Galop en nageeflijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lietje_1991

Galop en nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 17:25

Hallo,

Sinds kort rijd ik enigszins op een vast manege paard, maar ik loop tegen een aantal problemen op met haar. Namelijk:

Nageeflijkheid:
Ze kan heel goed nageven en is heel licht in de mond, maar waar ik tegen aan loop is dat ze constant weer omhoog komt na een paar seconden nageeflijkheid. Nu heb ik alleen het gevoel dat ik iets niet goed doe, maar als je niet op tijd "los laat" bij haar, komt ze meteen weer terug en als je er meer druk op houd heb je eigenlijk hetzelfde effect. Mijn instructrice zegt dat ik de momenten nageeflijkheid gewoon aan elkaar moet knopen... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

En dan de Galop:
Ze wil hard en word heel sterk, terwijl ze in stap en draf juist heel licht in haar mond is. Dus hoe kan ik haar rustiger laten galoperen zonder dat ik teveel aan die mond zit... Want ik heb het probleem dat als ik mezelf "zwaarder" maak (voor zover dat gaat), dat ze het dan niet eens door heeft omdat ik niet bepaald veel weeg (< 55 kg).

Dus als iemand tips heeft, ik hoor ze graag :o

Groetjess

Lui_

Re: Galop en nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:26

Ik heb ook moeite met de galop dus hou dit topic even in de gaten ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:47

Hoofd omhoog = spanning, ontspanning = hoofd omlaag. vraag is dus hoe je paard ontspannen krijgt en dat is niet 123 uit te leggen op een forum. het is ook niet iets wat je in 1 uur les voorelkaar krijgt als je tegelijkertijd bezig bent haar aan de teugel en langzamer te krijgen en andere paarden moet ontwijken.

Tweede tip is dan ook om 1 ding per keer te tackelen.. Of snelheid onder controle krijgen of de nagevelijkheid en ontspanning.

Het is bewonderenswaardig dat je inziet dat gevoel voor timing in het loslaten al heel belangrijk is. Durf je paard dan ook de teugel te geven als ze nageeft, tot aan halsstrekken in de eerste weken. Dat moet je natuulijk alleen doen als het veilig is! Een paard wat al niet met losse teugels een rustig constant draf tempo kan vasthouden op de hoefslag of volte kan dit ook niet in galop!

De galop verbeteren doe je in de draf en stap. Zijgangen sbw ontspanning en verzameling in die gangen en je galop wordt vanzelf beter.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:51

Wzt betreft dat nageven: genoeg meegaan met je handen als paard wil zakken, maar niet helemaal los gooien (overdreven gezegd).
Ik laat bijv nog weleens de teugels ietsje te los (vooral buitenteugel is belangrijk om nog contact te houden). Dan schiet het paard weleens met zn hoofd omhoog in de les ja. Als ik zorg voor een meer constante verbinding maar wel meegaan als ie wil zakken, heb ik er heel veel minder last van en zijn die goede momenten langer en vaker.

Galop.. lastig. Ga ff mee lezen. Gewoon heel vaak proberen en steeds op een kleine volte zetten zodat ze niet zo hard kan en deze dan voorzichtig groter maken als t beter gaat?
Weet het niet zo goed..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:14

Ik zou dus wel kiezen voor helemaal los gooien als je paard zakt. De eerste keren is dat om duidelijk aan te geven dat dat goed is. Met een lange teugel kun je daarna in ontspannen sfeer contact zoeken.

Als je paard eenmaal ontspannen zakt dan hoef je alleen maar mee te gaan met je hand ( hand openen) als hij inknikt/nageeft.

Er zijn verschillende manieren om naar Rome te komen natuurlijk. ik rij zelf het liefst zo dat je paard uit zichzelf aan de teugel komt. Hij kan dan wel tegen de teugel aanlopen en erop steunen als het wat moeilijker wordt.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 21:27

Haha.. in t begin om te leren misschien wel een goede ja!
Beter nog te los gooien dan dat paard wil zakken en tegen de teugel loopt omdat jij niet snel genoeg mee geeft.
Maar als je verder bent geloof ik wel in mijn vorige verhaal.
Het blijft een lastig iets..

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 16:36

dapperdier schreef:
Hoofd omhoog = spanning, ontspanning = hoofd omlaag. vraag is dus hoe je paard ontspannen krijgt en dat is niet 123 uit te leggen op een forum. het is ook niet iets wat je in 1 uur les voorelkaar krijgt als je tegelijkertijd bezig bent haar aan de teugel en langzamer te krijgen en andere paarden moet ontwijken.

Tweede tip is dan ook om 1 ding per keer te tackelen.. Of snelheid onder controle krijgen of de nagevelijkheid en ontspanning.

Het is bewonderenswaardig dat je inziet dat gevoel voor timing in het loslaten al heel belangrijk is. Durf je paard dan ook de teugel te geven als ze nageeft, tot aan halsstrekken in de eerste weken. Dat moet je natuulijk alleen doen als het veilig is! Een paard wat al niet met losse teugels een rustig constant draf tempo kan vasthouden op de hoefslag of volte kan dit ook niet in galop!

De galop verbeteren doe je in de draf en stap. Zijgangen sbw ontspanning en verzameling in die gangen en je galop wordt vanzelf beter.

Het paard waar ik het over heb loopt al heel snel ontspannen zodra ze nageeflijk loopt.

Verder zijn zijgangen in draf en stal vrij lastig, ze is namelijk een spring paard geweest en vindt dat nog erg moeilijk... maar jaah, alleen maar meer om aan te werken :) Verder is de verzameling in stap en draf geen probleem, enkel in de galop.

amsterdam_30 schreef:
Wzt betreft dat nageven: genoeg meegaan met je handen als paard wil zakken, maar niet helemaal los gooien (overdreven gezegd).
Ik laat bijv nog weleens de teugels ietsje te los (vooral buitenteugel is belangrijk om nog contact te houden). Dan schiet het paard weleens met zn hoofd omhoog in de les ja. Als ik zorg voor een meer constante verbinding maar wel meegaan als ie wil zakken, heb ik er heel veel minder last van en zijn die goede momenten langer en vaker.

Galop.. lastig. Ga ff mee lezen. Gewoon heel vaak proberen en steeds op een kleine volte zetten zodat ze niet zo hard kan en deze dan voorzichtig groter maken als t beter gaat?
Weet het niet zo goed..

Ik zal proberen mee te gaan (wat meestal niet het probleem is) maar dan ook voldoende contact te houden }:0. Verder met de galop, ze kan heel hard galoperen op een volte :+

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:39

amsterdam_30 schreef:
Haha.. in t begin om te leren misschien wel een goede ja!
Beter nog te los gooien dan dat paard wil zakken en tegen de teugel loopt omdat jij niet snel genoeg mee geeft.
Maar als je verder bent geloof ik wel in mijn vorige verhaal.
Het blijft een lastig iets..

Ja advies geven via een forum is heeel lastig! haha we zitten op 1 lijn, alleen op een ander plek op die lijn hahahaha!

@TS, Ik zou toch echt bezig gaan met die zijgangen, ik begrijp niet waarom een springpaard dat niet zou kunnen, ik doe ze ook met mijn western/show/vrijheidsdressuur/freestyle tinkerding. Zijgangen bevorderen de lengte buiging en alleen zo kun je werken aan de kracht in de achterbenen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:43

Tja, eigenljik moet je het paard je laten 'zoeken'. Als jij precies genoeg druk geeft zodat hij lekker ontspannen wordt (en dat is weinig druk :=) moet je meteen loslaten. Niet losgooien die teugels maar langzaam aan, alsof je wilt halsstrekken. Dan is ie je 'steun' kwijt en gaat ie zakken. En dát is ontspannen. Vind ik.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 23:41

Lietje_1991 schreef:
Hallo,

Sinds kort rijd ik enigszins op een vast manege paard, maar ik loop tegen een aantal problemen op met haar. Namelijk:

Nageeflijkheid:
Ze kan heel goed nageven en is heel licht in de mond, maar waar ik tegen aan loop is dat ze constant weer omhoog komt na een paar seconden nageeflijkheid. Nu heb ik alleen het gevoel dat ik iets niet goed doe, maar als je niet op tijd "los laat" bij haar, komt ze meteen weer terug en als je er meer druk op houd heb je eigenlijk hetzelfde effect. Mijn instructrice zegt dat ik de momenten nageeflijkheid gewoon aan elkaar moet knopen... maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

En dan de Galop:
Ze wil hard en word heel sterk, terwijl ze in stap en draf juist heel licht in haar mond is. Dus hoe kan ik haar rustiger laten galoperen zonder dat ik teveel aan die mond zit... Want ik heb het probleem dat als ik mezelf "zwaarder" maak (voor zover dat gaat), dat ze het dan niet eens door heeft omdat ik niet bepaald veel weeg (< 55 kg).

Dus als iemand tips heeft, ik hoor ze graag :o

Groetjess

Wanneer je meer controle over de voorhand krijgt in de bewegingen.
Zou je paard constanter in het nageven blijven.
De hand ontvangt dan de aanleuning. Een paard wil weg van druk.!
Je hebt het goed door.Gezien je uitspraken.

De galop.
Het paard vlucht dus weg. En verhard hierdoor zijn spieren.
Wanneer je op een grote volte gaat werken en je aanleuning is goed aanwezig!
Anders is er voor het paard geen goede uitgangshouding aanwezig.
Kun je haar leren voorzichtig iets te laten wijken een of twee pasjes,het gewicht komt daarbij op het buitenachterbeen en met een rustige stem het woordje galop leren aangeven dit alles met goed ondersteunnende hulpen.
Het is weer een proces dus rustig aan en herhalen.
Hoeveel keer,wat nodig is. Niet te gek natuurlijk.
Wanneer ze dit gaat snappen zonder angst. Belonen.

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 08:27

misschien kan je hem / haar eeen een keertje op een kliene volte zetten, en dan die volte steeds groter maken ?

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:21

dapperdier schreef:
Ja advies geven via een forum is heeel lastig! haha we zitten op 1 lijn, alleen op een ander plek op die lijn hahahaha!

@TS, Ik zou toch echt bezig gaan met die zijgangen, ik begrijp niet waarom een springpaard dat niet zou kunnen, ik doe ze ook met mijn western/show/vrijheidsdressuur/freestyle tinkerding. Zijgangen bevorderen de lengte buiging en alleen zo kun je werken aan de kracht in de achterbenen.

De zijgangen gaan al beter, dus ik doe het wel met haar, maar zodra je de hulpen voor het wijken geeft schiet ze in de stres en gaat automatisch het hoofd omhoog, dus niet erg bevorderlijk. Maar ze begint het rustig aan door te krijgen en gaat ook steeds beter, dus er komt nog een moment dat het ontspannen gaat, maar nu alleen nog niet :P

aanleuning schreef:
Wanneer je meer controle over de voorhand krijgt in de bewegingen.
Zou je paard constanter in het nageven blijven.
De hand ontvangt dan de aanleuning. Een paard wil weg van druk.!
Je hebt het goed door.Gezien je uitspraken.

De galop.
Het paard vlucht dus weg. En verhard hierdoor zijn spieren.
Wanneer je op een grote volte gaat werken en je aanleuning is goed aanwezig!
Anders is er voor het paard geen goede uitgangshouding aanwezig.
Kun je haar leren voorzichtig iets te laten wijken een of twee pasjes,het gewicht komt daarbij op het buitenachterbeen en met een rustige stem het woordje galop leren aangeven dit alles met goed ondersteunnende hulpen.
Het is weer een proces dus rustig aan en herhalen.
Hoeveel keer,wat nodig is. Niet te gek natuurlijk.
Wanneer ze dit gaat snappen zonder angst. Belonen.

Heb dit laatst met haar geprobeerd, de volte werkt redelijk goed, ze wil dan tenminste weer zakken met haard hoofd i.p.v. het owh zo mooie dak te bekijken. Verder probeer ik haar ook met me stem terug te krijgen alleen tot nu toe met weinig succes :P maar we komen er ooit wel :P

Iedereen, bedankt voor de tips :o