Vanavond heb ik op een paard gereden, een echte spaanse Andalusiër die ook op de echte spaanse manier is ingereden. Nu loopt hij gewoon mee in de manegelessen, maar ik kom wat moeilijke puntjes met hem tegen. Allereerst in stap als je de teugels lang hebt kantelt hij zijn hoofd af en toe een pas, en doet dan weer normaal. Nou doet hij dat maar drie of vier keer in de les, maar ik vraag me wel af of er wat aan te doen is. Ik heb dit met mijn vorige verzorgpony ook gehad en hier werd ik geadviseerd mijn ene hand hoger te houden dan de andere, maar ik weet nou niet of dat dé oplossing is.
edit: ik besef me dat dit ook aan mijn houding kan liggen, en ik weet dat ik vaak ook de neiging heb om mee te buigen en het paard naar binnen te duwen met m'n lichaam in plaats van recht te blijven zitten als het paard naar buiten loopt, maar in stap zit ik gewoon in de hoefslag en heb ik dit probleem dus niet, en het is juist in stap dat dit paard het doet.
Daarnaast is het, vooral in de galop, wanneer je hem voorwaarts wilt drijven, zo dat hij heel erg verzameld begint te lopen en zich op begint te pompen, iets wat normale paarden zouden doen om dan een reusachtige bok te geven om hun ruiter door het plafond te gooien, maar hij doet het voor mijn gevoel (en volgens de instructrice ook) om zich voor te bereiden op een hogeschoolsprong. Nou heb ik deze les vanalles geprobeerd, op been gaat hij meer verzamelen, op zweep (licht of feller) gaat hij een pas sneller en vervolgens verzamelt hij weer, en ik kan niet de hele les blijven tikken. Zweep in andere hand werkt ook niet (heb twee rondjes zo gereden omdat hij in het begin van de les terugviel in de hoefslag), teugels 'losgooien' werkt ook niet, teugels aannemen ook niet. De instructrice snapt ook niet precies wat het probleem is, hij moet flink naar voren gereden worden en veel ruiters kunnen dat niet, en de ruiters die dat dan wel kunnen, daar gaat hij dit bij doen.
Hij kan wel normaal galopperen, het is alleen even het knopje wat ik niet kan vinden, maar misschien hebben de bokkers nog tips voor me. En anders wordt het toch maar een wortel voor z'n neus denk ik