Trekt weg voor de sprong.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Trekt weg voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 20:22

Hallo,

ik ben net een klein beetje met mijn jonge paard aan het springen gegaan.
Allemaal echt op zwangere cavia hoogte en vooral niet te lang en te veel.

Maar nu had ik laatst een zeiltje op de grond liggen en wou ik hierover heen stappen, maar nu heeft meneer ontdekt dat als die gewoon zn hoofd omhoog doet en recht of links gaat dat ik hem dan onmogelijk tegen kan houden.
Dit doet hij nu dus ook met het springen, 1 meter voor de sprong doet hij zn hoofd omhoog een rent erlangs.

Hoe kan ik dit het best oplossen? Hij gaat niet standaard naar een kant dus zweepje aan die kant heeft niet zoveel zin.
Verder stuur ik hem gewoon op de volte en rijdt opnieuw aan, dan doet hij het wel braaf.... Maar bij meerdere hindernissen achterelkaar gaat ie dr op een gegeven moment langslopen.
Ik zat te denken om misschien een martingaaltje om te doen zodat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan gooien en ik misschien net wat meer druk kan geven...

Maar wat kan ik nog meer doen? Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes Anne

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Trekt weg voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:23

Een trechter van je hindernis maken.
Dus twee balken aan de zijkant op de balk leggen en iets schuin naar buiten.

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:47

inderdaad trechter ervan maken,,
maar sommige paarden hebben daar ook gewoon schijt aan..

zet in dat geval eens 2 hindernissen loodrecht aan beide uiteinden op dezelfde hoogte als de hindernis zelf.
gaat het paard dan rechts of links, dan zal die toch ook eroverheen moeten.

een wat minder vriendelijke manier die ik ooit ook met een jonge pony in praktijk moest brengen van mijn toenmalige instructrice:
de pony zo stik mogelijk omtrekken wanneer hij erlangs wil, en onmiddelijk opnieuw aansturen, tot ie erover heen gaat.
dan uitgebreid belonen, want zoooo'n braaf paard heb je nog nooit onder je gehad ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:02

Je kan ook voordat je op de sprong afrijdt een soort volte maken.
Recht op de sprong afrijden in stap op later in draf. Vlak voor de sprong wendt je af en maak je een volte en rijdt je weer opnieuw aan. Doe je dit een paar keer achter elkaar, wil je paard heel graag over de sprong.

Wanneer je het in draf doet, heeft je paard echt het idee dat ie gaat springen, en weer vlak voor de sprong wendt je af.

(Bij mijn VZ paard werkte het toendertijd. Die wilde uiteindelijk er echt niet meer langs, dat had hij immers al genoeg keren gedaan, hij wilde er nu gewoon overheen)

Wat je ook kan doen, is in stap aanrijden en een paar passen voor de sprong pas in draf overgaan. Misschien werkt het?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:30

Ik zal niet meteen na de sprong het paard naar links of naar rechts wenden, eerst een stukje rechtuit rijden. Anders weet paard dat hij na iedere sprong naar links of naar rechts mag en dat werkt in een lijntje nou ook niet echt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:42

Michellkuh schreef:
Ik zal niet meteen na de sprong het paard naar links of naar rechts wenden, eerst een stukje rechtuit rijden. Anders weet paard dat hij na iedere sprong naar links of naar rechts mag en dat werkt in een lijntje nou ook niet echt.

Wie heeft het erover meteen na de sprong te wenden?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 07:59

kimmie88 schreef:
Je kan ook voordat je op de sprong afrijdt een soort volte maken.
Recht op de sprong afrijden in stap op later in draf. Vlak voor de sprong wendt je af en maak je een volte en rijdt je weer opnieuw aan. Doe je dit een paar keer achter elkaar, wil je paard heel graag over de sprong.

Wanneer je het in draf doet, heeft je paard echt het idee dat ie gaat springen, en weer vlak voor de sprong wendt je af.

(Bij mijn VZ paard werkte het toendertijd. Die wilde uiteindelijk er echt niet meer langs, dat had hij immers al genoeg keren gedaan, hij wilde er nu gewoon overheen)

Wat je ook kan doen, is in stap aanrijden en een paar passen voor de sprong pas in draf overgaan. Misschien werkt het?

hmm naar mijn mening stimuleer je het dan alleen maar.

inderdaad een trechter ervan maken.
doet ie het trouwens ook bij alleen een grondbalk of een hindernis van 20 cm ?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:27

RT-D-->RT-P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:46

Is het paard verder goed aan de hulpen? oftewel kun je hem blokkeren met je hulpen zoniet moet je daar meer aan werken in combi een trechter bouwen zoals eerder is gezegd kun je meer controle over hem krijgen.

je rijd hem aan op de hindernis legd evt de balk eerst op de grond tot hij netjes rechtdoorgaat op je hulpen. je kunt het dan uitbouwen zoals je wil hindernis hoger of stoppen en belonen. Sommige paarden die nog niet goed aan de hulpen zijn hebben de trechter naar enkele keren door en gaan voordat je erbent al opzei daar zul je dus met je hulpen het paard tussen je hulpen moeten blokkeren

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:01

Misschien kan je een martingal gebruiken?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:08

martingaal lijkt me zinloos in dit geval, paard kan dan nog steeds wenden...
Zoals boven mij al is gezegd: Trechter maken van je hindernis.
en verder is het een kwestie van rijden ben ik bang... Dus opsluiten dus 2 handen en 2 benen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:13

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, maar bij haar was het voldoende om de hindernis tegen de muur aan te zetten en m'n instructrice aan de andere kant (dus dat trechter idee maar dan zonder balken). Een paar keer zelf afwenden voor de hindernis maakte het bij mij alleen maar erger.

WhiteWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:14

Ik denk zelf dat een martingaal wel werkt hier. Het paard kan zijn hoofd niet erg hoog brengen en blijft misschien dan wel bestuurbaar.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:19

Stapje terug doen in de training, eerst rust, balkjes oefenen. Martingaal kan in ieder geval geen kwaad. Als je begint met springen de hindernis aan de bakrand opbouwen (zoals met vrijspringen) en aan de andere kant een balk (ook zoals met vrijspingen gedaan wordt)
De hindernis zo laag maken dat je paard er uit stilstand overheen kan en goed opsluiten, teugels kort en been eraan!. Zodra je paard erover heen gaat belonen en onstpanning weer opzoeken. Dit herhalen totdat je paard snapt dat stoppen geen mogelijkheid is en daarna altijd weer de ontspanning opzoeken en belonen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:12

leg 2 losse balken op de grond dwars van de hindernis. bij elke hindernispaal 1.
sluit hem goed op tussen je benen en de teugels. Als hij dat nu weer doet moet je hem misschien eens straffen want anders leert hij het aan.
misschien kan er ook iemand naast de hindernispaal staan. Blijf voorlopig nog maar laag springen.
ik hoop dat deze tip nuttig voor je was
heel veel success 8-)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:14

misschien nog een tip, hindernis tegen de bakrand aan dat ie in ieder geval maar langs 1 kant erlangs kan. en aan de andere kant een zweepje ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:35

Ik denk ook dat een martingaal zeker werkt in dit geval. Maar, een hindernis tegen de kant aanzetten is leuk, of er een trechter van maken, maar het paard zal toch zonder aanleuning braaf de sprong moeten nemen.

Daardoor is het echt van belang dat je handig wordt en zodra je het aan voelt komen hem voor de sprong houdt. Ook al moet je trekkracht a la kiezen eruit gebruiken, hij moet afleren dat ie er langs mag. En dan als een hindernis laag staat hem er overheen drukken. Hij moet nu eenmaal leren dat er maar 1 weg is, en dat is erover.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:37

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Eerst begon ik met lage hindernisjes, of ik maakte een trechter.
Ik heb gemerkt dat als je een massiefe hindernis neemt dat hij die beter neemt.
Dat is ook bij een boomstam in het bos.
Ik begon steeds hoger met een hindernis, Ik krijg ook les van een erg ervaren ruiter.
Neem anders een Dure springcursus, juist een dure omdat die beter werken.
Je bent dan wel veel geld kwijt alleen je leert er enorm veel van!

Succes!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:38

Teugel met rubberen ringen werkt hier ook prima! :D

WhiteWoman schreef:
Ik denk zelf dat een martingaal wel werkt hier. Het paard kan zijn hoofd niet erg hoog brengen en blijft misschien dan wel bestuurbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:43

Trechter maken is een hele goede. Verder als je paard dit echt doet om te kloten(dus geen angst of zo..) kan 2 zweepjes ook helpen. 1 in iedere hand. En zodra hij opzij springt een tik geven op de schouder. Zo heb ik het ook een keer een paard afgeleerd. Stoppen vind ik namelijk niet erg. Maar er langs af rennen is imo onacceptabel :n

Echter geld dit alleen als je het paard goed heb voorbereid. En wanneer dit puur uit vervelend zijn. Gebeurt het omdat het paard angst heeft voor de hindernis moet je niet gaan slaan met een zweep. Maar een stapje terug doen in je training

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:19

Joolien schreef:
Ik denk ook dat een martingaal zeker werkt in dit geval. Maar, een hindernis tegen de kant aanzetten is leuk, of er een trechter van maken, maar het paard zal toch zonder aanleuning braaf de sprong moeten nemen.

Daardoor is het echt van belang dat je handig wordt en zodra je het aan voelt komen hem voor de sprong houdt. Ook al moet je trekkracht a la kiezen eruit gebruiken, hij moet afleren dat ie er langs mag. En dan als een hindernis laag staat hem er overheen drukken. Hij moet nu eenmaal leren dat er maar 1 weg is, en dat is erover.

Als dat zo is, waarom leren ze dan op het federatie centrum de jonge hengsten zo springen? Met een trechter leer je ze eerst zonder geruk en gepluk wat de bedoeling is. Uiteindelijk moet het natuurlijk zonder en dan kan je je paard ook wel aanpakken als hij/zij er dan nog langs probeert te gaan. Maar een trechter is in mijn ogen stap 1.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:31

madelein schreef:
en verder is het een kwestie van rijden ben ik bang... Dus opsluiten dus 2 handen en 2 benen.

Martingal zorgt er toch voor dat een paard zijn hoofd niet naar boven gooit, dus het kan ietwat helpen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:39

Ik zou gewoon een martingaaltje om doen..altijd handig
bij jonge paarden.. Hij wordt zo stuurloos doordat zijn hoofd omhoog kan doen, met een martingaal zal hem dit minder goed lukken en word hij wat stuurbaarder..
Suc6

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:19

CalvinenGino schreef:
Ik zou gewoon een martingaaltje om doen..altijd handig
bij jonge paarden.. Hij wordt zo stuurloos doordat zijn hoofd omhoog kan doen, met een martingaal zal hem dit minder goed lukken en word hij wat stuurbaarder..
Suc6

Het probleem is dat een martingaal niet de oplossing is, mijn inziens... Consequent rijden is een pre. Een paard is niet per definitie stuurloos als hij zijn hoofd omhoog doet ( check even de grote ruiters, bijna elk paard doet voor de sprong zijn hoofd omhoog om in te schatten en om uberhaupt de sprong te kunnen maken).
Ik ben van mening dat een martingaal geen kwaad kan, maar het probleem zal er niet mee opgelost worden denk ik. Een martingaal belemmerd een paard niet in het naar links of naar rechts kunnen gaan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:20

jumpiewumpie schreef:
madelein schreef:

Martingal zorgt er toch voor dat een paard zijn hoofd niet naar boven gooit, dus het kan ietwat helpen.

Ja dat ben ik met je eens. Kan iets helpen, maar het verhaal doet aan alsof het probleem ergens anders ligt ;)