Loodlijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:04

Helloo bokkers!

Ik zat te kijken op het fora, en nu kwam ik de loodlijn wel vaak tegen :+ Misschien heel slecht, maar wat bedoelen mensen daar mee? Kan iemand mij dat uitleggen dmv een foto/tekening of iets? :)

Ik heb al 2 jaar les met mijn pony, en heb er nog nooit van gehoord dus neem aan dat het allemaal goed is, maar ik wil wel weten wat het betekend (a)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:09

De loodlijn heeft te maken met de vorm van aanleuning.
Ik kan hier wel een heel verhaal erover neerzetten, maar deze site: 'Loodlijn' en 'vervolg Loodlijn' geeft een duidelijke uitleg :).

Hier nog even een plaatje (van de vele voorbeelden die je kan vinden op de site):
Afbeelding
De rode lijn is de loodlijn, met de blauwe wordt aangegeven wat het hoogste punt behoort te zijn.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:13

Tijdens het zoeken van meer informatie kwam ik dit ook nog tegen:
(vond het wel interessant :) )
Citaat:
„Wanneer een paard met zijn hoofd achter de loodlijn wordt gereden, beperkt dit zijn zicht nog meer,” aldus Alison Harman. „Door de blinde vlek recht voor zich moet een paard tijdens het rijden wat zicht betreft vertrouwen op zijn berijder.” Het voordeel dat dit met zich meebrengt is dat beperkt zicht gehoorzaamheid tot gevolg heeft. „Achter de loodlijn gereden paarden zien weinig om van te schrikken"
Bron

MerleSimone

Re: Loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:20

Okee bedankt! :D Zo snel te lezen loopt mijn pony prima in de les e.d. maar ik weet in ieder geval wat het is :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:20

Overigens mag er bij wedstrijden niet meer op beoordeeld worden, met als gevolg dat ik al heel wat nater in elkaar getrokken naar het zandstarende pony's en paarden langs heb zien komen.

Hmm, ik geloof dat die discussie hier totaal niet thuis hoort. Maar dan weet je dat... ;)

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:28

mrie schreef:
Overigens mag er bij wedstrijden niet meer op beoordeeld worden, met als gevolg dat ik al heel wat nater in elkaar getrokken naar het zandstarende pony's en paarden langs heb zien komen.

Hmm, ik geloof dat die discussie hier totaal niet thuis hoort. Maar dan weet je dat... ;)
Daar zat ook een klein tintje van in mijn vorige bericht ;) Dankje voor de aanvulling (al hoort deze discussie hier inderdaad niet thuis). Paarden worden steeds meer achter de loodlijn gereden. Paarden zien dan gewoon veel minder, schrikken minder snel en reageren beter op ruiter.. Heeft dus eigenlijk weinig met goed kunnen rijden en goed vertrouwen te maken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:00

mrie schreef:

Ken anders toch behoorlijk wat juryleden die alsnog als extra commentaar op coupons aangeven, paard niet in correcte aanleuning en paard loopt gehele proef te diep(achter de loodlijn)

Gelukkig niet bij mij.. maar mag weleens een potje schrijven op wedstrijden, erg educatief!

Anoeska

Re: Loodlijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:05

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat er op wedstrijden niet meer op beoordeeld mag worden? Waar heb je die informatie vandaan?

In de B wordt het nog wel eens getollereert dat je paard iets achter de loodlijn komt, maar ook dan krijg je al een opmerking. Alleen nog niet meteen een onvoldoende. Maar na de B kom je er volgens mij echt niet meer mee weg.