Paard bang bij indoor wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Look_at_Me

Paard bang bij indoor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:53

Hallo,
Mijn zus heeft een probleem met haar paard wanneer ze op indoor wedstrijden gaat.

Een korte uitleg:
Ze rijdt nu in de M1 en haar paard is 16 jaar en heeft al ervaring op wedstrijd gebied.
Buitenwedstrijd gaan heel erg goed.
Ze halen eigenlijk altijd wel een winstpunt.
Maar nu het indoor seizoen weer gestart is wil het maar niet goed gaan.
Vorig jaar hebben ze het zelfde probleem gehad.
Met inrijden is er niet veel aan de hand, hij vind vaak dingen wel eng maar dit heeft ze snel opgelost en dan loopt hij fijn ontspannen.
Wanneer ze in de ring komt vind haar paard alles eng en durft nergens langs.
Ze heeft de twee vorige wedstrijden geluk gehad dat de jury haar heel veel tijd gaf.
Vorige week had ze een kwartier nodig voordat haar paard overal langs kwam.
Onder de proef kwam ze er netjes langs, maar hij bleef een bom.
Meer wedstrijden rijden en wennen helpt niet, zoals ik al zei heeft hij ervaring.

Weet iemand wat helpt?

kimfalk

Re: Paard bang bij indoor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:09

Dat is raar! Misschien heeft je zus zelf heel veel spanning als ze de proef in moet en neemt het paard het over. Zou dat kunnen?

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:23

Dit is lastig te beoordelen?
Ik had dat ook met een paard eerder, en ik kwam erachter dat alles doorgalmde binnen en daardoor schrok het paard.

Is dit niet het geval? Misschien geeft je zus het paard zelf wel een angstig gevoel? Zit ze wel zeker op het paard.
Het is moeilijk om te beoordelen

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:33

Ik herken het probleem. Ik haalde met mijn vorige paard ook mijn winstpunten op buitenwedstrijden. Het probleem bij mijn paard was dat ze bij indoor wedstrijden vaak alleen in een hal moest lopen. Met het losrijden was er bij mij ook niets aan de hand, want dan mocht ze bij andere paarden lopen.

Buiten is ze continu in de buurt van andere paarden en was het probleem er dus niet.

Ik heb wel eens gelezen dat paarden die thuis 'de leider' zijn (dat was mijn paard), op vreemd terrein juis heel angstig zijn. Bij mijn paard was dat heel herkenbaar.

Indoor springen was met mijn paard helemaal een probleem. Inmiddels heb ik een ander paard die gelukkig een hele andere instelling heeft.

Een oplossing heb ik dus (helaas) niet, maar wel een soortgelijk geval.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:17

Veel binnenrijden, dus veel in binnenbakken gaan rijden.