Wie kent dit en heeft een idee waar het vandaan komt. Als we een buitenrit maken dan gaat het paard na drie kwartier of zo met zijn hoofd scheef lopen. Het lijkt alsof hij het bit aan de linkerkant min of meer vasthoudt en wil de hals langer maken en kijkt naar links. Het beste gaat het als je een poosje gaat draven en de teugel lang laat. Ik heb alles nagekeken/nagevoeld en kan eigenlijk geen reden vinden. Bit is goed, zadel is goed, singel niet te strak. Ook na het afzadelen is hij niet gevoelig onder het zadel. Maar wat is het dan wel? Bij dressuur rijden of springen heeft hij het niet. Iemand een idee?
Ik heb geen idee, juist met buitenritten rij ik met een langere teugel. Lekker de wijde wereld inkijken, zeg maar. Tov het normale rijden lijkt met dan kramp niet heel logisch.
Ligt er aan hoe het paard zich gedraagt, die van mij hoef ik geen lange teugel te geven want die vind iedere prullenbak dan al verschrikkelijk eng (paard van 16).. en dat terwijl hij er al 104835987 x langs is gelopen Ik moet echt dressuurmatig buitenrijden tenzij ik op een lang stuk denk, hee vriendje.. weetje.. als je een sprintje wil trekken hou ik je niet tegen. (3 bokken en joehoeee sjeezen maar!)
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, is dat een langere teugel voor een paard niet gelijk ontspanning hoeft te betekenen..
Mijn paard heeft bijvoorbeeld dus juist minder "vertrouwen" dan, is kijkeriger, drukt zn rug weg en heeft de dag erna dan ook vaak aan 1 kant spierpijn.
Ahumm
Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-10 20:06
Daar heb je een punt. In ieder geval het proberen waard. Dank!