Beginnen met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa_K

Beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:09

Hallo Bokkers,

over 2,5 jaar kunnen we beginnen met springen want
dan zijn ze 7 en is alles goed ontwikkeld en alles zit goed vast.

maar nu mijn vraag,
wat is het beste manier om te starten,

zelf dacht ik aan beginnen met vrijspringen zón
30cm
en dan telkens hoger en dan pas erop.
of kun je er gelijk op en dan beginnen.
Ik twijfel dus.

ik hoop dat jullie een goede manier hebben, dat ze het wel gelijk goed aanleren.

Groetjes melissa.

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:43

Ik zou als ik jou was eerst eens beginnen met balkjes in stap draf en galop. Alles onder controle houden mbt tempo etc en dat rustig uitbouwen naar een sprongetje met balkjes ervoor. Ga je ook wat inlezen. Is erg veel info te vinden over trainingsmanieren en speelse oefeningen voor de jonkies.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:42

Je hoeft niet te wachten met springen tot hij 7 is hoor! kan ook wel met 4 jaar maar niet te vaak.
Wat je het beste kan doen is les nemen. Dan kijk je gewoon met je instructrice hoe en wat.

Vrijspringen zou ik niet te vaak doen, zeker niet te hoog want dan gaan ze denken dat ze overal overheen kunnen, dus ook over het hek van de wei..
Met mijn 4 jarige is heel vaak los gesprongen bij de vorige eigenaren, tot 1.30m, en die hebben we al meerdere keren uit een andere wei moeten vissen.

Melissa_K

Re: Beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:44

@ pieceofcake;
hele mooie tip ga ik zaker doen dankjewel

@sprit
john maarse ( vader van justin maarse)
heeft ons verteld dat we het beste konden wachten tot ze 7 waren dan zou alles mooi vast zitten enz.
en ik wacht liever ook wat langer tot dat ik zelf goed de dressuur met hem heb.
Maar goede tip over vrijspringen dan doen we dat maar niet :D
het is zoon barrel dat ie dat ook doet bij andere hekken enz.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:29

wat doet justin dan op Het WK voor 6-jarige en het NK voor 5-jarige eventers?

Lospringen kun je al eens doen, dan leert ie op een simpele manier met balken en hindernissen omgaan. Balkjes draven kun je ook al doen. Daar word ie nooit slechter van en een hoge belasting is het niet.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:29

Inderdaad gewoon lekker beginnen met balkjes, zowel los als tijdens het rijden. Verder kun je inderdaad af en toe je paard/pony los laten springen, en tijdens het rijden gewoon laag, zodat er nog makkelijk overheen te draven/stappen is. Op een gegeven moment voel je zelf wel of je verder kan of niet, het is meestal wel te merken wanneer ze het saai beginnen te vinden.. Forceer het vooral niet, maar voor zover ik je ideeen lees lijk je dat ook niet te gaan doen.
Succes:)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:01

schoentje schreef:

Oeps, dan brengen ze blijkbaar hun eigen ideeen niet zo in de praktijk :=

Op zich heb ik altijd geleerd vanaf 4 jaar, maar niet teveel en rustig opbouwen :j Lekker beginnen met balkjes, kleine kruisjes, keer een rijtje neerzetten en zo langzaam opbouwen en vooral niet te snel de hoogte inwillen want die is het minst belangrijk :)

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:32

schoentje schreef:

Lospringen kun je al eens doen, dan leert ie op een simpele manier met balken en hindernissen omgaan. Balkjes draven kun je ook al doen. Daar word ie nooit slechter van en een hoge belasting is het niet.

dat vroeg ik mij ook al af

fleur_yen schreef:
Inderdaad gewoon lekker beginnen met balkjes, zowel los als tijdens het rijden. Verder kun je inderdaad af en toe je paard/pony los laten springen, en tijdens het rijden gewoon laag, zodat er nog makkelijk overheen te draven/stappen is. Op een gegeven moment voel je zelf wel of je verder kan of niet, het is meestal wel te merken wanneer ze het saai beginnen te vinden.. Forceer het vooral niet, maar voor zover ik je ideeen lees lijk je dat ook niet te gaan doen.
Succes:)

okee maar ze zijn nu 4 en net 2 weekjes thuis zal ik gewoon wachten tot ze 5,5 jaar zijn en dan rustg beginnen met balkjes enz.

hij heeft namelijk ook een lelijke been blesure gehad waarvoor hij geopereerd moest worden 1e x operatie mislukt en de 2e gelukkig gelukt. Er was een zakje met spul bij zijn sprongewricht kapot gegaan omdat hij in het schrikdraad heeft gezeten.

hij heeft er geen last van en daarom denk ik dat ik later wil beginnen maar als ik hier hoor dat ze of 4 jarige leeftijd kan beginnen. denk ik dat 5,5 jaar voor hem wel kan of niet?

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:41

Dan zou ik inderdaad vooral heel rustig opbouwen. Balkjes kunnen geen kwaad wird hij alleen maar sterker van :)

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 10:42

okee dankje ;)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:44

Ik heb een bijrijdtinker van 5, bijna 6. Maar hij wordt jonger geschat, zijn paspoort is verkeerd ofzo. Dus hij kan ook 4 zijn. :+ Maar dat maakt niet uit, want ik spring ook wekelijks een parcourtje met hem.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:11

hallo naamgenoot :+

Jaa ,ik denk dat jou eigen manier goed is..Je kan natuurlijk niet verwachten die 'ie gelijk een meter springt :P
Gewoon laag beginnen , balkjes , kruisjes , en dan steiltjes van 30/50cm , ik weet natuurlijk niet groot je paard is ;)
En dan opbouwen , later in-uitjes - lager oxertjes , en natuurlijk enge dingetjes :D

Succes!

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:50

xxOrlando schreef:
hallo naamgenoot :+

Jaa ,ik denk dat jou eigen manier goed is..Je kan natuurlijk niet verwachten die 'ie gelijk een meter springt :P
Gewoon laag beginnen , balkjes , kruisjes , en dan steiltjes van 30/50cm , ik weet natuurlijk niet groot je paard is ;)
En dan opbouwen , later in-uitjes - lager oxertjes , en natuurlijk enge dingetjes :D

Succes!

hallo :D

dat is mooi nee een meter verwacht ik zeker nog niet van hem als we zijn begonnen 1.5 jaar later mag ie toch wel redelijk goed een metertje van mij springen ( als zijn ongeluk hem niet belemmert natuurlijk)
hij is 1,58 maar word wel iets van 1,61 ;)

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:50

OH
en wie weet trouwens de meter afstand tussen de in-uittjes tripple's en dubbel enz.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:53

Niet te moeilijk over denken.
Gewoon balken lopen, balkjes een keer omhoog leggen, caveletti's, in uitjes, een enkel sprongetje. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit, zolang het maar met beleid gaat.

Vrijspringen kan ook heel goed zijn, als zou ik dan beginnen met 50/60 -weet niet wat voor paard of pony je hebt- maar 30 is niks en daar zullen de meesten ook niet veel op uit doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:01

wat de meesten zeggen, lekker balkjes draven doet geen kwaad, en is goed voor de balans :) dus je kan zowel aan de hand/los als op de rug balkjes lopen, in stap en draf, en dan als dat allemaal in een rustig tempo gaat een keer een enkel balkje neerleggen en daar overheen galopperen :) en als dat weer goed in 1 tempo gaat, er een klein kruisje van maken, en dan weer iets hoger gaan, als alles in 1 tempo gaat :) en ga zo maar door :D

lodewijkxiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:02

Losspringen en balkjes is inderdaad een goed idee. Ik raad je echt aan om eerst te beginnen met "schakelen" dmv oefeningen met balkjes. Gebruik de balkjes als hindernissen en probeer bijvoorbeeld 3 galopsprongen ertussen te rijden en de andere keer te kijken of je er 4 van kan maken, zonder de balken te verplaatsen. Nadat het schakelen en de controle er goed inzit zou ik gewoon rekening houden met wat het paard zelf aangeeft aan te kunnen. Er kan nog al wat tijd in het voorgaande gaan zitten, dus twijfel niet om er nu al mee te beginnen, het kan makkelijk een aantal keer in de week gedaan worden, let wel op dat hij/zij er plezier in blijft houden! Succes! *D

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 18:04

Tussen inuitjes is de afstand 3 meter (ook galopbalkjes op de grond).voor pony iets kleiner en elk paard gallopeerd natuurlijk anders. Tussen 2 sprongen: 1 galopsprong is 3 meter dus het aantal galopsprongen wat je tussen de sprongen wilt + 1,5m voor landing en 1,5 m voor afzet. Dus bijv. voor 2 galopsprongen tussen de hindernissen is 3 + 3 + 1,5 + 1,5 = 9m. Dit is natuurlijk ongeveer. Verschilt per paard of dit ruim gelegd is of krap.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:14

okee dank jullie wel
het is een arabier met beetje kwpn