Bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 19:19

Ik heb een vraagje, ik ben zelf bezig te gaan op bitloos rijden.
Ik zie vaak mensen op bokt (en youtube ook) die bitloos rijden, en soms zelfs met neckrope,
mijn vraag is:

Waarom zou je als je bitloos kan rijden of met neckrope toch ook nog met bit gaan rijden, en niet altijd bitloos? <3

Dankje

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:20

Zucht, zucht zucht dubbelzucht...
Zoek alsjeblieft even bij de zoekfunctie naar BITLOOS.

Miljoenen topics..

keeslover93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:18

jaa dat snap ik ook niet.. als het kan.. moet je het gewoon zonder bit doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:25

Waarom zou je als je zonder paard nog door het bos kunt wandelen, nog mét paard gaan?
Waarom zou je als je zonder handen kunt fietsen, ooit je stuur nog vasthouden?
Waarom zou je als je blind kunt typen, toch nog wel eens op je toetsenbord kijken?
Waarom zou je als je met je vingers kunt eten nog bestek gebruiken?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:27

Ik rijd mijn paard bijna altijd zonder bit. Maar in nieuwe omgevingen etc, hang ik toch het bit met de martingaal erop. Dit omdat ik weet dat ze, als ze echt wil, gewoon door het touwhalster heen gaat. Dus om dat tegen te gaan, doe ik het bit erin en de martingaal erop. Want dan doet ze het namelijk niet eens, dan denkt ze er niet over na.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:22

Simpel, omdat het voor velen gewoon toch een kwestie van vertrouwen is.....
Zo verklaarden vrienden mij voor gek toen ik plots met een bitloos hoofdstel aan kwam zetten om het bos mee in te gaan:
Weg was HUN veiligheid (dachten ze)....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:11

Het is een kwestie van vertrouwen vooral... En natuurlijk hangt er ook af hoe je paard is. Je moet hoe dan ook (en vooral buiten) de controle hebben... En bitloos kan dit wel, maar is het (ook voor mijn idee) lastiger... Met bit heb je toch wel wat meer te zeggen (eerlijk is eerlijk, ook al rijd ik het liefst bitloos).

Ik rijd nu alleen in de bak bitloos, buiten wel een bit in.. Gewoon vooral voor het idee en als mijn pony gaat rennen, dan weet ik zeker dat ik hem makkelijker/sneller terug heb met bit. (in de bak mag ie best een paar rondjes te hard gaan, geen probleem, maar buiten vind ik dat te gevaarlijk)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:35

Ik vind het een goede vraag.
Ik rijd met halsriem (zonder zadel en hoofdstel) en met zadel en hoofdstel (met bit). Met een bitloos hoofdstel rijden doe ik niet zo vaak, hoewel mijn paard prima loopt op een halster en twee touwtjes.

- Een belangrijke reden om ook met bit te blijven rijden is dat mijn paard met de halsriem niet nageeflijk loopt. Hij gebruikt dan zijn rugspieren niet op de juiste manier en draagt het gewicht meer als een soort hangbrug. Af en toe kan dat geen kwaad, maar als ik niet dressuurmatig, en dan bedoel ik over de rug, zou rijden zou hij die spieren helemaal niet goed ontwikkelen.
Met een bitloos hoofdstel kun je een paard wel gewoon over de rug rijden dus deze reden geldt speciaal voor mij als halsriemruiter.

- Een reden om met bit te rijden is gewoon dat ik helemaal niets tegen het bit heb. Ik heb wel iets tegen bepaalde soorten ruiters, maar tegen het bit zelf heb ik helemaal niets.
Met bit kan ik toch iets nauwkeuriger sturen en iets dwingender doorkomen. Daardoor blijft hij scherper aan de hulpen als ik ook met bit blijf trainen.
Mijn paard is volledig afgericht met bit. Daarbij heb ik ook goed mijn zithulpen gebruikt waardoor ik mijn teugelhulpen steeds kleiner kon geven. Ik denk wel dat het mogelijk is een paard volledig met de halsriem af te richten, maar er zal veel tijd voor nodig zijn en er is zeer veel rijkunst voor vereist.

- Nog een reden om met bit te blijven rijden is dat ik graag dressuurwedstrijden wil rijden in het reguliere circuit, dus niet bitloze wedstrijden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:55

Sonja schreef:
Waarom zou je als je zonder paard nog door het bos kunt wandelen, nog mét paard gaan?
Waarom zou je als je zonder handen kunt fietsen, ooit je stuur nog vasthouden?
Waarom zou je als je blind kunt typen, toch nog wel eens op je toetsenbord kijken?
Waarom zou je als je met je vingers kunt eten nog bestek gebruiken?

Whaha _O- zit wel wat in..

Nee ff serieus, hier zijn echt al 100 topics over..

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:58

keeslover93 schreef:
jaa dat snap ik ook niet.. als het kan.. moet je het gewoon zonder bit doen..

Ten eerste MOET niemand wat..
Ten 2e niet elk paard kan je rijden zonder bit!!

ik rijd met bit maar ga het zeker wel eens bitloos proberen omdat ik dit wel lekker zou vinden met een buitenritje (kan hij tussendoor grasjes eten)

Dressuur zou ik nooit bitloos gaan rijden.. ik ben er heilig van overtuigd dat niet alle hulpen doorkomen op een neusriem..
buiten het feit dat ik het soms zielig vind, sommige mensen gebruiken het niet goed en oefenen constante druk uit op de neus.. dit is ook niet prettig.. vind dat als je bitloos gaat rijden dat je je paard wel op je zit moet kunnen rijden..
heb het al een paar keer gezien dat de hele boel strak stond..