezig houd dan heeft hij geen tijd om rare dingen te doen; als hij aangaloppeerd dna laat hij maar een paar rondjes galopperen(als hij dan niet helemaal over de flip gaat) en neem hem terug op jouw hulp
na die maand/2 maanden en als hij dan braaf dan weer overgaan op 3 xper week een half uur of 4 x per week 20 min

Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens! 6 keer in de week 20 min overgangen rijden en figuren?? we praten over een 3 jarige ik denk niet dat dit ten goede komt van Ts der paard!
Beestje is jong en komt waarschijnlijk net van de wei af, wordt kouder, en dan zijn ze frisse, jeetje het is nog een halve baby en ik vind niet dat je een onstuimig jong paard paard dat moe moet rijden, denkk dat je hem zo eerder naar de donder helpt!

Ts ik zou hem eigenlijk gewoon volgend jaar weer oppakken!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:20

@ Pilipa

dat is wat ik ook zei; denk wel dat dit paard aan het werk gezet moet worden; en door dingen te vragen die niet ' te makkelijk' zijn, concentreert ie zich beter en kom je aan rijden toe,
maar dit is nog teveel voor een 3-jarige. Dan maar beter laten lopen nu ipv half-half rijden en als je 'm volgend jaar weer oppakt ook aan het werk zetten
(en uiteraard wel de tijd geven om conditie en kracht te krijgen; dus dan evengoed beginnen met 20 min. Maar beter 20 min. aan het werk, dan 40 min. lummelen.)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:25

Heel erg bedankt voor de duidelijke reacties. Ik weet nu wat me te doen staat.
En het is niet dat ik niet begrijp dat mijn paard zich graag uitleeft hoor, hij is inderdaad nog maar 3,5 jaar. Maar ik moet gewoon voorkomen dat het gevaarlijk wordt. :)
Nu nog een vraagje. De winter komt eraan, en jullie raden aan hem stil te zetten. Zetten jullie je paard dan op sneeuw met harde, ongelijke bodem?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:26

Jolo, ik las net je post en indd, zelfde mening!
Ken het karakter niet van het beestje , maar indd aan het werk zetten met moeilijkere dingen om zijn aandacht te houden!
Maar goed voor die “moeilijke dingen vind ik hem te jong “

Ik heb een 4 jarige staan met wat bloed en slechte jeugd! Hij is nu handmak , longeermak, truttel mak ;)! Lente 2011 pak ik hem weer op en probeer als hij eraan toe is zadelmak te maken!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:28

Ts,.. nou hier beetje hetzelfde zoals je in mijn bovenste post leest, mijn 4 jarige is ook een vlieger, maar van de winter probeer ik hem gewoon dagelijks in de hand te hebben , keertje los gooien en spelen met mekaar , longeren , wandelen,… grondwerk, als het weer het toelaat de wei op !

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:30

Ik heb niet alle eerdere reacties gelezen ;)

Je paard is wel al zadelmak :) Nu is het een kwestie van doorrijden.
Echter zul je hem wel lekker aan het werk moeten zetten, dus niet afwachtend gaan rijden, lekker naar voren denken, niet teveel met het hoofd bezig zijn, als hij lekker in zijn lijf loopt, komt dat vanzelf.
Probeer hem daarin ook niet over zijn tempo te lopen maar mooi in een constant tempo. in dat tempo kan je wat schakelen, niet te veel willen gewoon rustig wat terug (op je zit) en weer rustig uitschuiven naar voren. als je dit een paar x oefent, word hij actiever, alert op je zit en been en zal hij netjes in de aanleuning komen.
Echter als hij wel een x wegschiet oid in galop, laat maar lekker door galloperen! Niet terug zetten, maar laat maar ff door gaan, valt hij er weer uit, geen probleem. Gewoon weer de rust opzoeken en verder gaan met rijden.

Ik denk dat je hier lekker mee aan het werk kan en hier kan hij ook goed zijn energie in kwijt, als je hem maar rijd en niet gaat 'tutten' zegmaar :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:31

een jong paard moet uit zichzelf blijven lopen, maar zelf een constant tempo houden is er nog te veel aan, daar zal jij voor moeten zorgen.

Dit klinkt mij ook alsof het paard te "weinig" moet doen om z'n hoofd erbij te houden. zeker de galop nog niet vermijden, een paard heeft 3 gangen en die moet je alle 3 oefenen. Galop wordt meestal alleen de eerste weken even opzij gezet, maar zodra een paard een stuur, gas en rem heeft alles meenemen. Ook als hij luiert en jij zet hem vooruit en hij reageert door er in galop van door te gaan, laat hem enkele sprongen en neem hem dan op. Want jij vroeg "vooruit" en hij ging vooruit, misschien wat overdreven, maar de intentie was juist.
Aangezien je een bloedpaard hebt, moet je opletten. Normaal zou ik zeggen als je merkt dat ze "profiteren" en er telkens vandoor gaan, dan moet je ze hierop pakken "zij willen galop, dus moeten ze in galop" verder ongeacht of jij nu een acht, diagonaal of weet ik veel wat wilde rijden. Een beetje moeilijk maken dus. Maar dit kan je niet met een volbloed of bloedpaard, want die blijven lopen tot ze erbij neervallen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:32

Ja, die van mij gaan met vorst en sneeuw elke dag naar buiten! Juist die felle bloedmerrie! Toen ze de hele winter niet gereden werd vond ik het al helemaal belangrijk dat ze elke dag vrije beweging had. Afgelopen winte rmet die kou en sneeuw hebben ze geen dag overgeslagen in de wei.
Als ze elke dag buiten komen weten ze precies hoe en wat. Pas als je ze een tijd binnen houdt en dan naar buiten gooit kun je wachten op blessures; zo onstuimig zijn ze dan.

@ pilipa: jij hebt mijn paard maar dan 2 jaar jonger ;-)
gekocht met 4,5; nog niet vast kunenn staan, geen voetjes geven etc etc. Veel tijd in gestoken. In de winter dat ze 4,5 was een paar keer gelongeerd en op gezeten; stap en draf en toen voorjaar dat ze 5 werd gaan doorrijden.

edit: BBmarin: klopt, ben ik (en enkele andere reacties hier) met je eens, maar voor een 3-jarige is dat (veel te) zwaar. Daarom werd hier ene paar keer genoemd nu weg zetten en dan op die wijze weer op gaan pakken als ie wat ouder is.
Laatst bijgewerkt door Jolo op 12-11-10 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:33

Ik rij mijn driejarige bloedkikker nu drie keer per week hooguit een kwartier. Laat hem daarvoor uithupsen aan de longe.
Rij figuren, overgangen en tempowisselingen op puppyniveau om hem bezig te houden. Doe dit isn stap-draf en galop.
De dag voordat ik rij zorg ik ervoor dat hij zeker zijn energie kwijt kan. De dag erna mag tie zelf kijken wat tie doet in de paddock oid.
Hij is ook druk, maar ik heb hem zeker onder controle, ook al heb ik nog bijzonder weinig stuur. Maar lopen is lopen en ho is ho. En daar voer ik geen discussie over.

Ik rij hem dus om de twee dagen!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:35

jong paard met veel bloed verveeld zich nogal snel dus na 3 rondjes draf door de hele bak heeft hij zich al verveeld en raakt afgeleid en gaat dus vervelend worden; gewoon voltes; een keer een gebroken lijn; van hand veranderen enz
niet teveel ; te moeilijk ; en 6 x per week 15/20 min voor gedurend een maand/ 2maanden kunnen ze gemakkelijk hoor!!
beter dan 3 x per week een half uur

_Pilipa_ schreef:
tamaramt schreef:

Nou hier ben ik het niet helemaal mee eens! 6 keer in de week 20 min overgangen rijden en figuren?? we praten over een 3 jarige ik denk niet dat dit ten goede komt van Ts der paard!
Beestje is jong en komt waarschijnlijk net van de wei af, wordt kouder, en dan zijn ze frisse, jeetje het is nog een halve baby en ik vind niet dat je een onstuimig jong paard paard dat moe moet rijden, denkk dat je hem zo eerder naar de donder helpt!

Ts ik zou hem eigenlijk gewoon volgend jaar weer oppakken!