Tips om een jong scheef paard recht te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Tips om een jong scheef paard recht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:45

Hoi,
sinds een week of 2 rijdt ik nu terug met een 4jarige ruin waar ik enkele malen mee gereden heb toen hij echt net net zadelmak was. Daarna is er eigenlijk niks meer mee gedaan, en hij is nu een kleine ùaand terug in het werk.
Het is echt een super leuk paard, en hij wil altijd werken.
Het probleem waar we nu nog tegen oplopen is dat hij op de rechterzijde nog heel stug en stijf is. Vooral het eerste kwartier. HIj loopt ook vaak gewoon met zijn neusje hoog in de lucht naar links, rond te kijken.
Dit probeerde ik eerst op te lossen met voltes te vergroten en te verkleinen, maar het probleem is dat ik er dan veel te vlug mijn binnenhand (omdat het heel moeilijk is hem te draaien) bij haal en dat is ook geen oplossing denk ik. Want dan gaat ie denk ik alleen maar stugger worden. Op het einde wordt het wel altijd beter. Links is er helemaal geen probleem en loopt hij na 5 min met zijn neusje over de grond te stofzuigen.
Nu heb ik het gisteren zo gedaan - eerst gewoon laten instappen/-draven- en dan op de lange zijde overgangen stap/draf/stap gaan maken. Steeds opnieuw- ik weet dat dit voor een jong paard nog heel inspannend is. Ik was wel super tevreden van het resultaat, want hij liep op het einde ook op rechts te stofzuigen.

MAAR, hebben jullie ook tips en info?
Ik hoor het graag! Want rechtheid bij een paard is natuurlijk 1 van de basispunten.

Groetjes!

xLaartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:31

Ik heb een tijdje op een paard gereden wat ook scheef liep, ik moest veel voltes maken en die vergroten en verkleinen.
Wat je zelf dus zegt. Wat ik ook moest doen, was om elke letter (dus steeds eentje ertussen) een kleine volte maken.

Equimotion

Re: Tips om een jong scheef paard recht te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:04

de definitie van "rechtgericht zijn" is: een gelijkzijdige ontwikkeling. Dus een paard dat op allebei de handen even sterk is en gelijke lengtebuiging kan aannemen. Dat is bijv. een van de toetsingspunten van een zig-zag appuyement, als er duidelijk verschil zit in uitvoering tussen de ene en de andere kant is het paard nog niet voldoende rechtgericht.

De laatste paar jaar zie je het woord op internet steeds opduiken als hét toverwoord in de africhting (wat ik nog steeds niet begrijp, het is immers al jaren gewoon een onderdeel van het Skala ) maar dan heeft met het steeds over een soort van meetkundige rechtgerichtheid. Men is er heel erg op gericht dat het paard spoort en men probeert de bolle en holle zijde "op te lossen" ahw.

Echter, een paard dat rechtgericht is volgens de klassieke (in dit verhaal de eerste) definitie spoort ook en heeft dus ook vrijwel geen verschil meer tussen beide zijden. Maar dat is het gevolg van het rechtgericht zijn, niet het doel op zich.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:08

Je kan ook inplaats van de volte op de rechte lijnen om en om stellen. En de kant waar hij dan moeilijk is zal hij naar binnen vallen waarschijnlijk. Kies dan om deze oefening naar de rand van de bak toe uit te voeren..want daar valt hij niet doorheen en als hij los laat ontspan je je hand gewoon en zet hem weer recht en zo blijf je het een paar keer vragen en spelen om en om. Dan worden ze lekker soepel en gaan ze ook meer los laten. Jonge paarden willen nog niet altijd ontspannen loslaten. Zit je wel recht op je paard zelf? Zodat je niet aan een kant zwaarder zit dan andere Kijk daarvoor eens in de spiegel.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:20

Zo dit is al wat info en vragen waar ik iets mee kan.

Equipromotion; dat heb je mooi uitgelegd. Ik heb inderdaad niet evenveel gewicht in mij linker als in mijn rechterhand. Rechts voel ik meer "gewicht".
Mijn doel is vooral dat hij op beide zijden even los, soepel en hetzelfde contact heeft.
Dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar dat bereiken is niet gemakkelijk. En daar zoek ik wat tips voor.

Kostolany en Laartje, jullie tips probeer ik ook te combineren. Door bvb op de cirkel ook andere stellingen te gaan vragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:29

Paard is pas 4 en net weer een maand onder het zadel.
Ga eerst zorgen dat hij, dan maar scheef in het begin, over de rug loopt, dus vw nw in een mooi takt tempo. Hij goed voor je been is en fijn in de hand loopt. Lukt dat, dan kan je gaan beginnen met het rechter maken van je paard.
Dus lengte buiging vragen, licht contrastelling, wijken, schouder voor enz. enz.
Maar ik neem aan dat je les hebt of gaat nemen? Dan kan je instructeur/trice je veel beter helpen omdat die de combinatie ziet.
Neem er vooral de tijd voor, elk paard is van nature scheef, zeker een 4 jarige.
1 goede tip wil ik je in elk geval wel meegeven, rij niet doorlopend over de hoefslag en neem regelmatig 2de en 3de mee!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:39

- Je kan al beginnen met alles rechtsom te gaan doen: Stal inlopen, trailer indraaien, wasplaats in draaien.
Dit linksom en rechtsom een stuk of 4x doen voordat je gaat rijden: Afbeelding

- Het is erg moeilijk om je paardje vanuit rechtsom naar binnen te laten kijken bv SB (of hij loopt van de hoefslag of je raakt het contact rechts kwijt of hij toont verzet).
Wat je kan doen is linksom gaan rijden en je paardje kleine stukken (steeds meer opbouwen) naar buiten laten kijken dan heb je de bakrand als hulp... Later kan je dit uitbouwen naar bv een SB rechtsom, dan is het alweer makkelijker voor je paardje... En worden de voltes veel makkelijker en mooier.

- Goed gaan voelen of je evenveel contact op beide teugels hebt. Wanneer je paard 1 kant vasthoudt (kleine ophoudingen van niet langer als een seconden en niet in hetzelfde ritme) geven. Hou dit consequent vol en je zal merken dat je hem tzt bijna niet meer hoeft te corrigeren.

- Ik raad je ook aan om een paar lessen rechtrichten aan de hand te gaan volgen (dan leer je echt waar je naar moet kijken, herken je dingen en leer je met welke oefeningen je het paard kan verbeteren). Je kan aan die les een les ohz vastplakken zodat je ook de dingen ohz leert te herkennen en leert op te lossen.

Succes!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:53

Aerdenhout: Je toont net een iets andere visie; maar da's ook leuk om te horen.
Ik start met het rijden altijd lekker actief, dus goed voorwaarts draven, en ik probeer er vooraan zo weinig mogelijk in te prutsen. Ondertussen verander ik van hand, rij diagonalen, cirkels, overgang ed. Zo gaat hij links super over de rug lopen- zoals ik al aangaf-, spant de rugspiertjes aan en is super ontspannen. Rechts wil dat nog net iets minder lukken- en ik dacht dat eraan lag omdat hij nog scheef is. Misschien heb ik mij titel dan wat verkeerd uitgedrukt. Dus wat ik vooral zoek zijn manieren om hem rechts even lekker los te maken en over de rug te laten lopen. Nu loopt hij rechts altijd wat te kijken. Met neusje dus naar voor. Ik probeer hem daarin actief te houden, maar ook niet te corigeren met mijn hand- maar op een andere manier.
Ik ga inderdaad lessen, bij iemand met een super visie over hoe een jong paard te rijden. Altijd heel leerrijk.
Maar ondertussen wat tips van bokkers is ook leuk, dan kan ik daar al lekker mee aan de slag :)

Doei: ook bedankt voor de interessante tips. I'll keep it in mind ;) Op links probeer ik wel al om eens een buitenstelling te vragen, omdat hij daar wel al heerlijk loopt, en probeer die ontspanning dan mee te nemen door van hand te veranderen naar de andere zijde. Dit wil alleen nog niet altijd lukken ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:56

Dat maakt het dus zo moeilijk om iemand advies te geven zonder de combinatie te zien.
Je bent al goed bezig zo te lezen en mist nu even die spiegel aan de kant, maar ook die gaat er komen begrijp ik!
Gaat dus allemaal goed komen!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:03

Wat je trouwens ook kan doen als je absoluut niet in de mond wil zitten (alhoewel het wel echt werkt als je precies timed) is het volgende:

Stel hij pakt links vast, dan laat jij links gewoon loshangen totdat hij op een moment rechts wel aan moet nemen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:21

X__Trees schreef:
Equipromotion; dat heb je mooi uitgelegd. Ik heb inderdaad niet evenveel gewicht in mij linker als in mijn rechterhand. Rechts voel ik meer "gewicht".
Mijn doel is vooral dat hij op beide zijden even los, soepel en hetzelfde contact heeft.
Dat klinkt natuurlijk allemaal mooi, maar dat bereiken is niet gemakkelijk. En daar zoek ik wat tips voor.

pro mag je weglaten hoor ;) :D

wat ik bedoel te zeggen is dat rechtrichten een onderdeel van het skala is. Alles uit de normale dressuuropleiding van een paard is dus gericht op rechtrichten (!!) Naar mijn mening moet je er niet speciaal op focussen door te gaan proberen de "slechte" kant te verbeteren oid. Als je de definitie "gelijkzijdige ontwikkeling" in gedachten houdt is dat makkelijker.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:39

:o Oeps

Bedankt iedereen voor jullie tips! Leuk :D

pieceofcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:48

Ik heb met mijn toen 4 jarige ook heel veel voltes gereden ook kleine stukjes wijken in stap en draf (van hoefslag naar tweede hoefslag en terug)wilt nog wel eens helpen. En ik deed veel travers en schoudervoor in stap en draf. Suces!

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:57

Schouder voor rijden.

Dat gaat op de langezijde.
je laat hem iets naar binnenkijken en probeer zijn voor hand ietsje van de hoefslag af te krijgen zodat hij recht loopt.

Niet teveel, want dan word het schouderbinnenwaards!

Heb dit van mijn intructeur geleerd en doe dit een paar weken en je paard is recht;)

Succes

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:02

Mijn dochter haar 4 jarige pony liep toen wij hem net hadden ook erg scheef. Het is toch wel een krachtgebrek van een jong paard. Ze krijgt veel les, maar door zelf gewoon beide kanten te trainen en dit wel onder goede begeleiding te doen, zag je dat naarmate hij sterker werd het scheef lopen er ook uit ging. Dus vooral beide kanten goed blijven rijden, je zult ook zien dat hij dit af gaat wisselen, dus de ene periode is links zijn makkelijke kant en dan een maand later ineens rechts, dit schijnt goed te zijn. Het komt dan vanzelf goed. Ze zijn in mei wedstrijden gaan starten voor de ervaring in het B en inmiddels zijn ze al L2. In het begin stond er vaak op de coupons, let op dat hij niet scheef gaat lopen, maar inmiddels staat dat er nooit meer op. Dus geduld, goede begeleiding en rustig doortrainen, doe je dat goed, dan zul je zien dat hij vanzelf rechter gaat worden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:08

Les nemen van antoine de both heeft bij ons wel geholpen:-)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 09:45

Lessen bij AdB lijkt mij nogal drastisch ;) Het is niet echt een "probleem", hij is nog maar pas onder het zadel. Ik ben gewoon op zoek naar wat 'trucjes' om dit op te lossen. Heb er hier al een paard gekregen.
Maar inderdaad, gewoon met werken, gelijkmatig op de 2 zijden zal dit ook al opgelost worden. Hij moet gewoon nog sterker worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:49

precies ,je jonge paard moet nog sterker worden en door dat hij sterker wordt zal hij meer in balans en evenwicht komen,alles op zijn tijd. equimotion heeft het over het scala en daar komt de rechtgerichtheid ook pas als voorlaatste in voor ;) eerst tact ,ontspanning,nagevelijk,impuls ,dan pas en als resultaat van voorgaande rechtgericht zijn...

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:59

Ik heb een heel scheef 6 jarig paard, ook nog niet lang onder het zadel toen ik hem kocht.. het ging van kwaad tot erger tot hij volledig in de staak zat, paard kon letterlijk niet meer vooruit, lees zijn verhaal maar eens op de website van http://www.stalmireille.nl hij heet Onix en er staat een verhaal bij 'in training' en ergens in haar Blog.. een scheef paard weer in balans krijgen is niet iets wat je even doet, ik ben nu een half jaar bezig en het gaat vooruit maar is een lang proces, overigens is het wel een heel gaaf proces want vanaf les 1 voel je dat het werkt en kun je eigenlijk niet meer terug.. Daarbij zijn er verschillende soorten van scheef, er is links of rechtsgebogen maar ook verticaal scheef zoals mijn paard.
Afbeelding
Ik was aanvankelijk sceptisch over het rijden op deze manier (Antoine de Bodt) maar het werkt echt en je kunt het je met een paar lessen al aardig eigen maken en gebruiken in je 'normale' rijstijl, zo doe ik het ook.. er zit vast wel een instructeur bij jou in de buurt dus ik zou zeggen probeer eens een les als je er niet uitkomt of bel of mail Mireille eens voor meer info, die zal ze je graag geven..
Succes met je paardje..