Helemaal vast op rechts ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lilaatje

Helemaal vast op rechts ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:24

Hallo bokkers !

Ik heb een schat van een pony, maar nu heb ik een probleem wat ik zelf erg vervelend vind.
Mijn pony loopt linksom heel mooi, maar als ik dan van hand verander en op de rechterhand rij, gaat het mis:
Hij is helemaal stijf en wil niet inbuigen. Hij loopt helemaal recht of zelfs nog met z'n koppie naar buiten.
Ik train veel op de rechterhand, zoals veel voltes rijden, maar dit heeft geen enkel effect.
Het vervelende is, omdat hij zo vast loopt op rechts springt hij ook verkeerd aan in de galop.
Behalve als ik hem echt een kleine volte opstuur en dan in galop aanspring, maar dit kan natuurlijk niet altijd zo gaan.

Dus hebben jullie tips om hem wat losser op de rechterhand te maken?

Alvast bedankt,
Groetjesss.

Desire__

Re: Helemaal vast op rechts ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:27

Je kan op de linkerhand contrastelling vragen, veel van hand veranderen door middel van voltes of slangevoltes en misschien les nemen?

Lilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 17:29

Ik heb les en de instructrice helpt me er ook wel bij, maar dat helpt nog niet heel erg.
Maar ik zal het proberen.
Dankjewel (:

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:30

De vraag rijst waarom dit dier zo vast zit op rechts. Ik zou er even iemand (dierenarts/fysio) naar laten kijken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:31

je paard laten masseren of kraken?
snap niet dat je er uberhaupt nog op gaat rijden, ga hem eerst lekker los longeren met evt een pessoa.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:36

Ik zou idd eerst de chiropractor langs laten komen.
Die kan de oorzaak vinden en een deel verhelpen.
Samen met hem kan je dan ook oefeningen bespreken om daarna de bespiering e.d. aan beide zijden gelijk op te bouwen.
Succes ermee!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 17:37

vierkantjes rijden op beide zijden sturen met je lichaam,
stap en draf, en blijf van de hoefslag af

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 21:11

Heeeeel veeeeel buigingen! Heupoefingen, hals buigingen. Contrastelling zowel in draf als galop! maar wel steeds kleine stukjes. En heel veel slange voltes, zodat ie zijn lijf moet gaan buigen! Het heeft tijd nodig,. dit kan niet in een week goed zijn. Kan echt maanden duren! En wil het echt niet meer lukken, laat je pony nakijken. Door een goede fysio of da. Succes ermee. Heb geduld en luister naar je pony

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:32

haar nekspier op rechts kan korter zijn dan links, om die te strekken... linksom gaan en meer naar binnen laten kijkenook op de lange zijdes
niet te hardhandig, want zo'n spier rekt niet zomaar

succes

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:12

Ieder paard heeft zijn holle en bolle kant. Bij jouw paard is rechts dus de bolle kant. In eerste instantie kan je hem laten weglopen over schouder. Stel hem naar binnen en laat hem maar naar buiten vallen. Binnen zitten met een lang binnenbeen en van daaruit duw je hem naar buiten. Heeft hij dat gesnapt, kan je buiten weer wat gaan opvangen. Diagonaal aanrijden, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.

Werken aan de balans dus ;-)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:31

Behalve dat het in het lichaam kan zitten, kan het ook nog aan het gebit liggen en aan een niet goed passend zadel, dus dat zou ik ook laten checken.

En verder beide kanten evenveel oefenen. Veel slangenvoltes rijden en daarbij van iedere wending een kleine volte maken. Dus niet door naar de overkant maar eerst volte 10 mtr en dan pas oversteken en daar weer hetzelfde. En dan beginnen met 3 bogen en zo door naar steeds meer om de wendingen kleiner te maken. Eerst in stap daarna in draf. Loop ook je eigen houding na met instellen en inbuigen. Betrap mezelf erop dat ik rechtsom bij een wending mijnrechterbeen optrek ipv strek.

Rij voltes rechtsom met stelling naar links en andersom. Ook eerst in stap later in draf. Kleine stukjes zoals een halve volte bv.

Op de lange zijde je paard iets naar binnen of buiten laten kijken, zowel op linkerhand als rechter. Ook hier eerst stap gaat dat goed dan draf.

En neem er de tijd voor. Zoiets heeft misschien maanden geduurd dat het nu zo extreem is, dat heb je niet in 1 week opgelost :n *spreekt uit ervaring :o *

Succes.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:18

waarschijnlijk ligt de fout onbewust bij jou zelf.
probeer eens te rijden op de buitenhand. dus op de rechterhand stuur je hem de volte in met je buitenbeen en buitenhand. in het begin zal dit even aanklooien zijn want waarschijnlijk snapt hij dit nog niet goed ( anders zou hij niet zo stug zijn ;) )... wanneer dit er een beetje inzit kun je weer aan de stelling gaan werken. je gebruikt je buitenkant om te sturen en de binnenkant gebruik je licht om stelling te vragen.

daarnaast zou je ook eens kunnen proberen met dubbele longe te longeren. zo kun je met het longeren stelling proberen te nemen. Probeer dit ook op een ontspannen manier te verkrijgen. Met trekken bereik je immers geen stelling.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:25

oefenen, oefenen, oefenen. Mijn paard had dat vroeger ook. Probeer veel voltes te rijden op de rechterhand. maar vooral kleinere wendingen. Probeer eerst ervoor te zorgen dat de stap netjes is. dan de draf en dan de galop. MAAR let op: probeer de eerste dagen alleen stap op de rechterhand voltes te maken. ook even draven op rechts is dan wel oke.
galoppeer nog niet op rechts maar wel op links. hou wel de dagelijkse oefeningen erin zoals galop op de linkerhand.
maar het belangrijkste is: Oefenen.
heel veel Succes

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:03

Mijn paard heeft ook rechts de bolle kant, heel sterk, ik moet echt wel drie kwartier los laten en dan is hij pas nageeflijk en soepel in zijn lijf. Maar dan loopt hij ook als een zonnetje. Om het resultaat te krijgen rijd ik veel zijgangen en grote voltes openen en sluiten.

Elena91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:03

Gewoon goed door blijven trainen. Het komt vanzelf goed. Gun het wat tijd. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 05:01

Elena91 schreef:
Gewoon goed door blijven trainen. Het komt vanzelf goed. Gun het wat tijd. :)

Dat hoeft niet.
Als een paard vast zit in zijn lijf, gaat dat niet in alle gevallen vanzelf over met wat trainen.

@TS: Heb je al eens een osteo bij je paard gehad? Misschien heeft hij ergens een blokkade zitten, wervels beetje scheef oid en kan zij dat 'simpel' oplossen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:17

Als ik jou was zou ik hem laten nakijken op blokkades in de spieren (of botten) door bijv. happy athlete of door een osteo.

Verder veel oefenen, en inderdaad op je buiten teugel rijden. Probeer zelf echt recht te blijven zitten (in het midden) en niet op de kant waarop je paard je gooit. Probeer ook altijd gelijke druk te hebben, ook al pakt je pony een kant van het bit meer vast dan probeer jij juist de andere kant erbij te houden. Zo kun je hem rechtrichten en ik denk dat het daarna makkelijker wordt ;)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:26

keeyzie schreef:
waarschijnlijk ligt de fout onbewust bij jou zelf.
probeer eens te rijden op de buitenhand. dus op de rechterhand stuur je hem de volte in met je buitenbeen en buitenhand. in het begin zal dit even aanklooien zijn want waarschijnlijk snapt hij dit nog niet goed ( anders zou hij niet zo stug zijn ;) )... wanneer dit er een beetje inzit kun je weer aan de stelling gaan werken. je gebruikt je buitenkant om te sturen en de binnenkant gebruik je licht om stelling te vragen.

daarnaast zou je ook eens kunnen proberen met dubbele longe te longeren. zo kun je met het longeren stelling proberen te nemen. Probeer dit ook op een ontspannen manier te verkrijgen. Met trekken bereik je immers geen stelling.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Nog een tipje om zonder druk de halsspieren op te rekken: Probeer eens op stal om je pony wat lekkers te geven, en hierbij de hals naar rechts te laten inbuigen. Dus door je hand met het lekkers helemaal richting schouder/voorbeen te brengen. Als je dit een paar keer per dag doet krijgt hij wat meer speling in de spieren.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:53

Kan dat dan ook dat een paard hierdoor echt gaat protesteren, ik bedoel dan ter plaatse beginnen hoppen,staart zwiepen en zich echt inhouden.. ?Mijn paard is nog niet helemaal recht en nog maar een klein jaartje onder het zadel..ze komt na even rijden wel los en dan vindt ze de buiging wel, maar de laatste tijd krijg ik alleen nog maar protest, voor alle zekerheid komt zowiezo nu wel al de Da.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:11

Het kan inderdaad zo zijn dat je paard door die blokkade (het vasthouden) gaat protesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:21

Idifix schreef:
Kan dat dan ook dat een paard hierdoor echt gaat protesteren, ik bedoel dan ter plaatse beginnen hoppen,staart zwiepen en zich echt inhouden.. ?Mijn paard is nog niet helemaal recht en nog maar een klein jaartje onder het zadel..ze komt na even rijden wel los en dan vindt ze de buiging wel, maar de laatste tijd krijg ik alleen nog maar protest, voor alle zekerheid komt zowiezo nu wel al de Da.

Jazeker kan een paard dan gaan "protesteren", oftewel aangeven dat hij iets niet of heel moeilijk kan.
Goed dat je er iemand bijhaalt, maar ik denk dat een DA niet veel zal vinden of doen.
Beter is een osteopaat, chiropractor of fysio.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:49

Voordat je alles los gaat wrikken en buigen moet je eerst 100% uitsluiten dat dit paard niet vast zit..
laat eens een osteo langkomen. die kan bepalen of alles goed zit in het lichaam..

Als je nu fanatiek aan de slag gaat met alle gymnastische tips die iedereen geeft en je paardje zit daadwerkelijk ergens vast dan rij je hem helemaal naar de klote als je een beetje pech heb..

eerst lichamelijk alles in orde (osteo/zadel/gebit) en dan pas de truckendoos openen ;)

succes..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:52

En wat doe jij nu als hij zo vast pakt op die rechterkant?
Het probleem zit n.l links en niet rechts!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:03

dat is niet altijd het geval.. vak is het indd contra gesteld..
maar het is maar net waar ze last van hebben..

Mijn paard had een keer een lichte blokkade thv zijn linker schouder.. en hij boog niet naar links (wel naar rechts)
het is maar net war het probleem zit, en wat de beweging is.. (klinkt raar, maar je begrpt me wel denk ik :P