Latisha schreef:Je kunt tempowisselingen rijden, dus wat verruimen en dan weer wat meer terugrijden, hierbij moet je wel erop letten dat het paard niet teveel op de voorhand komt bij het terugrijden. Tempowisselingen kunnen in elke gang gereden worden. Verder zijn inderdaag overgangen en schijnovergangen goed om te oefenen.
Om de achterhand wat sterker te maken zijn oefeningen zoals wijken (volte openen en sluiten), schouderbinnenwaarts (of schoudervoor), travers en in-uitjes springen ook goed! Achterwaarts is ook een oefening waarbij het paard zijn gewicht meer naar zijn achterbenen verplaatst.
Verder is het heel belangrijk om van achter naar voor te rijden.
Tijdens het longeren kun je een pessoa-tuig gebruiken of met dubbele longe longeren, hier heb je echter wel instructie bij nodig!
Genoeg te oefenen dus!
Bedankt voor de tips!
Ik ben ook al veel bezig met schouderbinnewaarts en wijken en moet zeggen dat gaat heel goed.
Ik wil hem ook met een soort pessoa 1 keer per week longeren. Ik doen het zegmaar dan alleen achter zijn kont en dan aan de singel en niet door het bit.
Jeanneee_ schreef:Tijdens het rijden ben je al goed bezig met de overgangen en bijtikken van de achterhand. Zelf doe ik dezelfde soort oefeningen.
Je kunt ook nog denken aan voltes open en vooral dichtrijden waardoor ze meer op het binnenbeen komen.
Daarnaast kan ik de pessoa erg aanraden. Zelf heb ik een 5 jarige slungel van 1.80 die vrij zwak is in de achterhand.
En ik vind het fijn om die 2 keer in de week aan de pessoa te hebben, veel overgangen laten maken en zo zie je hem ook eens bewegen in plaats van erop te zitten.
Door de oefeningen aan de pessoa is mijn paard enorm vooruit gegaan en veel gespierder in de achterhand geworden.
Het klint misschien een beetje raar maar ik laat hem vaak op de volte schouderbinnewaarts doen. Hij heeft veel moeite met buigen en dit werkt heel goed. Daarbij maak ik de voltes ook kleiner en groter.
Als je verzameld moet hij heel erg op de achterhand lopen maar hij gaat daar nu nog niet echt op dus dat zal niet gaan werken