Bovenbenen teveel aanspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guineas

Bovenbenen teveel aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 08:13

Heeft iemand dit probleem ook :=? Ik heb het volgens mij verkeerd aangeleerd, rijd nu na 2 jaar niet te hebben gereden bij een andere manege en daar zei m'n instructrice dat ik m'n bovenbenen teveel optrek terwijl ik voor mijn gevoel normaal reed. Iemand tips om bovenbenen meer te ontspannen?

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:19

Als je weet dat je erop moet letten helpt het vast al.
Probeer met rijden je knie wat lager of verder naar achteren ( is hetzelfde ...) te leggen.
Of als je merkt dat je aan het aanspannen bent, even de voeten uit de beugels en met lange benen wat op je zitbeenknobbels heen en weer wiebelen voor je verder gaat. Succes!

Guineas

Re: Bovenbenen teveel aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 08:25

Maar als ik mijn knie verder naar achter leg moet ik mijn voeten wat verder 'naar boven' buigen om mijn hakken laag te houden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:39

Let er gewoon op dat je je hakken uitdrukt, dan komt de rest van je beenligging vanzelf.

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:54

Mij is aangeleerd: verlichte zit aannemen, zodra je dan goed in evenwicht bent, ga je rustig weer recht zitten, zonder je benen te verplaatsen. Voilà!
Of dit ook de oplossing is voor je bovenbenen weet ik niet, maarik hoop dat je hier wat mee kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:55

Op zich hoeft dat niet, want sommige mensen kunnen geen goede verlichte zit aannemen. Dan moet je dus wel weten hoe dat moet :+

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:57

Je moet er goed aan blijven denken dat je je blijft ontspannen.
Op een gegeven moment gaat het vanzelf en doe je 't niet meer ;)
en misschien zonder beugels rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:00

Veel mensen die zonder beugels rijden trekken juist hun bovenbenen op dus spannen ze ze aan :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:05

Ik kan je een of meerdere zitlessen adviseren. Dat is zo verschrikkelijk nuttig.
Goede instructeur/trice & paard aan de longe.
Doordat je niet met je paard hoeft bezig te zijn, maar alleen maar met jezelf kan je heel snel veel meer gevoel krijgen voor een goede zit.
Je kan dan ook speciale oefeningen vragen voor je beenligging.

Succes ermee!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:06

@Joolien, ja dat is waar.. maar als je t goed doet helpt t wel :Y)
Laatst bijgewerkt door twannn op 03-11-10 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:07

Als je te verkrampt bezig bent met je hakken laag houden, werkt het tegen.
Door de knie wat lager/naar achteren te leggen doorbreek je het spannen van de bovenbenen even. Als je de beugels op de juiste maat hebt is het niet oncomfortabel voor je voet. Meestal trekken mensen met spanning op de bovenbenen, hun benen namelijk iets op en hebben geen druk meer op de beugel. ( beugels kwijt vooral in galop??) Door even je benen te verleggen ontspan je en neem je weer de juiste houding aan. Van daar uit kun je weer "ontspannen" verder.
Er zijn veel manieren om ontspannen te leren zitten, dit is er een van.

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:13

Zitles is echt een Toptip!!
Als je de kans hebt: doen!

Ik vergeet te zeggen dat het bij sommige maneges ook lastig is om te leren zitten omdat er steeds op een ander paard wordt gereden en ook op geheel verschillende zadels.
Even uitvergroten voor het voorbeeld: Als je de ene keer zit op een vlak veelzijdigheidszadel, de volgende keer op een springzadel met kuitwrong en de keer erna op een diep dressuurzadel met grote kniewrongen, kost alleen het wennen aan het zadel al moeite genoeg. Laat staan dat je dan ook nog leert zitten.

Guineas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:31

Ja inderdaad ook beugels verliezen in galop. Zal volgende les proberen m'n knieën wat naar achter te leggen =)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:51

Zitles is natuurlijk heel goed. Als ik zelf merk dat ik verkrampt ga zitten (meestal in een moeilijke oefening) dan probeer ik me helemaal te ontspannen door als een soort lappenpop mezelf mee te laten voeren. Voelt heel vreemd omdat je het idee hebt dat alles beweegt en slingerd :D maar zo krijg je wel het gevoel wat ontspanning in je eigen lijf moet zijn. Paardrijden is een combinatie van aanspanning en ontspanning daar moet je even de balans in weten te vinden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 11:36

waarschijnlijk knijp je met je knieen.
Daardoor span je je bovenbenen aan en druk je jezelf uit het zadel. Met knijpende knieen verlies je ook de druk op je beugels, waardoor je je hakken op trekt en je beugels verliest.

Probeer een je knieen overdreven van het zadel af te doen met je tenen naar buiten en maak je benen lang zodat je druk op de beugels krijgt. Hou hierbij wel je schouder-heup-hak in een lijn.
Stap zo een rondje en ontspan je benen weer en leg ze in positie. Herhaal dit als je merkt dat je knieen en bovenbenen weer aanspannen.