Schrik reactie paard bij doorzitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Schrik reactie paard bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:25

Wellicht iemand hier ideeen voor?

Tijdens het doorzitten op een paard dat ik rij verstijfd het paard en gaat compleet verkrampt lopen. Resultaat, niet meer over de rug, geen nagefelijkheid meer en ze gaat uit elkaar lopen.
Het doorzitten wordt op die manier een ramp, ik kan een aardig stuk doorzitten en het heeft me nooit uitgemaakt of een paard nog vlak of verheven was in zijn draf, ik ging zitten en bleef stil zitten.(mag ook wel van een Z1 ruiter met altijd zeer hoge punten voor mijn zit op verschillende paarden die ik heb gereden) Echter om door te zitten is het wel noodzakelijk dat een paard ontspannen blijft.
En juist daar zit nu de kneep, het paard wat ik nu rijd klapt dicht bij doorzitten en alle ontspanning is verdwenen.
Iedereen heeft dit probleem met rijden bij haar, en bij iedereen geeft ze dezelfde heftige reactie op doorzitten.

Wie o wie heeft de "gouden" tip?
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 08-11-10 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Sheran

Re: Schrik reactie paard bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:27

Vaker oefenen, als je zegt dat je zelf wel stil zit. Laten merken dat er niets gebeurt en dat hij gewoon door kan lopen. Lange teugel geven, laten ontspannen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:27

Opbouwen...

Mijn paard heeft ook vreselijke moeite als er een ruiter doorzit.
Heb dit echt rondje per rondje opgebouwd (gaat al een aardige tijd overheen).

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 13:28

_Arwen_ schreef:
Vaker oefenen, als je zegt dat je zelf wel stil zit. Laten merken dat er niets gebeurt en dat hij gewoon door kan lopen. Lange teugel geven, laten ontspannen.

Als ik d'r niet rond houd en dus wat met d'r neus eruit ga rijden kiept ze d'r hoofd gelijk omhoog en is het helemaal gedaan, dan wordt het een sterrekijker met een rug als een houten balk . Zo verkrampt gaat ze dus lopen....
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 08-11-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:29

Inderdaad opbouwen. Eerst een paar pasjes doorzitten, dit uitbouwen naar een volte en zo verder gaan. Dus alweer gaan lichtrijden voor je paard spanning krijgt.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:30

Ik heb met mijn paard heel vaak 2 passen door gezeten dan weer lichtrijden, of een keer expres op het ''verkeerde'' been lichtrijden dan weer 2-3 passen door zitten en dan weer licht rijden, in het licht rijden weer ontspanning opzoeken en is ze weer ontspannen dan weer door zitten, weer 2 3 of 4 passen en weer lichtrijden. Zo heeft mijn paard geleerd te blijven ontspannen en balans te vinden als ik wil door zitten