Schouderbinnenwaarts rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje96

Schouderbinnenwaarts rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 20:29

Hallo :+

Ik rijd nu M1 met mijn pony en alles gaat eigenlijk heel erg goed!
Alleen de schouderbinnenwaarts op rechts wil eigenlijk voor geen meter.
Wanneer ik haar inzet met lichte stelling loopt ze hem twee passen dan neem ze enorm veel stelling aan en haar buitenschouder komt geen cm meer naar binnen.
Dan neem ik druk op de buitenteugel en binnenbeen er goed op zodat ze niet wegloopt maar het werkt nog niet echt.
Hebben jullie tips?
De andere kant daar in tegen gaat echt super!

;)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:39

Probeer eens de stelling te vergeten en even te oefenen dat je de schouders kan plaatsen. Je pony loopt over de linkerschouder weg tijdens de schouderbinnenwaarts, door de stelling kan je nu niet die linkerschouder onder controle houden. Dus vergeet even de stelling en buiging, je pony moet even een plank zijn en zo probeer je met je buiten teugel en buitenbeen de schouder van de hoefslag te krijgen (misschien heb je zelfs een beetje contrastelling nodig). Ook niet met de binnenteugel naar binnen gaan sturen want dan creeer je alsnog stelling, echt vanaf de buitenkant naar binnen plaatsen. Als het lukt niet te lang door willen gaan maar telkens een paar passen. Waarschijnlijk komt ie in eerste instantie veel te schuin op de hoefslag maar je bent aan het trainen dus is even niet erg.

Wat ook helpt om de schouder onder controle te krijgen is door te wijken, je pony blijft daarbij helemaal recht, geen stelling vragen. Als een plank moet ie naar de hoefslag wijken. Als je de buitenschouder verliest even rechtuit zorgen dat je pony weer helemaal recht onder je loopt en het wijken weer inzetten. Het wijken zou ik eerst in stap proberen.

11AFotograaf

Re: Schouderbinnenwaarts rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:59

Wellicht heb je het al geprobeerd, maar bij mij helpt het als ik mijn buitenhand omhoog breng. Dus niet alleen druk, maar ook wat hoger. Daardoor sluit je z'n schouder beter af.

En de tips van dressuurgek zijn ook goed!

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:07

Super bedankt, ga er morgen direct mee aan de slag

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:43

Daantje96 schreef:
Hallo :+

Ik rijd nu M1 met mijn pony en alles gaat eigenlijk heel erg goed!
Alleen de schouderbinnenwaarts op rechts wil eigenlijk voor geen meter.
Wanneer ik haar inzet met lichte stelling loopt ze hem twee passen dan neem ze enorm veel stelling aan en haar buitenschouder komt geen cm meer naar binnen.
Dan neem ik druk op de buitenteugel en binnenbeen er goed op zodat ze niet wegloopt maar het werkt nog niet echt.
Hebben jullie tips?
De andere kant daar in tegen gaat echt super!

Heb je een Links of Recht gebogen paard?

;)

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:32

rechts

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:24

En vooral niet teveel binnenbeen geven als je paard over de schouder weg loopt.
Dan druk je je paard alleen maar meer naar buiten.

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:01

Als je teveel stelling krijgt, proberen na die 2 passen weer recht te stellen en opnieuw inzetten? Dit herhalen en kijken of je dit kan uitbreiden? En wat kelly_taco zegt.

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:20

inderdaad je linkerbeen iets naar voren brengen, zodat je de schouder kan verplaatsen. ;)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:30

mich24gold schreef:
inderdaad je linkerbeen iets naar voren brengen, zodat je de schouder kan verplaatsen. ;)

Maar dan verlies je toch weel lengtebuiging?
Persoonlijk zou ik niet gaan goochelen met hulpen. Hij zou het eigenlijk moeten doen met de juiste hulpen. Anders komen ze straks in het Z misschien in de problemen doordat het paard de hulpen niet meer uit elkaar kan houden.
TS, helpt het ook niet als je iets meer met je schouders naar binnen draait. Jouw schouders zijn de schouders van het paard. En als jij terug jezelf recht stelt, dan pas mag het paard zich rechtstellen en eerder niet. Rij een kleine volte en zet terug opnieuw in als hij er vanzelf mee uitscheidt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:44

Wat ook goed is om te doen, is om vanuit je schouderbinnenwaarts recht naar voren te rijden. Dus H-E sb en dan E-F van hand veranderen bijv. Je paard loopt door de linkerschouder heen en wil dus dolgraag met de linkerschouder weer terug op de hoefslag (als ie niet nog gewoon met de linkerschouder nog op de hoefslag loopt). Als je dan E-F van hand veranderd (of iig recht naar voren eruit rijdt) dan dwing je m om de linkerschouder mee te nemen en jij ook door de linkerschouder te blijven controleren. Als je sb al te veel met de buitenschouder eruit loopt dan lukt het bijna niet om m die rechte lijn op te krijgen met buiten been en buiten teugel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:50

Je paard heeft te weinig lengtebuiging en neemt deze moeizaam aan (over het schouder weg lopen). Ze zal scherper moeten zijn voor je binnenbeen er meer omheen buigen) en meer begrenst moeten worden op het buitenschouder.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:04

Ik zou met dit 'probleem' het beestje juist niet extra om het binnenbeen heen laten buigen :o Hoe meer buiging je gaat nemen, hoe meer hij kan weglopen over de buitenschouder. Het feit dat ie wegloopt over de schouder komt omdat het beestje scheef is (hij buigt extreem naar rechts en waarschijnlijk niet of minder goed, naar links daarom krijgt de TS de schouder linksom wél van de hoefslag af). Ja, je moet begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen maar bij weglopen over de buitenschouder redt je dat echt niet met je teugeltje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:45

Dressuurgek schreef:
Ik zou met dit 'probleem' het beestje juist niet extra om het binnenbeen heen laten buigen :o Hoe meer buiging je gaat nemen, hoe meer hij kan weglopen over de buitenschouder. Het feit dat ie wegloopt over de schouder komt omdat het beestje scheef is (hij buigt extreem naar rechts en waarschijnlijk niet of minder goed, naar links daarom krijgt de TS de schouder linksom wél van de hoefslag af). Ja, je moet begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen maar bij weglopen over de buitenschouder redt je dat echt niet met je teugeltje.

Sterker nog. Het moet! niet met het teugeltje. Als hij het in de lengtebuiging niet redt zonder over de schouder weg te lopen, begin dan wat minder moeilijk met schouder voor.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:45

Dressuurgek schreef:

Bij het over het schouder weg lopen is er geen enkele vorm van lengtebuiging aanwezig :) Het paard neemt teveel stelling aan, dat is wat anders en stelling kan je hebben zonder lengtebuiging (echter niet andersom).

Hij zal toch meer om het binnenbeen moeten buigen, want die lengtebuiging moet in orde. Hier kan je ook aan werken op een volte of zoals Babootje zegt met schoudervoor. Het verbeteren van lengtebuiging is moeilijk en om het echt te kunnen verbeteren moet je consequent zijn in je handelen. Eventueel zou de TS een zweepje in haar buitenhand kunnen nemen om haar paard extra op het schouder bij te tikken als hij door haar buitenhand heen loopt.

Om te controleren of het dier echt scheef is, zou ze op de binnenhoefslag rechtuit moeten rijden. Dan kan je zien hoe recht of hoe scheef het is. Een paard kan best recht zijn, maar moeite hebben met de lengtebuiging naar rechts of naar links. Omdat het dan moeilijk voor ze wordt is het op zich logisch dat ze door over het schouder weg te lopen de oefening als het ware ontwijken. Als ruiter zijnde moet je dan zo scherp en handig zijn om dat te voorkomen en/of op te lossen :)

@TS: wat zegt je instructeur over je probleem?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:17

Pletje123 schreef:
Dressuurgek schreef:

Bij het over het schouder weg lopen is er geen enkele vorm van lengtebuiging aanwezig :) Het paard neemt teveel stelling aan, dat is wat anders en stelling kan je hebben zonder lengtebuiging (echter niet andersom).

Klopt, ben ik het mee eens. Nu is er alleen veel te veel stelling en geen sprake van lengte buiging.

Citaat:
Hij zal toch meer om het binnenbeen moeten buigen, want die lengtebuiging moet in orde. Hier kan je ook aan werken op een volte of zoals Babootje zegt met schoudervoor. Het verbeteren van lengtebuiging is moeilijk en om het echt te kunnen verbeteren moet je consequent zijn in je handelen. Eventueel zou de TS een zweepje in haar buitenhand kunnen nemen om haar paard extra op het schouder bij te tikken als hij door haar buitenhand heen loopt.

Omdat de schouder en zo snel uit piept, verwacht ik dat als de ts gaat rijden van 'moet meer om binnenbeen heen buigen' dat ze dan letterlijk meer gaat drijven met het binnenbeen en met de binnen hand (per ongeluk) meer stelling gaat nemen om m maar te laten buigen om het binnenbeen zonder de buiten schouder te controleren (je drijft dan letterlijk met je binnenbeen de schouders naar buiten toe), en zo zal het beestje nog steeds op het verkeerde punt buigen. Daarom zeg ik 'zorg er eerst voor dat je de schouders kan controleren/plaatsen', als dat het geval is kan je probleemloos stelling/lengtebuiging vragen zonder dat de schouder er steeds uit loopt.

Citaat:
Om te controleren of het dier echt scheef is, zou ze op de binnenhoefslag rechtuit moeten rijden. Dan kan je zien hoe recht of hoe scheef het is. Een paard kan best recht zijn, maar moeite hebben met de lengtebuiging naar rechts of naar links. Omdat het dan moeilijk voor ze wordt is het op zich logisch dat ze door over het schouder weg te lopen de oefening als het ware ontwijken. Als ruiter zijnde moet je dan zo scherp en handig zijn om dat te voorkomen en/of op te lossen :)

@TS: wat zegt je instructeur over je probleem?

Eens.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:46

@Dressuurgek: ik deel je angst voor het incorrect oplossen van het probleem, juist omdat kwesties met lengtebuiging en het weglopen over het buitenschouder vaak niet zomaar op te lossen zijn en toch wel gevoel en handigheid van de ruiter vragen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:52

Paard is rechtsgebogen.. dus wil het rechterachterbeen niet onder maar naast de massa weg zetten.
Logischerwijs loopt het paard dus met de linkerschouder 'in de wand' en is het moeilijk om em daar te begrenzen, en zal hij in wendingen weg lopen over de linkerschouder omdat hij het rechterbeen er liever niet onder zet..

Rechtrichten is in deze dus een tip die ik mee kan geven.

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:22

x_Quinta_x schreef:
mich24gold schreef:

Maar dan verlies je toch weel lengtebuiging?Persoonlijk zou ik niet gaan goochelen met hulpen. Hij zou het eigenlijk moeten doen met de juiste hulpen. Anders komen ze straks in het Z misschien in de problemen doordat het paard de hulpen niet meer uit elkaar kan houden.
TS, helpt het ook niet als je iets meer met je schouders naar binnen draait. Jouw schouders zijn de schouders van het paard. En als jij terug jezelf recht stelt, dan pas mag het paard zich rechtstellen en eerder niet. Rij een kleine volte en zet terug opnieuw in als hij er vanzelf mee uitscheidt.

Nee, want je binnenbeen blijft gewoon aangesloten. Het probleem is dat de pony naar buiten wegvalt. Dat kun je alleen oplossen door hem een beetje daar te begrenzen( het buitenbeen iets naar voren te leggen), als je hem iets van de hoefslag wilt houden. Je binnenbeen blijft gewoon aangesloten en je behoudt lichte stelling en buiging. ongeveer zo:http://www.youtube.com/watch?v=AoCKB-OzwYc&feature=fvst

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:18

ze zegt dat ze dan al meer buitenteugel aanneemt met binnenbeen, dus dan loopt hij daar doorheen, lijkt me idd dat hij het binnenbeen dan niet accepteerd. buitenbeen naar voren zou ik ook niet doen