Hallo, Mijn pony is een tijdje kreupel geweest dus ging niet naar les, deze week ging het beter en hij liep opzich wel weer goed. Gisteravond heb ik weer geprobeerd tespringen om te kijken alsik vanavond dna wel of niet naarles zougaan... Het ging opzich goed hij was alleen super super super druk!:( En ik had het gevoel dat hij na detijd welweer iets raarder liep, Dus ik twijfel vanavond wel of niet naar springles? Ik zou evt ook alleen het dressuur gedeelte kunnen .. Of helemaal niet gaan en een weekje wachten dat ik dan weer dressuur heb? groetjes jetske
Ik zou gewoon een weekje wachten. Kan verders geen kwaad toch.
0000
Geplaatst: 04-11-10 15:18
Ik zou als je pony kreupel is geweest sowieso niet meteen weer gaan springen!
Kijk eerst eens (of laat iemand kijken) of de pony aan de hand zowel rechtuit als op de volte links en rechtsom weer honderd procent goed beweegt. Dan kan je weer rustig aan gaan rijden, begin eventueel met 20 minuutjes en neem even een week of 2, 3 de tijd om het op te bouwen. En ga daarna, als alles goed blijft gaan, pas weer springen. Dan loop je veel minder kans dat het terugkomt of dat je het zelfs erger maakt.
kimmie88
Geplaatst: 04-11-10 15:18
Als je paard een tijdje kreupel heeft gelopen, is meteen springen niet zo handig. Dan kan je beter eerst kijken hoe je paard loopyt met gewoon rijden, beetje stap, draf en galop. daarna wat zwaarder dressuur en DAARNA pas weer springen.
Net springen komt er nog meer kracht en belasting op de benen van een paard te staan. Wanneer een paard kreupel is geweest, kan die extra belasting niet goed gaan. Zeker omdat je zegt, dat je paard na het springen een beetje raar liep.
Dan geef je zelf al aan, dat ie nog niet goed loopt, waarom dan wel naar les?
Ik zou even kijken hoe hij vandaag loopt, op de manier die Esther_87 noemt. Als je niets ziet kun je eventueel naar de les gaan en alleen wat lichtjes stappen en draven, maar springen zeker niet doen. Misschien komt het wel doordat je gesprongen hebt dat ie nu weer wat kreupel loopt, te snel belast?