moeilijke kant, maar wel voorkeursgalop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

moeilijke kant, maar wel voorkeursgalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 00:35

Mijn merrie heeft een, in mijn ogen, heel duidelijke moeilijke kant en gemakkelijke kant.
Op de linkerhand loopt ze in balans, gaat niet plat door de bochten, is ze het gemakkelijkst nageefelijk te rijden en loopt ze in een beheerst en rustig tempo, ook met een losse teugel. Springen gaat ook rustiger wanneer ik naar de sprong rij in een linker galop.
De rechterhand lukt op zich ook wel, maar ze wil moeilijker inbuigen en de galop is moeilijk op een rustig tempo te krijgen. Ze durft ook plat door de bochten te gaan en springen op de rechterhand moet je enkel doen als je ongecontroleerd door de bak wil racen.
Een galopwissel van rechts naar links is gemakkelijk te doen zonder controle te verliezen, andersom valt ze uit elkaar en begint ze harder te lopen.

Dus de rechter galop is in mijn ogen haar moeilijke kant, omdat ze minder balans heeft, en ik minder controle.
Echter, als ze op wandeling mag galopperen, kiest ze ALTIJD voor de rechter galop. Meer zelf, als ik bewust een linker galop vraag, gaat ze enkel vlugger lopen, of nukkig doen, of toch rechts aanspringen.

Denk ik nu verkeerd over wat haar goeie en slechte kant is? Of is mijn paard gek dat ze het zichzelf op wandeling moeilijk maakt, door haar slechte galop te kiezen?
Ik laat haar op wandeling gewoon aanspringen in haar slechte galop, in de hoop dat ze hierdoor ook wat sterker wordt op die kant. Maar ik vind het buitengewoon vreemd dat ze voor haar slechte kant kiest?

midgie

Re: moeilijke kant, maar wel voorkeursgalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:39

Kan wel kloppen dat ze in galop op buiten rit aanspringt wat voor jou gevoel in de bak de slechte kant is, omdat het buiten been de eerste sprong is van de galop en die dus onder het gewicht komt en kiest dus buiten voor haar linker achterbeen in haar eigen houding .
In de bak zul je wat meer moeten gaan rechtrichten en je vooral voorlopig niet bezig houden met de galop wissel, om dat technisch goed te doen zul je toch wat voorwerk moeten gaan doen, schouder binnen en traver aan leren en weten welk been je traint daarmee.

Neem dus goed les van iemand die jou ook de theorie kan vertellen het hoe en waarom je een zijgang aan moet leren om je paard sterker te maken ook op buiten rit is het namelijk belangrijk dat het paard in een goeie balans loopt met jou op de rug.

Dus ga aan de gang met de zijgangen, om het paard sterker en soepel te maken in zijn achter benen en dan zul je merken dat ook op buiten rit de galop zowel links als rechts beter gaat worden en dat je ook het tempo beter kan gaan controleren in de galop, je zal dan ook zelf beter en meer ontspannen in het zadel kunnen blijven zitten.
Maar het kost wel tijd en geduld en vooral ook de theorie leren , geeft jou een andere kijk,

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:07

Bedankt voor de tips. Met het rechtrichten zijn we vollop bezig :j maar zoals je zelf ook aangeeft: dat is iets waar tijd over gaat.

De galopwissel doe ik misschien 1 à 2 keer tijdens het rijden, als beloning als ze braaf is. Ze doet het ontzettend graag en dan neem ik die onbalans er wel even bij. Dat komt uiteindelijk ook wel goed. Net zoals het springen... dat zijn 2 of 3 lage sprongetjes, puur om het werken in de piste leuk te houden voor haar. Bovendien helpt het haar om haar rug los te laten.

Schouder binnen en schouder buiten doen we regelmatig (is zelf een deel van het warmlopen), net zoals wijken. Travers en renvers zijn we voorlopig nog niet aan toe.

Moet ik haar op wandeling nu voor haar slechte kant laten kiezen, of toch proberen haar te laten aanspringen op haar gemakkelijke kant?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:12

Het is vrijwel altijd zo dat het paard liever in de galop aanspringt van zijn 'foute' kant. Eigenlijk is dit heel logsich: als het paard liever op links buigt, zijn de spieren aan de rechterkant dus langer. Dat betekent dat het rechterbeen makkelijker naar voren kan grijpen, en het been dat het meest naar voren gaat geeft de galop aan.