wat doe ik fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 17:34

hallo allemaal, :wave:

Ik rij nu 10 jaar paard waarvan 3 op de ene manege en 7 op een andere.
Ik merk de laatste tijd echter wel duidelijk dat ik tegen wat problemen aanloop die anderen met dezelfde paarden niet hebben. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

- Sommige paarden worden gedurende de les steeds langzamer en reageren minder op de hulpen.
- Moeite met hoeken uitrijden vooral tegen het einde van de les en na de galop (vooral op de rechterhand)
- Niet reageren op het binnenbeen in bochten maar wel tijdens het wijken(dit is ook bij andere ruiters)
- Ik heb ook het idee dat ik scheef zit door de reacties die ik krijg van het paard maar weet niet naar welke kant en hoe ik het kan voorkomen.
verder merk ik dat als ik zonder beugels rij ik veel lekkerder kan rijden (ik zit dan ook door in draf) kan dit komen door het feit dat ik ongelijke benen heb?

ik vraag wel af en toe tips aan mijn instructrice maar haar tips ( actief maken op het binnenbeen door: hulp-geen reactie-sterkere hulp-geen reactie- tikje) helpen nauwelijks of maar kort en door de grote les is er weinig tijd voor individuele aandacht.

ik wil wel graag verder komen maar niet naar een andere manege(voorlopig) dus daarom via bokt.
alvast bedankt!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:42

Ik kan je geen oplossing geven omdat ik niet zie wat er gebeurd, maar wil je een compliment geven voor het feit dat je de fout bij jezelf zoekt!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:45

ben het eens met kehdra, dat hoor je niet veel, al helemaal niet van manege ruiters! ik heb je natuurlijk niet zien rijden, maar ik zal het in het algemeen proberen uit te leggen:

het minder reageren kan komen doordat je ongemerkt aandrijft. probeer je benen stil te houden, en als het nodig is goed te drijven, niet 10x een klein duwtje, maar 1x een duidelijke duw. Ook veel overgangen rijden helpt hierbij.

bij het hoeken inrijden kijken waar je heen wilt, ook je paardje laten kijken, zodat hij zijn lichaam iets moet buigen. een beetje binnenbeen erbij, en met je zit recht blijven zitten tot je echt de hoek om wilt. veel ruiters gaan aan het begin van de hoek al draaien met hun lichaam, probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen.

ongelijke benen kan zeker, heb ik ook! maar ik rijd op mijn eigen paardje, dus die is gewend aan die lichte scheve balans. Je kan het beste je beugel op de goede maat doen, dan zitten ze maar niet op hetzelfde gaatje. Als jij steeds zit te wiebelen is dat erger dan wanneer je beugels een gaatje verschillen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:47

Ik denk als ik het zo hoor dat je constant aan het drijven bent, als een paard dan niet reageert worden ze lui aan je hulpen en aan het been. Dat worden ze idd trager, reageren ze slechter op je binnenbeen etc.
Probeer voor jezelf dus heel consequent na te gaan of je overmatig drijft, zodat een paard 'lam aan het been' wordt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:11

bij het eerste zoals Tammy_ al zegt, niet onopgemerkte hulpen geven, maar duidelijk, reageert ie naar een paar keer nog niet? gewoon een tikje geven met de zweep. dan kun je hem actief houden
Laatst bijgewerkt door Britt_S op 06-11-10 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:11

dankjewel allemaal!

tammy_ : dankjewel voor de tip, ik zal wat beter proberen op te letten waar mijn benen heengaan. maakt die scheve balans niet uit?
joolien: bedankt voor de tip :D

Tammy_

Re: wat doe ik fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:12

het is een verschil van niks, denk niet dat je paardje er last van heeft hoor ;) al helemaal manegepaarden/pony's niet, die zijn wel erger gewiebel gewend denk ik.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 19:18

okee, bedankt

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:20

lissisanne schreef:
dankjewel allemaal!

tammy_ : dankjewel voor de tip, ik zal wat beter proberen op te letten waar mijn benen heengaan. maakt die scheve balans niet uit?
joolien: bedankt voor de tip :D

Ik denk dat je beter een gelijke balans kan hebben. Pony`s reageren ook op balans. bvb: op een volte, dan moet je niet naar binnen hangen, dan kan je paard weglopen!

probeer er extra op te letten:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:34

lissisanne schreef:
- Sommige paarden worden gedurende de les steeds langzamer en reageren minder op de hulpen.
- Moeite met hoeken uitrijden vooral tegen het einde van de les en na de galop (vooral op de rechterhand)
- Niet reageren op het binnenbeen in bochten maar wel tijdens het wijken(dit is ook bij andere ruiters)
- Ik heb ook het idee dat ik scheef zit door de reacties die ik krijg van het paard maar weet niet naar welke kant en hoe ik het kan

Bij de eerste twee regels vraag ik me af: Hoe is jouw eigen conditie? (en dat je conditie wat paardrijden betreft niet goed is, betekent dat niet dat je geen marathon kunt lopen, zijn erg verschillende condities)

Wat betreft het derde streepje, hoezeer wijken ze ook echt? Of vallen ze gewoon over de schouder weg?

Scheef zitten, ja, dat is lastig... Vraag iemand achter je te gaan staan, en laat diegene kijken of en hoeveel je scheef zit.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:40

Ik zat ook scheef vroeger, en had het zelf ook niet door tot het mij ook werd gezegt,
ik weet niet meer hoe ik aan het idee kwam, maar ik had altijd als mijn singel aan bijde kanten op (bv) het 3de gaatje zat. dat ik dan niet scheef zat, zat de linkerkant op 1ste gaatje en rechterkant op 4de zat ik scheef.
Misschien is dit hetzelfde?

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:45

ik zit ook vaak scheef kan idd komen door ongelijke benen maar dan moet je wat al gezed is maar gewoon je beugels gelijk maken ! :)
dat is nog de beste manier ! en dat die zo traag is naja kan ik als tip geven veel overgangen rijden ! en idd gewoon 1 x goed aansporen en dan als die dan luisterd meteen weer rustig zo beloon je hem eigenlijk ook min of meer ! :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 14:14

heel erg bedankt allemaal, hier heb ik echt wat aan!

janine1990: ik heb een goede conditie sport en fiets meerdere keren in de week en heb een goed tot te licht gewicht. ik ben wel vaak moe als ik ga rijden want voor mijn les heb ik altijd een lange schooldag. Kan dat uitmaken?

lollyywood je kan toch ook gewoon scheef aansingelen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 17:16

Een lange schooldag kan zéér zeker uitmaken!
Je bent vooral geestelijk vermoeid geraakt, waardoor je moeite hebt met concentreren en de signalen van je hersenen minder goed aankomen, waardoor je dus niet volledig kunt doen wat je wilt. En ik denk dat dat is wat jou nekt. Hoe gaan je lessen als je vakantie hebt?

Scheef aansingelen kan heel goed inderdaad ;) Doe ik ook altijd, zit het zadel niet scheef om. :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:17

ik heb al een tijdje niet in de vakantie gereden (we gingen weg of er kwam iets tussen) maar ik zal eens kijken of het beter gaat in de kerstvakantie :)