Jong paard lui?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MARILYN_

Jong paard lui?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:24

Ik rijd nu 4 jarig paardje, wat nu ongeveer 6 maanden onder het zadel is. Maar ze is heel erg lui en sloom. Ze doet wel alles voor me, maar het lijkt wel of ze het totaal niet leuk vind. Ik ben wel een half uur bezig om haar voorwaarts te rijden, als ze eenmaal los en voorwaarts is, is het echt een heel fijn paard om te rijden. Ook met het springen, ze springt alles, nooit weigeren of een balkje. Maar het gaat er met zo'n slakkentempo overheen. En zo gaat het ook met buiten rijden, longeren, losgooien etc. Ze krijgt nu 2 kilo basis biks, 1 kilo haver, en 3 keer per dag hooi. Ze staat van 10 tot 17 uur buiten.
Wie o wie weet waar dit aan ligt? Is ze gewoon lui en sloom, of zal er iets anders aan de hand kunnen zijn?

duodenum

Re: Jong paard lui?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:24

Hoeveel dagen per week rijd je als ik vragen mag?

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:27

Ik rijd haar 3 keer per week, waarvan 1 keer op buitenrit. En 2 dagen per week longeren.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:33

Rijd je haar ook vrij intensief? En rijd je met buitenritten grote afstanden?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:37

Misschien komt ze wel iets te kort(mineraal. vitamine). Misschien is je training te intensief of heeft ze een groeispurt. Als ik jou was zou ik je DA om raad vragen. In het bloed is misschien de oorzaak te vinden.

Succes!

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 17:41

Ik rijd haar half uur tot 3 kwartier per keer, en vrij intensief. Ze is wel bezweet na het rijden, maar heb het idee dat ik harder heb gewerkt dan haar. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Met buitenrit rijd ik niet zulke hele lange lange afstanden, aangezien je hier niet zo goed naar buiten kunt.
Ja daar zat ik zelf ook aan te denken om bloed onderzoek te doen, heb niet het idee dat ik teveel van haar vraag.

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:43

Ik zou indd de DA is om raad vragen en ander voer proberen. Musli inplaats van bix of echt sportbrokken. Die bevatten meer energie.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:51

Wat is er nu mis met een braaf paard? Want ik begrijp dat je 4 jarige alles heel fijn oppakt en doet wat je wil, alleen is hij volgens jou te traag?
Veel tempo wisselingen rijden, eens lekker met een los teugeltje door de baan galopperen, los gooien en spelen met je paard in de bak b.v zijn dingen om hem lekker vw te maken.
Een plasic zak is daar ( losgooien) een leuk hulp middel bij!
Beloon wel altijd met een klopje op de hals en/of een snoepje dus laat haar af en toe naar je toe komen zodat ze weet dat het spelen is.
Geef je, als je haar naar je toe wil laten komen, elke keer dezelfde stem hulp bij, dan zal je zien dat ze op een gegeven moment zelf naar je toe gaat komen.
De plasic zak kan je meteen gebruiken om haar te aaien over hals, hoofd en lichaam.
Maak het werk dus afwisselend en wees consequent in je hulpen.

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:56

Ik "had" ook een erg lui paard.. 3 DA's zeiden dat hij Ataxie zou hebben.. ik en mijn vriend konden dat maar niet geloven want.. hij spring op zijn gemak de wissels!!! erg vreemd voor een paard dat A lui is en B Ataxie heeft. Dus nu eens zijn bloed geheel laten onderzoeken bij een Duitse arts.. wat blijkt: een mega tekort aan Vitamine E .. paarden moeten een waarden 2 hebben .. hij had maar 0,24 aan waarden in het bloed! Zonder Vit. E KAN een paard gewoon weg niet lopen!!!
Hoe het komt dat hij een tekort had snapt de DA ook niet.. onze paarden staan op kwaliteit voer met extra aandacht voor vit. E
Nu heeft hij een vitamine boots voor E en selenium gekregen.. en moet deze voortaan extra bijvoeren! EN resultaat is er na 4 weken.. loopt super lekker.. hoef niet meer te drijven en been werk is nu ook perfect.. Totaal ander paard geworden!!!
Dus.. vraag eens een DA naar een bloedonderzoek.. wellicht klopt daar het een en ander niet!

Zakynthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:58

ik weet niet hoe groot je paard is maar de mijne is tussen de 3 en 6 jaar nog 8 cm gegroeid. De bespiering komt dan volgens mij ook wat later, of is niet gelijk mee in de groei. Pas als de bespiering erop zit kan hij met meer kracht gaan lopen en dragen.
Heb geduld, doe rustig aan. En een bloedonderzoek kan natuurlijk nooit kwaad, heb ik toen ook gedaan maar daar kwam niets uit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:59

De meeste ' luie' paarden zijn gewoon niet goed aan het been (en dat ligt dus aan de ruiter). ;)

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:02

niet waar!! ik heb 6 paarden dus dan zouden al mijn paarden "niet aan 't been" zijn! Ik geloof trouwens niet in "luie"paarden.. er moet altijd iets mis zijn!!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:03

Ben het met Aerdenhout grotendeels eens.
Maak het lekker afwisselend voor je paard. Gooi je doelen opzij en ga gewoon s heerlijk spelen met je paard, boswandeling maken, schriktraining enz enz... Paard trainen betekend niet alleen lichamelijke training, maar ook zéker geestelijke training :)

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:04

yep... zo hoort het idd LiVetime!! Dat vergeten heel veel "paardenmensen"!!

MARILYN_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 18:15

Het is ook een onwijs braaf en lief paard, en ik ben zeker ook heel erg bezig met 'grondwerk' ik vind het heel belangrijk dat mijn paard braaf is aan de hand. Ik heb ook wel een schriktraining gedaan met haar, een paardenbal vind ze totaal niet eng, paraplu, plastic zak, wapperend zeil idem.
En dat ze niet aan het been is klopt niet helemaal, dan zou ze toch met andere dingen wel stuk vlotter zijn. Ik ga haar vanavond longeren dan zou ik wel even een filmpje maken :)
Ze is trouwens rond de 1.70/1.73

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:20

Het gaat er bij afwisseling niet vooral om of je paard braaf is of niet aan de hand, het gaat juist om het plezier hebben samen!
Even totaal iets anders doen. Even elkaar adem geven.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:26

Soraya99 schreef:
niet waar!! ik heb 6 paarden dus dan zouden al mijn paarden "niet aan 't been" zijn! Ik geloof trouwens niet in "luie"paarden.. er moet altijd iets mis zijn!!

Daar geloof ik niet in. Vooral bij een 4 jarige kan het makkelijk aan de groei/spier opbouw liggen.

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:30

Mijn paard had ook een trage beweging in stal.. Alles was gewoon traag!
Zelfs als er iets in de stal gebeurd.. al onze andere paardjes reageerde direct op en ogen schitteren in het licht.. de zijne totaal niet..
Na het bloed onderzoek en de Vit. E heeft hij ook een goede reactie met ogen .. denk toch echt dat je het daar moet zoeken!!!

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:33

Toen mijn paard drie jaar was, was hij ook sloom.
Dit was duidelijk een gevalletje "niet aan het been", Daar zijn we mee aan het werk gegaan en nu 2 jaar later heb ik een goed voorwaarts paard. Jonge paarden willen nog wel eens in hun schulpje kruipen waardoor ze afwachtend worden. Gewoon een beetje wakker en allerter maken.

En Ohja even lekker de teugels losgooien bij een drie jarige??? Lijkt me niet heel verstandig.

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:34

Ja sporter.. dan is er toch ook iets mis.. of niet..
dus zul je je moeten aanpassen aan het geen wat er op dat moment ff mis zit voor het dier!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:36

Mijn paard was toen hij jong was ook lui, maar je kan het ook braaf noemen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:42

paard van 4 jaar moet groeien in bespeiring en kwa lichaam, een paard wat niet loslaad in het lichaam is niet voorwaards, en wat kan en mag je verwachten op de leeftijd van 4 jaar? als ruiter zijnde moet je de fout eerst bij je zlf zoeken alvoords je kan zeggen dat het aan je paard ligt, mischien te veel druk op de hand, zit het zadel wel goed ohu je het die niet onbewust tegen met je lichaamshouding enz enz ga zo maar door, wat zegt je instuctie er van?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:19

Soraya99 schreef:

Ik geloof ook niet in 'luie paarden'; meestal is er iets mis met de manier van trainen/omgaan met het paard/verzorging van het paard door de ruiter, die is niet consequent in de hulpen, de ruiter legt te veel druk op het paard, de ruiter voert de training te snel op, de ruiter voert het paard niet goed, paard staat teveel op stal, te weinig contact met andere paarden etc etc. In een aantal gevallen kan het zijn dat er iets mis is met de stofwisseling of dat er een andere medische oorzaak is.

In de praktijk zie ik het meest dat een paard gewoon niet aan het been is, omdat de ruiter teveel drijft en het paard daardoor afstompt.

Als jij 6 paarden hebt die niet vooruit willen, dan mag jij je wel eens achter je oren krabben vind ik... Ik vind je reactie ook een beetje tegenstrijdig, of ik begrijp je misschien niet goed..?

Essa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:28

Als ik jou was zou ik laten controleren of het zadel wel goed ligt, misschien kan je paard gewoon niet lekker bewegen en inderdaad een mineralenliksteen in de stal leggen. Ook is het misschien een idee om een handje lucerne bij het voer te doen, dan moet het paard beter kauwen en neemt het zo de voedingstoffen meer op.
Een bekende van mij heeft een paard waar ik een poos op heb gereden, was ontzettend traag. Liep wel braaf aan de teugel, ook niet staken, maar was gewoon niet frisser te krijgen. Paard kreeg 6 kilo bix, en 1 kilo haver per dag!!
Het paard heeft toen een ander zadel gekregen, lucerne bij het voer en een mineralenliksteen (waar die geen genoeg van kon krijgen) en je kent het paard gewoon niet meer terug! Krijgt nu nog maar 2 kilo bix en 1 kilo musli en is nu zo voorwaarts als maar kan!
Blijft altijd gewoon proberen natuurlijk, maar wie weet heb je er wat aan:)

Soraya99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:21

Lante .. ik ben bang dat je mijn schrijven verkeerd begrijpt.. Ik had al een stukje eerder geschreven over 1 van mijn paarden die "lui"was (had dus een medische achtergrond) maar ik wilde ingaan op jouw schrijven. Jij gaf aan dat het altijd aan de ruiten moest liggen! 5 van mijn paarden lopen perfect voor het been dus het hoeft niet per definitie aan de ruiter te liggen! Zo bedoelde ik dat!