Sinds de laatste paar maanden is mijn lease pony erg stug in haar mond geworden, nu reageert ze nauwelijks meer op het bit.
Toen ik van vakantie kwam was haar hele mond kapot, en heel gevoelig. Ik heb haar toen 2 dagen gelongeerd, de dag daarna dah ik springles dus toen moest ik wel rijden. gelukkig was haar mond toen weer genezen, ik had er steeds wat wondzalf opgesmeerd.
De dagen daarna ben ik toch weer gaan rijden, maar zeker niet met plezier.
Skippy is een hele pittige merrie die graag met haar hoofd in d elucht loopt, het liefst wil ze er graag bij crossen. Toen ik net begon met leasen reageerde ze nog goed op het bit (ze is heel gevoelig voor been en zit hulpen dus dat zat altijd wel goed) en was ze netjes nagevelijk te rijden. Ze liep toen heerlijk ontspannen, op de juiste manier.
Nu rijden er zo'n 4 mensen op, 2 daarvan zijn hard in hun hand, 1 die doe helemaal geen moeite op de pony ontspannen te laten lopen dus hobbelt meer wat rond, en dan ik. Meestal als Skippy een zere mond heeft, wat vaak het gaval is, dan ga ik een buiten rit maken of longeren.. ligt aan mij bui
Maar goed, zoals ik al zei wordt ze door 2 meiden op kracht naar beneden gereden, in de krul trekken dus. Steeds als het toen weer mijn dagen waren, werd ze helemaal panisch als je haar op de 'normale', zoals ik het geleerd heb (dmv kleine kneepjes met het bit spelen, en veel been, overgangen, figuren), manier aan de teugel wilde krijgen. Nu heb ik haar twee en een halve week omdat de rest op vakantie is en ik vindt het eigenlijk niet leuk.
Het lijkt wel alsof ze het bit gewoon vastpakt, en niet merr loslaat. Ook longeren met hulpteugels hielp niet, ze negeerde ze gewoon en trok haar hoofd net zolang ophoog tot het lusje van de longeer singen stuk was.Mij werd toen de thiedeman aangeraden, en dat heb ik vandaag dan maar eens geprobeert. Eerst op het middelste rondje, maar we kwamen er al gauw achter dat de thiedeman te groot voor haar (was maat full, pony is 1.38
) was dus toen werd het de derde, hij zat vrij ruim en maar was ook weer niet te groot, naar mijn idee goed aangezien ik haar niet in de krul wil trekken.
Toen ik ging rijden was ze iig een stuk rustiger, en na 2 rondjes spelen met het bit zakte ze al wat meer naar beneden. Na een volte liep ze gewoon super en kauwde ze zelfs, wat ik haar al een tijd niet heb zien doen! Dat was voor mij al een reden om er verder mee te rijden. Na een mond vol schuim en 15 min later ben ik gaan draven. Ook dit ging super! De thiedeman hing los, en ze liep heel rustig, ontspannen op haar eigen benen in de juiste houding, nog steeds kauwend op het bit.
Na 40 minuten een galopje gedaan, wat ook heel goed ging! Ik was helemaal trots op mijn paardje
Toch ben ik niet zo'n voorstander van de thiedeman en de slof (en andere hulpmiddelen) maar ik vond dat de thiedeman bij Skippy heel goed werkte. In het uurtje rijden heeft ze toch een keer of 3 à 4 geprobeert om haar hoofd omhoog te gooien, maar toen werkte de thiedeman in en begon ze weer te ontspannen. Ik was bang dat de thiedeman haar toenn naar beneden trok, maar zodra ze nagevelijk werd, hing deze echter gewoon los en liep ze aan de teugel op mijn handen (natuurlijk ook been, enz..) maar ze reageerde er dus duidelijk op!
Nu is mijn vraag, wat vinden jullie. Rijden met thiedeman (in maat cob..
) en dan langzaam afbouwen door steeds een rondje losser te doen, todat ze gewoon weer netjes loopt zonder thiedeman, of zo door gaan als het nu wordt gedaan.. met kracht.
Hebben jullie verder nog tips?
Ik heb trouwens les, dus dat hoeven jullie mij niet aan te raden

De touwtjes heb ik van RockyLover geleend, ging iets beter dan met slof, maar nog steeds niet ontspannen. Ik hoop dat ik ze nog eens mag lenen, voor het longeren, in de hoop dat ik de touwtjes een keer op de juiste manier vast zet (laag bijv..) zodat ze wel ontspannen gaat lopen.. kwestie van geduld dus
bit, zo'n eentje met een appelsmaakje... Nou, zelfs dat helpt niet! Tot vandaag, maar toen reed ik met thiedeman...