pony is niet te houden op de terugweg van buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

pony is niet te houden op de terugweg van buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:34

Hallo allemaal,

Vrijdag was ik op buitenrit
heen gaat het prima maar zodra we op de terugrit gaan komt het grote probleem.
Ik was nu samen met een vriendin die ook op der paard zat waar ze nog nooit is geweest.

Ze is altijd wel wat drukker maar op de heen weg prima onder controle te houden.
Op de terug weg gingen we even draven ze sprong meteen aan in galop en is niet meer te houden, en dan bedoel ik ook echt helemaal niet meer, ze gaat aan de kletter en stopt niet meer, eerste instansie op stem en zit en de teugels proberen terug te krijgen hier reageerde ze niet op.
Toen ben ik maar sterk gaan spelen om haar naar benenden te krijgen dit lukte en ze ging al langzamer, maar nog niet uit de galop, toen raakte ik haar weer kwijt.
het was een lange weg over fietspad naast een autoweg, me vriendin schreeuwde toen 'draai draai!'. dus ik deed dit, ze kon nog net optijd stoppen maar kwam wel op de weg terecht en ik voelde haar met haar ene hoef uitglijden, gelukkig waren er toen geen auto's en stonden we overeind, ik heb haar meteen laten halthouden even hard HO gezegt en even flink boos geweest, daarna heeft ze het niet gedaan, wel druk maar ik kon haar gewoon laten draven en stappen onder controle.

Nu was dit echt levensgevaarlijk en dit moet niet nog een keer gebeuren..... Ze heeft al een voortuig met martingaal maargoed ze rende er gewoon doorheen.
Het is een pony die wel afentoe druk kan zijn, ook in de bak. Daarintegen is ze wel controleerbaar..

De heenweg is niks aan de hand, kan ik galoperen alles en zo terug krijgen, maar zodra ze merkt dat we terug gaan is ze niet meer te houden en is gewoon gevaarlijk!
ik ben nu al in de bak bezig om veel overgangen en controle te oefenen en eigenlijk gaat dit prima..
in de bak is er ook niks aan de hand, ik rij ook in de zomer op het weiland en dan is ze ook gewoon terug te krijgen ookal gaat ze in racegalop.

Wat ik denk is dat ze gewoon graag terug wil naar stal maar ze moet er niet met een vandoor gaan..

Morgen heb ik les en ik zal het ook met me instructriece doornemen..
Moet ik nou is een keer met een hulpteugel naar buitengaan ? Dat ik een paar keer met hulpteugel ga en dan weer is zonder probeer,
ik maak graag buitenritten want ze vind het wel leuk , ik ben nog niet naar het strand geweest maar dat staat zeker in de planning.Of ze het op het strand ook doet weet ik niet, aangezien ze dan naartuurlijk niet terug naar stal gaat voor haar idee en echt een rondje maakt.

Groetjes

xDeems

Re: pony is niet te houden op de terugweg van buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:36

Misschien wil hij te graag terug?

Nee, grapje.
Misschien moet je een slofteugel gebruiken. Die kun je lekker los laten hangen maar wanneer je hem echt nodig hebt kun je hem ook echt gebruiken als rem. Voor er gevaarlijjke dingen gebeuren. ;)

Lotusbloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:20

Misschien voor de veiligheid inderdaad een hulpteugel. Maar om er echt wat aan te doen zou je ervoor moeten zorgen dat de terugweg niet zo super aantrekkelijk meer is en altijd hetzelfde verloopt. Houd je pony bijvoorbeeld voor de gek als je terug gaat. Neem een andere route. Rijd een stukje terug en dan weer heen als hij weer begint met drammen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:23

ik lees even mee heb hetzelfde probleem, paard blijft wel bij me maar gallopeerd op de plaatst, piaffe, passage, zijwaarts, de lucht in, alles behalve stappen. Hulpteugel heb ik al eens geprobeerd maar zodra ze flinke druk in haar mond krijgt slaat ze helemaal door..Ik ben dus ook nog hard op zoek naar een oplossing..!

Wat ik dus nu doe als ze weer raar probeert te doen of terug rennen, draaien weer de andere kant uit...

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:27

Ik heb een pony gereden die dit ook deed, inderdaad eens via een andere weg terug naar stal rijden, ga allemaal gekke paadjes in, zorg er zo min mogelijk voor dat je 'omkeert' richting stal, draai dan nog liever een rondje om een huis heen of wat dan ook.
Steeds omkeren als hij te snel wil kun je ook proberen, dit werkte bij mijn pony helaas niet, iedere keer als we dan weer omkeerden terug naar stal wilde hij alleen nog maar harder en als ik dan weer de andere kant op omkeerde werd ie heel erg chagrijnig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:28

GEEN hulpteugels!! Haal die martingaal er ook maar af, zo los je het niet op. Ze rent er wel doorheen, wordt sterker en gaat straks nog wegrennen voor de druk. Hoe gaat het als je alleen terug stapt? Kan je niet een paar stappen draven en dan weer terug nemen? Wat schakelen zodat je continue controle over hem hebt? En als je merkt dat hij net weer wat sneller gaat, gelijk weer terug nemen. Trekt hij hier niks van aan en reageert hij gewoon niet meer op je zit, dan draai je om en ga je een stukje de andere kant op. Doet hij dit braaf, dan draai je weer om. Je moet er even de tijd voor uit trekken, maar voor je het weet heeft je paard dit door en als het later toch weer even terug komt, doe je het weer consequint ;)

fjordnina

Ik zou op de terugweg in ieder geval geen pas harder gaan dan stap. Hoe harder je gaat, hoe makkelijker je de controle kunt verliezen. Laat haar in jouw staptempo lopen. Iedere keer terughalen naar jouw tempo. Laat haar ook geregeld halt houden. Eventueel kun je haar dan ook omdraaien om weer de andere kant op te gaan.

Hulpteugels moeten niet nodig zijn. Dit is een rijtechnisch c.q. gehoorzaamheidsprobleem en dat zul je op moeten lossen.

Ashkerlon

Pony voor de gek gaan houden :j dat heeft bij mijn paard goed geholpen. Een buitenrit gaan maken die uit allemaal korte lusjes bestaat en dus telkens weer langs je stal rijden.
Je pony denkt dat wanneer hij zijn stal ziet, de oefening is afgelopen en hij weer lekker zijn eigen ding kan doen. Door steeds die korte lusjes te rijden en per wandeling 4 keer de stal te zien, weet hij ook niet meer wanneer de rit is afgelopen. Mijn paard werd er rustiger door.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:30

Citaat:
Pony voor de gek gaan houden dat heeft bij mijn paard goed geholpen. Een buitenrit gaan maken die uit allemaal korte lusjes bestaat en dus telkens weer langs je stal rijden.
Je pony denkt dat wanneer hij zijn stal ziet, de oefening is afgelopen en hij weer lekker zijn eigen ding kan doen. Door steeds die korte lusjes te rijden en per wandeling 4 keer de stal te zien, weet hij ook niet meer wanneer de rit is afgelopen. Mijn paard werd er rustiger door.

dat is een goed idee dat ik ga ik proberen..! :Y) Kan zijn dat ze er nog gekker van wordt maar is het proberen waard.
En alleen stappen op de terug kan inderdaad, maar niet als een paard spontaan alleen nog maar kan huppelen |o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:31

DjunDjun schreef:
Ik heb een pony gereden die dit ook deed, inderdaad eens via een andere weg terug naar stal rijden, ga allemaal gekke paadjes in, zorg er zo min mogelijk voor dat je 'omkeert' richting stal, draai dan nog liever een rondje om een huis heen of wat dan ook.
Steeds omkeren als hij te snel wil kun je ook proberen, dit werkte bij mijn pony helaas niet, iedere keer als we dan weer omkeerden terug naar stal wilde hij alleen nog maar harder en als ik dan weer de andere kant op omkeerde werd ie heel erg chagrijnig.

Natuurlijk zal je paard er in het begin tegen protesteren, je zal het misschien nog wel even harder terug krijgen dan eerst, maar daar moet je even doorheen. Het kan zijn dat je er een uur mee bezig bent, maar liever dat dan elke keer gezeur. En dat je er een slof aan moet hangen omdat je hem anders niet onder controle kan houden. Dat is geen oplossing, dat is het probleem onderdukken ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:32

Ik ging pas het erf op als het paard rustig was :j en als ze weer begon te huppelen zodra we de parking opliepen: hup! omdraaien en nog een lusje!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:33

Ashkerlon schreef:
Pony voor de gek gaan houden :j dat heeft bij mijn paard goed geholpen. Een buitenrit gaan maken die uit allemaal korte lusjes bestaat en dus telkens weer langs je stal rijden.

Tja dat kan, maar ik vind dat je dan het probleem nog niet direct aanpakt, je draait er letterlijk omheen..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:35

Ik denk dat ik daar maar een zaterdag voor uit ga trekken, verwacht dat madame het erg lang vol gaat houden. Voorheen deed ze het nooit, maar heb veel aan de hand moeten stappen ivm blessure. En aan de hand is ze er mee begonnen, mochten maar aantal min. lopen en het laatste stuk werd ze super druk. Je kon dus niet draaien en nog een stuk gaan lopen omdat dat niet mocht van de DA. Zij heeft dus die link gelegd druk doen = naar huis.. En nu onder het zadel dus ook helaas.

maar dit is eigenlijk TS haar topic ( sorry TS), dus mochten er mensen zijn met nog tips voor mij PB me dan a.u.b. Ga ik hier ondertussen de rest even volgen of er nog meer tips bijzitten waar ik iets mee kan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:38

Ashkerlon schreef:

Dit is een goede tip.
Daarnaast kan je, zo gauw je de pony druk voelt worden iedere keer stappen, een volte rijden, een 8 enz. Tot je voelt dat je haar weer onder controle hebt. Dan weer rustig in stap je weg vervolgen. En volhouden! Al sta je een half uur op datzelfde stukje weg; je gaat pas verder als pony rustig is. Dit doe je ook iedere rit zo. Houd er rekening mee in de tijd; heb je haast, dan ga je dus niet naar buiten, want 1 x pony laten winnen is weer helemaal vooraf aan beginnen ;)

Ik zou niet met zwaardere hulpteugels gaan werken, rend pony doorheen, en gaat ze steeds zwaarder worden in de mond

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:42

saskiakefie schreef:
Ashkerlon schreef:

Tja dat kan, maar ik vind dat je dan het probleem nog niet direct aanpakt, je draait er letterlijk omheen..

Nee hoor; pony gaat er van tussen op de terugweg naar stal. Afleren van druk gedrag richting stal is dus aanpakken van een groot deel van het probleem. Het andere probleem is dat pony zich sterk maakt, dat is oefening in controle. Hoort er ook bij, maar trainen in het gedrag richting stal ook ;)

kaetifeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:43

Tijdens de rit kun je steeds oefeningetjes rijden, voltes, wijken, schoudervoor, noem maar op. Afleidingafleidingafleiding, bezighoudenbezighouden....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:45

Even een tip tussendoor: Kies voor één methode en zet je daar volledig voor in, niet van alles door elkaar heen proberen :)

Pasje03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:05

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn vorige paard. Op de terug werd ze keidruk. Ik reed de stal dan gewoon voorbij (idd voor de gek houden) en dan had ze echt zoiets van: we gaan niet naar huis :? ? En dan zo elke keer er voorbij gereden totdat ze normaal liep (neemt wel wat tijd in beslag :o)

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 11:23

bedankt voor de tips,
een rondje maken bij ons is bijna onmogelijk.
Tot nu toe heb ik altijd een andere weg genomen, ze kende dit dus niet, ze kon niet eens de stal zien waar ze ervandoor ging.
Ik heb een martingaal om voor de veiligheid, die hou ik ook nog even om,hiermee heb ik wel iets meer grip op de rem en ik heb de eerste paar keren dat ik naar buiten ging ook gewoon zonder gereden maar toch maar besloten met want dit is wel verschil.
Verder ben ik ook niet echt voor de slof tijdens de buitenrit.. Dat is ook echt mijn laaste optie.

het idee van de lusje vind ik er handig alleen mijn probleem is de weg..
zoals ik all zei staat de stal langs een lange weg, ik kan dan links hou ik fiets naar huis dan kom ik of het dorp in of ik kan eerst langs een industrieterein naar de boerenweggetjes(waar ik dus vrijdag was) of even verder weg kom ik bij een soort park aan.
De andere kant is dik wel een paar kilometer lange weg dat uiteindlijk eindigt bij een ronde naar de snelweg, die kant kan ik dus niet op want dan krijg je het probleem dat ik dus moet omkeren.
Als ik die lusje ga maken dan moet ik dus zowat op die lange weg blijven en steeds omkeren..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:16

Dan keer je een paar keer langs die weg om :)