Paard verstijft bij angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Paard verstijft bij angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 18:04

Ik bedacht me dat ik net zo goed een topic kon openen, aangezien meerdere personen meer weten dan 1.

Thuis is mijn paard redelijk druk met rijden en het is nogal een heethoofd. Hij vindt snel dingen eng en gaat er regelmatig vandoor. Als hij het echter 'echt' eng vindt, uit dat zich in een soort van verstijven. Ik vind het moeilijk uit te leggen, maar hij sluit zich compleet voor me af. Ik kan hem alleen met een tik van een zweep of mijn stem eruit halen.

Op wedstrijd vormt dat nogal een probleem. Ik wil deze winter Z1 gaan starten en ik mag uiteraard geen zweepje meer. Hij reageert daarbij ook niet goed op sporen. Hij is het beste te rijden zonder sporen. Het probleem is echter dat als hij echt iets eng vindt, en ik heb geen sporen of zweep om, dan heb ik helemaal niks om hem uit zijn wereldje te halen.

Ik probeer al zoveel mogelijk angstige situaties op te zoeken en hem dan juist streng aan mijn been zetten. Let op: hij is dus normaliter wel super fijn voor mijn kuit, alleen bij angstige situaties niet.

Hebben jullie ook paarden die bij angst in hun eigen wereldje terecht komen en hoe lossen jullie dit op?

midgie

Re: Paard verstijft bij angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:32

Is heel normaal dat als een paard angst heeft hij bevriest is een natuurlijke reactie en daar kan hij niks aan doen.

Hij heeft al wel eerder signalen gegeven voor dat hij bevriest , maar waarschijnlijk pik jij die niet op en kun je hem geen goede leiding geven op dat moment en dan krijg jet het moment van staken/bevriezen.

Je kan dat dus zeker nooit oplossen met zweep en sporen , maar met je eigen techniek, als jij technisch goed kan rijden en weet hoe een paard van naturen reageert , dan kun je hem daar in onder steunen en begeleiden voor dat hij bevriest, zorg dat het paard jou vertrouwd en zeker je rijd in het Z1 maar blijkbaar schort er toch nog wat aan je eigen techniek en band met het paard, dat is niet heel erg , maar wel een punt om mee aan het werk te gaan.
Leer de signalen herkennen voor hij bevriest en probeer je eigen techniek en vooral de theorie daarvan ook eens uit te breiden.

Je zegt ook dat hij thuis een heethoofd is , daar kun je ook mee aan de slag, want als hij thuis al rede heeft om zich zo te gedragen dan is hij op wedstrijd en het moment dat jij spanning voelt stuurloos en zijn optie is dan stilstaan en zich over geven aan de wolven, dus eigenlijk heel erg zielig en ellendig voor het paard , want die voelt zich op dat moment niet erg thuis en neem aan dat je ook wil dat je paard plezier heeft in het werken??

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:44

ik sluit me aan bij midgie, tijd om er op een andere manier mee om te leren gaan en je te verdiepen in leiderschap en dat begint vanaf de grond.
Streng aan je been zetten levert je niet op wat je graag wilt dus zoek naar iets wat wel werkt, Freestyle, schrik en obstakeltraining etc. Leer je paard wat dapperder te worden maar wel vanuit een basis van vertrouwen en niet onder druk van angst. Realiseer je ook dat een paard wat zo reageerd ook een gevaarlijk paard is.
Mijn merrie heeft nog niet zo veel ervaring op vreemd terrein en sluit zich ook wat af, dit resulteert dan in dat ze wat minder goed voor het been is en wat rustiger, maar vechten en vluchten doet ze niet.
Succes !

De 4 F's: vluchten, vechten, bevriezen en flauwvallen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:44

tja toch ben ik het dus niet met jullie eens dat het bij het grondwerk al misgaat want dat is dus absoluut niet het geval. Schriktraining etc is naast de hand geen probleem, er op ook niet. Buitenrijden is hij 100 procent verkeersmak en dus niet bang.

Het gaat puur en alleen om momenten dat hij in zijn eentje is, en dus niemand het voortouw kan nemen in combinatie met een vreemde omgeving. Vooral binnenbakken vormen het probleem.

Ik snap jullie gedachte dat het eigenlijk al mis is gegaan in het grondwerk, maar ik ben in dit geval het er echt niet mee eens. De aard van het beestje verander je niet en hij is gewoon erg schrikachtig en heet. Overigens vindt hij het ook gewoon leuk om te schrikken, zijn oortjes en oogjes duiden op plezier. Maar het schrikken thuis vind ik geen probleem, ik kan hem tegenwoordig redelijk snel af zijn. Nu het kouder wordt begint hij wel weer wat drukker te worden, maar ja.. hij staat dan ook minder buiten.

Dus ik zit vooral met dat verstijven op de wedstrijd. Midgie je geeft aan dat mijn techniek niet genoeg is. Hoe dan ook, het is niet zo dat hij stil gaat staan. Hij loopt overal langs, rijdt nog dik winst en loopt fijn alleen hij wordt minder aan mijn been zoals Garny ook bij haar dier heeft. En ik voel gewoon dat dat komt door een angstige omgeving.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 10:50

midgie schreef:
Is heel normaal dat als een paard angst heeft hij bevriest is een natuurlijke reactie en daar kan hij niks aan doen.

Hij heeft al wel eerder signalen gegeven voor dat hij bevriest , maar waarschijnlijk pik jij die niet op en kun je hem geen goede leiding geven op dat moment en dan krijg jet het moment van staken/bevriezen.

Je kan dat dus zeker nooit oplossen met zweep en sporen , maar met je eigen techniek, als jij technisch goed kan rijden en weet hoe een paard van naturen reageert , dan kun je hem daar in onder steunen en begeleiden voor dat hij bevriest, zorg dat het paard jou vertrouwd en zeker je rijd in het Z1 maar blijkbaar schort er toch nog wat aan je eigen techniek en band met het paard, dat is niet heel erg , maar wel een punt om mee aan het werk te gaan.
Leer de signalen herkennen voor hij bevriest en probeer je eigen techniek en vooral de theorie daarvan ook eens uit te breiden.

Je zegt ook dat hij thuis een heethoofd is , daar kun je ook mee aan de slag, want als hij thuis al rede heeft om zich zo te gedragen dan is hij op wedstrijd en het moment dat jij spanning voelt stuurloos en zijn optie is dan stilstaan en zich over geven aan de wolven, dus eigenlijk heel erg zielig en ellendig voor het paard , want die voelt zich op dat moment niet erg thuis en neem aan dat je ook wil dat je paard plezier heeft in het werken??

Ik ben in mijn beginpost misschien niet duidelijk geweest maar zo erg als jij het omschrijft is het echt niet. Thuis heeft hij gewoon plezier en als je hem in de paddock ziet gaan met zijn vriendjes dan snap je wel wat ik bedoel. Ik heb een periode gehad dat hij inderdaad in de bak niet verder durfde.. Toen ben ik 3 jaar gestopt met wedstrijden en toen ben ik dat erg gaan oefenen. Nu zijn we zover dat hij overal langs gaat, maar je merkt gewoon dat hij minder voor mijn been wordt. Ik vroeg me af of dat er sowieso nog uit te krijgen is, of dat dit al heel veel is wat ik met hem bereikt heb.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:13

en toch denk ik dat je werken moet aan een situatie waarop hij helemaal op jou vertrouwd en daar is grondwerk heel goed voor. Verder kan je misschien nog iets met centered riding en vooral met de intentie ( gedachten ) waarmee je rijdt. Ook just jouw houding is daarbij belangrijk, ga je zelf ook verkrampen of kom je hoog in je energie, dat zijn ook dingen waar je aan kunt werken/verbeteren. Veel wedstrijd ruiters nemen hun eigen spanning mee en je paard pakt dat zo op. Want waarom zou hij jou moeten vertrouwen als je zelf ook angstig en gestresst bent ( ik zeg neit dat dat in jouw geval zou zijn ) Mijn merrie heeft een tijdje last gehad vorig jaar van bakkabouters, elke keer een in hoek ging ze versnellen of sprong ze opzij. Ik visualiseerde dat mijn benen wortel gingen schieten in de grond en het werkt, als ik op tijd was kon ik haar bij me houden en ebte het ook weg. Paarden die zo springerig zijn en vluchtig of hoe je het ook noemt hebben er veel baat bij als jij juist geaard bent en 'wortel schieten' is daar een prima oefening voor.
En is er geen bak waar je alleen kan gaan rijden, net alsof je in een ring rijdt alleen ? En haal er maar eens een centered riding isntructrice bij, alles wat helpt is mooi meegenomen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:26

Ja, dat oefen ik ook vaak genoeg. Het is alleen heel jammer dat als je dat een tijdje niet doet, hij weer schrikkerig is. Als je het weer vaker doet wordt hij weer makkelijk. Ik ben zelf inderdaad ook heel gestresst geweest met wedstrijden, dat werd steeds erger. Daarom ben ik een tijd gestopt. Nu gaat dat veel beter. En grondwerk tja.. ik wandel vaak, longeer vaak en ik zie niet in hoe ik dat nog meer kan verbeteren. Daarin vertrouwt hij me volledig. Een goed voorbeeld is trailer laden: jaren geleden was hij er met geen mogelijkheid in te krijgen omdat hij doodsbang was. Veel geoefend en nu kan ik hem in mijn eentje laden en weigert hij nooit. Maar.. als je naar zijn ogen kijkt zie je dat hij gewoon angstig blijft en net iets anders beweeegt. Desondanks luistert hij wel perfect. Maar daarom vraag ik me af of dit niet gewoon de aard is ..

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:53

Hoi Tulandro, ik denk dat het deels het karakter van het paard is. Het ene paard is nu eenmaal wat schrikachtiger dan het andere paard. Maar ook eerdere ervaringen spelen mee. Doordat jij eerst zelf gestresst was tijdens wedstrijden heeft dat een behoorlijke impact op jouw toch al wat schrikachtige paard gehad. Hij heeft jouw spanning overgenomen en had in de voor hem al vreemde situatie geen leider meer aan jou. Ik begrijp dat jij inmiddels minder gestresst bent op wedstrijden, maar jouw paard blijft de link leggen tussen wedstrijden en angst/geen leiding. Ik zou zeker 1x per week loswerken en dan het accent leggen op vertrouwen (zonder uiteraard het respect te verliezen) en wellicht heb je de mogenlijkheid om eens ergens anders te gaan rijden/loswerken buiten wedstrijden om. Je zal ook zelf heel bewust moeten zijn dat je op vreemd terrein rust blijft uitstralen zodat je paard ook in vreemde situaties weer op jou leert vertrouwen. Door het grondwerk\loswerken zul je ongetwijfeld weten hoe gevoelig paarden zijn voor houding en energie van de ruiter.

Dus ga bewust met jezelf aan de slag (rust en zelfverzekerdheid) en met je paard. Omdat hij thuis wel vertrouwen in jou heeft zou ik je adviseren om op vreemd terrein te gaan oefenen. Succes.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:10

Hoi mijn paard verstijft ook als het echt eng wordt. Ik rij geen wedstrijden maar daar zou ze het ongetwijfeld ook hebben.
Ik stap altijd af omdat ze mij op de grond 100% vertrouwt. Bij mij gebeurt dit alleen als we samen buitenrijden.
Meer grondwerk heeft voor jou ook denk ik geen zin want dat is anders dan wanneer je erop zit.
Bij de western is het zo dat paarden ook worden geschoold op wedstrijd.
Je rijdt dan wel een officiële wedstrijd maar je gebruikt deze wedstrijd om je paard te scholen.
Ik weet niet of dat bij jou ook mogelijk is.
Het lijkt mij dat je er dan zelf anders op zit en ook dat je paard gewoon veel ervaring op doet zodat hij minder angstig wordt.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:38

Met grondwerk en zo richting schrik en obstakel training werken kun je je paard vertrouwder maken met jou als leider.
Momenteel geeft hij het heft niet uit handen bij angst, hij vertrouwt jou dus niet blindelings als leider.

Grondwerk is meer dan wandelen en longeren, het is kijken naar je paard, naar je eigen lichaamstaal en een band smeden. Je zult versteld staan wat je kunt zien en voelen. Ik blijf me erover verwonderen en weet dat ik nog heeeeel veel kan leren op dat gebied.

Je bent al een heel eind dat je de angst bij je paard ziet en dat je het trailer laden hebt overwonnen. ook dat je eerlijk zegt dat je niet niet hoe je je grondwerk kan verbeteren vind ik opzienbarend. Als je er de tijd en inzet voor wilt nemen kun je clinics gaan volgen bijvoorbeeld bij Voest of vanuit Parelli of Monty Roberts, vanuit klassieke dressuur wordt er ook veel grondwerk gedaan. Mogelijkheden zat, maar moeilijk is bij wie en met wat voor doelstelling.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:48

Ik heb of eigenlijk had precies hetzelfde. (het is wel veiliger dan dat ie er vandoor gaat.....:))
Het lastige vond ik ook om het te herkennen. Hij gaat stil staan, reageert nergens meer op (of loopt achteruit), is dit staken of angst?!

Ik heb het idd opgelost met heel veel grondwerk en liefde en tijd.
Als het nu weer gebeurt (soms nog op buitenrit als hij alleen is) geef ik hem ook de tijd. als ik zijn lijf voel ontspannen vraag ik hem rustig door te lopen.