hoe weer vertrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe weer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:20

Ik heb nu 2x mee gemaakt dat me paard er vandoor vloog tijdens een buitenrit.

Gelukkig niks ernstigs. Maar nu wil ik gaan trainen dat hij mij leertt e volgend ondanks dat het eng is!. Maar nu mis ik het vertrouwen ik ben bang dat hij zich lost rukt of als ik op zit zich omdraaid. Ik weet dat hij het kan. Want voor de wagen kan hij wel goed in zn eentje naar buiten.

Alleen het halt houden is ook een ramp buiten als het hem te lang duurt dan wordt die opstandig en wilt hij gerust een bok geven en daarvan wordt ik weer onzeker. Hoe kan ik het beste hem leren dat hij gewoon bij mij hoort te blijven wat dan ook de situatie is!

1x schrok hij van ezels toen heeft hij zich los getrokken en rende hij samen met een haflinger er vandoor terug richting stal. (dit was op een vakantie, dus niet zijn eigen stal) En 1x wel bij zijn eigen stal hij vond wat eng. en draaide zich om. De andere pony draaide zich ook om en die rende er vandoor. Die van mij er achteraan. Tja logsich is kudde gedrag. uiteindelijk kreeg ik hem wel onder controle maar als ik langzamer wou dan ging die bokken. En niet zulke leuke bokjes ook.

Met buitenrit ook als bijv een paardje weg gaat of hij ziet hem niet meer, gaat die helemaal flippen. Is ook wel logish en kudde gedrag maar het sloeg gewoon nergens op. Want het was zo ik reed op de menpad en vriendin gewoon op het ruiterpad. En me vriendin ging langs eengrote struik waardoor stanley die de haflinger van me vriendin niet zag en hij begon helemaal te flippen. pas toen die haflinger voorbij die struiken was, deed die weer normaal.

alleen in de bak rijden is geen probleem. alleen met de men wagen weg is ook geen probleem. Zelf niet als hij een ander paard ziet. Dan loopt hij gewoon keurig door.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:38

hoi hoi
je kan proberen met hem te gaan wandellen (met een lang touw bijv leadrope dan kan je hem houden als hij schrikt) gewoon eerst na het rijden even buiten uitstappen aan de hand en zo kan je dan steeds verder en dan kan je er mischien na een tijdje gewoon op
veel sucses ermee ik hoop dat het lukt

_braaf_

Re: hoe weer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:40

Neem grondwerk lessen, in jou geval heeft dit echt nut.
De basis tussen jou en je paard is er niet.

marjanw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:51

als je hem ment heeft hij dan oogkleppen op?
hier door ziet hij natuurlijk veel minder en is hij ook minder snel afgeleid.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 08:08

_braaf_ schreef:
Neem grondwerk lessen, in jou geval heeft dit echt nut.
De basis tussen jou en je paard is er niet.

Er is wel basis alleen miss ik nu het vertrouwen/zekerheid terwijl ik wel weet dat hij het kan. :). Maar ik mis de zekerheid om het door te zetten met het leren dat hij gewoon bij mij hoort te blijven enz.. ik mis dan de zekereheid zodat ik het hem niet gaat leren omdat Ik bang ben dat hij er weer vandoor gaat of wat dan ook. :S

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:06

Komt mij ook bekend voor. Die van ons staat in de kar en ik rijd hem. In de kar is hij ook echt braaf op de weg. Ik ben een keer met hem naar de bossen gegaan met goede moed omdat hij in de kar zo braaf is, maar dat viel ook ff tegen. Ik ga het nog een keer proberen maar neem dan mijn instructrice mee, zij kan mij dan ook meteen tips geven en zijn gedrag bestuderen. Maar het zal inderdaad aan de oogkleppen liggen die hij draagt als hij voor de kar staat. Het gezichtsveld is dan natuurlijk veel minder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 11:57

maar wat ik dan vaag vind is als hij voor de wagen een paard ziet intreseert het hem niet als hij daarna allen is. ook al komt hij een stalgenoot tegen die ook aan het mennen/rijden is buiten

maar zodra ik erop zit dan is buitenrit maken in eentje heel eng volgens hem. en als ik bijv met iemand anders gaat en die gaat bijv de hoek al om dan is het bijna paniek van oww.. me maatje is weg :s ik snap het kudde gedrag wel. en ik snap ook wel dat hij niet in kan bedenken ow na de bocht zie ik me maatje weer. Maar ja dat vind ik gwn erg jammer.. en da tmaakt me onzeker want hij wilt me er dan echt af hebben

een keer met een groep ook 1 paardje ging weg naar een ander groep me vriendin ging hem halen. en stan wou er achter aan gaan. Terwijl hij niet eens allen was maar ook nog een andere hafje erbij was. Maar omdat zijn maatje weg liep wou hij ook mee. Gelukkig had ik dat wel onder controle.. en deed die aardig normaal

xSanneE_98

Re: hoe weer vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:09

hoi,
Schrikt hij steeds op hetzelfde punt?
Probeer er zelf niet bang voor te zijn, ga je niet spannen. als jij gaat stressen en je inspannen voelt je paard dat en dan denk ie juist dat er iets mis is. als je voelt dat hij bang is spreek hem dan moedige woordjes in en STAP rustig erlangs. misschien ook wat overgangen en bezig blijven helpt vaak. Ga geen hulpmiddelen zoals oogkleppen gebruiken want dan wordt het alleen maar erger.
Ik hoop dat deze tip nuttig was.
heel veel Succes 8-)