Ik heb een probleempje met mijn bijrijdpaardje (een Western gereden Criollo). Het gaat om de bosritten. Vanaf januari rijd ik dit paardje, die erg eenkennig is. Ik ben in mei begonnen met bosritten, eerst met z'n tweeen, en dan de eigenaresse op haar paardje, en ik op een paardje van een vriendin. Soms ruilden we en dan ging het altijd goed. Ging ik echter alleen het bos in, ging het paardje halverwege het rondje onder me vandaan lopen. Als ik dan een galopje had gemaakt (soms liet ik hem even flink rennen), ging hij daarna constant in draf, dan nam ik hem terug (soms zette ik hem zelfs achteruit of in de spin) en dan ging hij weer. En dat dus de hele rit naar huis.
Dat is best irritant en de gemoederen liepen bij mij en paard behoorlijk hoog op. Ik heb al geprobeerd de hele weg (vanaf het begin) in een handgalopje te lopen, maar dan alsnog wilde hij onder me vandaan (en altijd halverwege, welke route we ook liepen!)
Dat neemt de lol van buitenrijden behoorlijk weg. Nu gaan we de winter in, en gaan we minder vaak het bos in, maar hoe kan ik dit gedrag (voor volgend jaar zomer) stoppen? 

) met rondje bedoel ik natuurlijk een route door het bos. Meestal probeer ik inderdaad altijd via een andere weg naar huis te gaan als dat ik heen ging. Ik ben ook wel eens omgedraaid (zelfde weg terug), maar dan begint 'ie ook te klieren. En ik heb ook wel eens alleen gestapt en gedraafd, maar dan doet 'ie het ook. Maar ik ga gewoon dingen uitproberen. Ik hoopte sowieso op een sterkere band tussen ons, het is in een half jaar al veel verbeterd, dus ik denk dat het in de zomer van 2011 nog beter zal zijn.