5 jarige shetlanderhengst inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jainy98

5 jarige shetlanderhengst inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:40

halloo,

Ik stel deze vraag voor mijn vriendin want die wil graag weten hoe ze het beste een 6 jarige hengst in kan rijden.
Mijn vriendin heeft een eigen shetlander en die wil ze inrijden. Hij is aardig groot en hij vertrouwt alleen mn vriendin en haar moeder.
Haar moeder helpt haar met inrijden. Ze hebben al een aantal pogingen gedaan. er voorzichtig overheen leunen, ze hebben een hoofdstel+zadeltje maar nog niet gebruikt. Hij accepteerd dat als je eroverheen leunt. Hebben jullie tips?

groetjes jainy die haar vriendin graag wil helpen.

k4tink4

Re: 5 jarige shetlanderhengst inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:43

Er zijn een aantal goede boeken te bestellen die handige tips en uitleg geven over een goede aanpak van het trainen en inrijden van je paard. Shetlander, pony of paard maakt niet zoveel verschil.
Het is prima zelf te doen, vooral niet te snel willen gaan en veel geduld hebben. Hoe gaat het longeren?

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:48

Longeren gaat heel gemakkelijk! Hij doet altijd heel braaf en heeft er meestal erg veel zin in. Er wordt ook heel veel in het bos gelopen met hem!

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 10:41

Ik heb mijn eigen paard eerst laten wennen aan het zadel en hoofdstel tijdens het longeren. Toen hij dit accepteerde, en het op- en afzadelen en longeren hiermee normaal was ben ik een stapje verder gegaan, door te hangen en te leunen. Nu is het bij een shetlander al snel leunen ;)
Dan je been er overheen, en weer afstappen. Steeds een beetje langer blijven zitten, en een paar keer op en afstappen. Dan een paar pasjes lopen, weer afstappen en dat steeds een stukje verder uitbreiden aan de longeerlijn totdat je los kunt rijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:05

Hier een shet van 5 ingereden. Ik denk dat eroverheen hangen een hele goede is. Ga ook oefenen met doekjes, plastic etc dat 'ie al enge en liefste wapperende dingen gewend is voor er een ruiter opkomt. (Dan is een ruiter namelijk een zachtgekookt eitje vergeleken met wat 'ie wal gewend is.) Verder ook stemcommando's aanleren, heel belangrijk.

Toen ik er een ruiter op heb gezet, was pony al verkeersmak van het wandelen buiten, kende stemcommando's van af en toe longeren, en vertrouwde me omdat ik al eens gekke dingen had gedaan.

Eerste keer erop? Nou even erover hangen, dan rustig been erover, stemcommando en wegwezen. Na 15 min amper gestopt, enkel gestapt en wat draf gedaan. Volgende keer zijn we gewoon een rondje dorp van 10 min gaan doen, mooi lange rechte lijnen en pony luisterde nu al zonder stemcommando's. Dit alles bitloos en zonder geweld. :)
Ook loopt de pony nu iets van 1 keer in de week, gewoon om het leuk te houden. Zou wel vaker kunnen, maarja tijdgebrek. Ze is iig altijd blij om mee te mogen en daar gaat het om.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:09

eerst longeren met zadel (zorg dat ie goed vast zit! logisch, maar het gebeurt.. en dan heb je je pony binnen 2 minuten verpest :P), dan longeren met hoofdstel (longe nog niet aan het bit doen maar aan het halster dat je eronder of erover hebt zitten), dan longeren aan bit, dan dubbele longe, dan in de lange lijnen, dan er eens op zitten en iemand mee laten lopen, dan als je het vertrouwd lekker los rijden..

maar zorg ervoor dat je heel goed weet wat je doet.. het is niet natuurlijk dat er iets op zijn rug zit!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:38

Hé niks hoofdstel, lekker bitloos. Pony hier gaf duidelijk aan bit niet leuk te vinden, toen halster gedaan, pony heppie en goed luisteren. Is ook veel logischer dan een bit! Ze staat nu zelfs bitloos voor de kar (door goed voorbereiden hebben we dit 2 weken na het inrijden kunnen doen, kar erachter en naar buiten, zaaaalig!)