Groen paard - probleem manier van aanpak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Detroit

Groen paard - probleem manier van aanpak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:02

Hoi,

Ik zit al een poosje ergens mee, met een aanpak waar ik zelf totaal niet achter sta.

Een vriendin van me rijdt ons jong paard thuis, toen ze begon was het paard
enkel zadelmak, maar heeft daarna stilgestaan. Ze rijdt hem nu ongeveer een maandje.
Het paard is heel gevoelig in de mond(klein mondje) en naar mijn zin vraagt ze nog veelste veel.

Ze had een aantal klachten over de manier dat het paard liep:
- Zo wilde ze niet door plassen lopen
- Slecht aan het been, gaat harder (rare uitspraak)
- Onrustig in het hoofd

Ik ben er op een dag dat ze zelf niet kon, ook eens opgestapt om te kijken hoe het
paard daadwerkelijk aanvoelde. Bij geen van alle punten heb ik moeite gehad. Wel ondervonden dat het paard
concuquent gereden moet worden, maar niet met harde hand.

Vervolgens ben ik gaan kijken naar de manier hoe zij handelde en daar viel mij op
dat ze strak in haar hand is, terwijl wanneer je een stabiele rustig hand hebt, het paard ook
niet in gevecht gaat tegen het bit. In de stap wil ze dan wel dalen in haar hoofdhouding,
in de draf/galop vindt ze dat nog heel moeilijk. Dit is dan nu ook tegen haar gezegd.

Tot mijn grote verbazing zadelde ze vandaag ons paard op met het stick tussen haar benen vast
en deed ze sporen om(en dat na de uitspraak dat ze harder gaat als je been geeft). Ik heb tegen mijn
moeder dat ik het er totaal niet mee eens ben, zij heeft er dan wel voor gezorgt dat ze zonder stick ging rijden.

Persoonlijk vind ik dat een paard eerst aan een bit moet wennen en moet leren voorwaarts op eigen benen
moet kunnen lopen.

Ben ik nu te beschermend tegenover het paard met het feit dat ik het veelste snel vind om met
stick en sporen te rijden?

Btw; ik vind zelf totaal niet dat ik goed rij ofzoo, maar het gaat meer om de manier waarop.

Stick(zo noemen wij dat thuis):
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Detroit op 31-10-10 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Groen paard - probleem manier van aanpak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:05

Het lijkt alsof jij het paard veel beter aanvoelt en kunt rijden, zou ik ook doen want de manier van rijden van de vriendin lijkt me niet goed voor zo'n jong dier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:06

Jouw paard als ik het goed begrijp?
Dus deze vriendin is bijrijder?
Dan is het jouw paard en dus jouw regels. Als jij deze problemen niet hebt en je niet goed voelt bij de maatregelen die je bijrijder noodzakelijk acht, dan zou ik deze persoon niet meer op het paard laten. Jonge paarden rijden is heel veel gevoel en geduld hebben, niet iedereen heeft dat.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:08

Klinkt niet goed. Kun je het er niet met je vriendin erover hebben?

(Misschien heel dom, maar wat bedoel je met stick?)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:08

Je klinkt absoluut niet als beschermend tegenover het paard.
Een paard inrijden doe je naar mijn mening zonder deze hulpstukken, op deze manier maak je het paard alleen maar hard.
Zo te lezen wordt het paard niet op een correcte manier ingereden en zou ik deze manier van rijden meteen stoppen om verder leed te besparen.
Is het jou paard? zo ja waarom rijdt ze er dan nog op als jij het er niet mee eens ben met de manier waarop.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:09

Nou, dat is wel erg streng.

*wat is een stick..? PB'tje?*

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:09

Nee hoor, ik vind dat jij met respect voor het paard rijdt.

Ik denk dat die vriendin denkt dat het arme dier een verbruiksartikel is.

Als het jouw paard is, stel dan regels voor het rijden op, bewaak ze en zoniet dan niet meer laten rijden.

Volg je gevoel!!

Grz sabina

Cherisze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:12

Ben het eens met mijn voorgangers, erg aardig hoor dat je vriendin je helpt met je paardje. Maar ik zou als ik jou was lekker zelf bezig gaan het klinkt alsof je je paardje erg goed aanvoelt en het zelf beter kan.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:13

Dat meisje zou noooooit never meer op een paard van mij mogen rijden :o .
Kun je het zelf niet gaan doen (of iemand anders zoeken) en les nemen ofzo?
Je beschrijft hier alles waar ik van ga rillen en zeker als het een jong paard is ;( .
Vind dat ze hem zo wel erg aan t verpesten is.
Volg je gevoel...

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:13

Lijkt mij dat jij en je moeder samen een duidelijk beeld hebben hoe jullie een jong paard gereden willen hebben. Maar ze zit duidelijk niet met jullie op een lijn. Misschien helpt het als ze niet naar jullie advies wil luisteren een instructeur uit te nodigen die haar verder helpt? Soms is er een 3de persoon nodig om de ogen te openen ;)

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:17

Ik rij zelf momenteel ook een pony actief in de wedtrijdsport & ik zit in me examenjaar v/d havo. En daarom had ik zelf weinig tijd voor het paard, vandaar dat zij hem rijdt.

ik heb al wel voorgesteld dat ze een keer meerijdt in mijn priveles, aangezien mijn instructeur zwaar tegen een strenge hand is.

Ik ben zelf een beetje bang, dat als ik te veel ga zeggen, dat ik betweterig overkom, waardoor weer
de vriendschap wordt verkloot.
Plaatje van stick is geplaats, zo noemen wij dat hier thuis ;$

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:23

ah, een stick is een elastiek.
Zelf longeer ik wel een jong paardje met elastiek, maar zal het nog niet met het rijden gebruiken.
Als ik jou was, zou ik gewoon op haar afstappen, en zeggen wat je ervan vind. (netjes) En of ze, inderdaad, een keer bij jou in de privéles wil meerijden. Misschien heeft ze niet eens door dat ze het fout doet ;)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:24

Nou als jij het op een nette manier aan die vriendin kan overbrengen, hoeft dat helemaal geen vriendschap te verbreken.
Mocht ze het niet goed opnemen en zorgt het wel voor breuken in de vriendschap, zegt dat meer over haar dan over jou.
Het feit is gewoon dat ieder een eigen manier van rijden heeft, maar het is jou paard dus jij trekt aan het langste end en dat heeft zij simpelweg te respecteren.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:26

Ze heeft geen les? Dan zou ik haar dat idd aanraden.. Misschien zou ik het haar zelfs wel verplichten. Zij neemt de tijd niet om het paard met geduld dingen aan te leren en de ontspanning op te zoeken door hem van achter naar voren te rijden.
Bedenk je je wel dat hoe zij het paard nu rijdt, dit er ook in blijft. Zij leert nu op een verkeerde manier de 'knopjes' aan het paard, zij zet hem dus naar eigen hand. Wanneer jij over een tijd op dit paard zal rijden, zul je niks van jouw manier van rijden terug vinden. En dat zal waarschijnlijk ook erg moeilijk zijn om het hem alsnog aan te leren als ze te lang met deze manier door blijft gaan.

Verder ga ik mee met het bovenstaande. En het feit dat wanneer jij op een nette manier op je vriendin afstapt, het denk ik allemaal wel is op te lossen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:27

Als ik zou moeten kiezen tussen mijn paard of een vriendin, dan zou ik voor het paard gaan...mits vriendin niet op een andere manier wil gaan rijden.
Paard kan er uiteindelijk niets aan doen, jou vriendin wel.
En het is JOU paard, uiteindelijk wil jij er verder mee en dan is het zonde als zo'n dier is verpest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:29

Jong paard, nu weer een maand onder het zadel...
- gaat harder als je been geeft, prima toch?
- loopt niet door de plassen, dat hoeft ook nog niet (oefenen aan de hand is misschien wel handig), moet meer vertrouwen krijgen in de ruiter misschien?
- is onrustig in het hoofd, dat kan komen door die onrustige hand.

Ik zou zeggen: kijk naar je paard en doe wat het beste is voor het beest. Als het niet goed gaat in deze fase heb je daar heel lang last van. Je paard moet vertrouwen krijgen, het leuk gaan vinden....dat kan alleen met een ruiter met wie het klikt en die verstand heeft van jonge paarden.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 15:31

Inney schreef:
ah, een stick is een elastiek.
Zelf longeer ik wel een jong paardje met elastiek, maar zal het nog niet met het rijden gebruiken.
Als ik jou was, zou ik gewoon op haar afstappen, en zeggen wat je ervan vind. (netjes) En of ze, inderdaad, een keer bij jou in de privéles wil meerijden. Misschien heeft ze niet eens door dat ze het fout doet ;)

Longeren is er wel meegebeurd, maar niet strak. Meer om te leren dat ze druk om het bit ietjes had.

Ik denk dat we gewoon beginnen met een les meerijden, en mocht er niks veranderen gevolgen instellen voor haar;
miss. zo ver dat ze niet meer rijden mag.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 17:38

Geweldig,

Ik heb vandaag wat dingen tegen haar gezegd, o.a. ook omdat ze een kwartier á half uur reed, terwijl ze al twee dagen niet helemaal goed loopt.
Krijg ik het commetaar of ik nog meer te zeiken heb :Z

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:43

Wat een brutaliteit, jeetje :\ ze zou je dankbaar moeten zijn dat ze op je paard mag rijden. Ik wist wel wat ik had gedaan.. in dit geval zou mijn paard voor mijn vriendin gaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 17:43

Weg ermee en liefst vanavond nog!!
Wat een zelf ingenomen trien zeg!
Koop lekker een eigen paard en ga die verknallen!

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 18:03

Ja dat zei ik ookal tegen me ouders; ze kan der spullen halen & wegwezen.
Dan moet ik maar naast school even twee paarden gaan rijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:37

Deze hoeft ook nog maar 3-4 keer in de week een kwartiertje...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:41

Nou die was bij mij allang weg geweest kom zeg,zeker als een paard niet goed loopt en dan gewoon gaan rijden.