Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetselina

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 08:04

Ik ben in het bezit van een lieve 3,5 jarige arabische volbloed ruin Seb.
Ik heb hem al vanaf dat hij een veulen was en hij is de zoon van mijn vorige arabier.
Ik ben 26 jaar, rij al vanaf dat ik 7 jaar was en ben inmiddels ongeveer 3,5 jaar chronisch vermoeid.

Seb is inmiddels beleerd en ik rij ongeveer 2 x in week op hem in het bos.
Hij vind het echt prachtig en doet het erg goed voor een paardje dat nu bijna 2,5 maand
onder het zadel is.

Ik ben altijd gek geweest op arabieren en heb er altijd 1 gewild. Ik hou ervan dat ze wat heter
zijn en lekker voorwaards.

Maar nu komt het.... Hij is wel heel erg hyper. Dat is ook echt het enige hoor. Oke, hij heeft woensdag 1 x
een bokje gegeven. Verder doet hij het super hoor. Ben erg trots op hem.
Auto's, vrachtwagens, nergens kijkt hij echt van op. Maar hij heeft gewoon erg veel energie, zelfs met vooraf longeren.
Vaker rijden lukt me niet, ik kan dat niet aan, hij is nog maar 3,5 jaar oud en wil niet alleen. Mijn zus die altijd mee rijdt
heeft kinderen en dus heeft altijd oppas nodig.

Maar wat moet ik nu? Hem verkopen aan iemand die er wel meer mee kan doen of nog even doorrijden of ....???
Toen ik hem kocht wist ik niet dat ik Chronische vermoeidheid had, dus daar kon ik toen nog geen rekening mee houden.

Help, ik weet niet wat ik moet doen.

Sim

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 08:07

Kun je geen bijrijder zoeken die er voor zorgt dat je paard meer beweging krijgt?
Weet niet hoe je je paard gehuisvest hebt, maar dagelijks buiten staan in weide op paddock kan ook wonderen doen.
Maar arabieren en bloederige paarden zijn altijd wel loperig.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 09:48

Bedankt voor je snelle reactie.

Hij staat overdag iig buiten en sinds kort 's avonds binnen.
Bijrijder is inderdaad een idee, alleen zijn de stallen bij mijn zus en
ik weet niet hoe zij erover denkt mbt vreemden op hun terein.
Dat zou ik dus eens moeten overleggen, maar volgens mij is het hier
ook nog niet echt makkelijk om iemand te vinden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:51

Ik zou het wel proberen, een bijrijder te zoeken. Overleg eens met je zus, misschien staat zij er gezien je CVS wel positief tegenover.
Wat krijgt je dier te eten? Als hij zo weinig hoeft te doen, hoeft er eigenlijk geen krachtvoer in, alleen goed ruwvoer. Dat kan ook al wat schelen qua energie!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 09:59

normaal valt hij in de winter aardig in, dus krachtvoer moet hij zeker wel krijgen. Wel krijgt hij gewoon biks en wat suikervrije en havervrije muesli. Ook ging mijn zus wat minder voeren, omdat hij toch iets te dik begon te worden. Hooi krijgt hij dagelijks genoeg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:47

waarom zet je hem niet eerst een tijd in training bij iemand en kijk je daarna of het minder is verkopen kan altijd nog

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 11:04

Ik denk dat een bijrijder zoeken een goed plan is ... je kan het altijd proberen kijk hoe het gaat, misschien is het wel zo'n leuke meid en klikt het goed en vertrouwd jou zus haar ook.... dan is het hele probleem lijkt mij opgelost :D

proberen kan nooit kwaad overleg het even met je zus;)

Succes !

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:01

Ik kan het mij niet veroorloven om hem in training te zetten bij iemand.
Daar heb ik hem ook niet voor en het is ook echt niet nodig.
Hij is echt heel erg braaf. Rij hem trouwens ook bitloos en hij doet het echt super, dus het is zonde van het geld om hem weer ergens heen te brengen.

Zal inderdaad wel even met mijn zus overleggen. Wie weet is het toch een goede oplossing.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:06

Maar het hoeft toch ook niet per se een vreemde te zijn? Neem aan dat als jullie allebei rijden, jullie genoeg "dezelfde" mensen kennen die eventueel kunnen en willen helpen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 17:37

Ik ken helaas niemand, behalve een vriendin van mijn zus, die paard rijdt.
En zij moet al genoeg paarden rijden. Verder rijden wij niet op een manege oid, dus ken verder helaas niemand, dus wordt dan toch een vreemde.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:46

Persoonlijk vind ik het niet zonde van het geld.
Zo'n jong paardje moet nog veel leren, en tis net die eerste periode van doorrijden die maakt of je paard goed de basis aangeleerd krijgt of maar half en half.
En die basis zie ik echt heel ruim; voorwaarts en stop (en die stop is dan echt stop, niet na 1 of 2 passen maar dadelijk op dat moment), nageeflijk op het bit, achterwaarts, voorhand verzetten, achterhand verzetten, wijken voor het been, voetjes geven, uiteraard de drie gangen stap draf en galop, longewerk, dubbele lijnen werk, beetje schriktraining, trail riding, ......
Dit alles samen is echt de basis en noodzakelijk om een paard goed te beheersen.
Ik kan me niet voorstellen dat jouw paard op dit moment heel dit lijstje nageeflijk kan tonen, op zich geen probleem als jij het hem kan aanleren, indien dit niet zo is dan is hem in training te plaatsen zeker een goede optie, en zeker als je dan kijkt naar jouw fisieke probleem CVS dan is dat zeker nog meer de enig goede oplossing.
Ik weet zelf ook wel dat de meeste paarden niet zo ver opgeleid worden, maar dat merk je dan ook echt wel als er met ze gereden wordt, das echt dag en nacht verschil om met zo'n paard te rijden.
En tjaaa idd dat kost een flinke cent idd, maar je hebt er dan ook nadien het confort van ook he.

Sweetselina schreef:
Ik kan het mij niet veroorloven om hem in training te zetten bij iemand.
Daar heb ik hem ook niet voor en het is ook echt niet nodig.
Hij is echt heel erg braaf. Rij hem trouwens ook bitloos en hij doet het echt super, dus het is zonde van het geld om hem weer ergens heen te brengen.

Zal inderdaad wel even met mijn zus overleggen. Wie weet is het toch een goede oplossing.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:08

aeolusnr1: Ik heb u al een PB gestuurd. Helaas woont u te ver uit de buurt en heb ik er simpelweg ook het geld niet voor.

Ik ga nu op zoek naar een bijrijder en dan zie ik wel weer verder.

Iedereen iig bedankt voor jullie reactie.