Travers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinetyFour

Travers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 09:55

Heey,

Over drie weken ga ik voor het eerst met mijn 6-jarige pony M2 starten. Opzich gaat alles prima. Alleen hebben we nog een probleem met de travers. Er zit wel verbetering in, inmiddels krijg ik haar wel op 4 sporen. Maar ik krijg de stelling niet. Ik rijd voor ik de travers in zet een kleine volte met extreem veel stelling. Maar zo gauw als ik de travers inzet ben ik de stelling kwijt.

Weet iemand iets om dit te verbeteren?

kimfalk

Re: Travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:02

Ik ben er ook mee bezig om mijn pony dat te leren. Ik vind het ook erg lastig! Maar ik doe het zo: Ik rij idd ook een kleine volte of gewoon uit de hoek. Dan kom ik op een rechte lijn, zn kont naar binnen en maak ik kleine ophoudingen op mijn binnenteugel. Dan moet je er goed om denken dat je je pony om je binnen been houdt. Dat moet je gewoon een paar keer doen, dan doet hij het vast wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:39

Je geeft aan wel schuin te kunnen, maar zonder dat je paard buigt.

Hoe goed is hij aan je binnenbeen en buigt hij als je een volte rijdt?
Loopt hij dan netjes op de buitenteugel?
Kan je stiekum soort van travers op een volte?
Dat extreem veel stelling wat jij aangeeft, maak je het hem allicht te moeilijk mee.
Probeer eens juist wat minder en kijk of hij dat wel aankan en niet onbewust aan je binnenteugel trekken.
(geen idee of je dat doet, maar zou kunnen.)
Gaat dat goed, dan langzaam aan steeds iets meer vragen.

Wat is volgens je instr. de reden dat hij het niet doet?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:45

Je hebt waarschijnlijk onbewust niet gelijke druk op beide teugels tijdens de travers.
Probeer eerst je pony goed aan het been te krijgen, de travers in te zetten met je buitenbeen en meer druk te nemen op de buitenteugel tijdens de travers. Binnenhand meer ontspannen.

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:38

@ Sjolvir
Op de volte krijg ik haar mooi om m'n been heen, en loopt ze ook goed de stelling. Op de linkerhand had ze altijd moeite met stelling. Maar dit gaat de laatste tijd wel prima. Bedankt voor de tips :) Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:37

Zelf zet ik mijn travers in trainingen altijd in vanuit een volte van ong 10 meter,buig hem in die volte ( door zijn hele lijf!!) Maar exta door,en bewaak die buiging terwijl jeje travers inzet,mijn pony heeft hetzelfde probleem ( Met name rechtsom) en dit helpt er toch aardig bij ,simpel,maar functioneel! :)

Eefiesvenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 14:14

Vanuit een kleine volte is makkelijker, maar moet je in de proef niet pas bij de letter omstellen?I.p.v. vanuit de hoek inrijden?

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 17:13

@ Eefiesvenna

Ja klopt, maar om te oefenen vind ik het vanuit een volte wat makkelijker ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:25

Hulp van stalgenoten of gewoon een instructrice/instructeur, zo in het M ga je een privélesje toch wel nodig hebben vind ik zelf.
Daarnaast is het ook nog zo, als je je proef verder goed rijdt dan verlies je wat puntjes op de travers (2x), pech!! Bij andere goede onderdelen ook weer op te halen....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:57

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl staat veel over de oefening.
Ook erg belangrijk dat je weet waarom de oefening is, als je de theorie/techniek achter de oefening weet/leert dan zul je ook begrijpen waarom het paard het moeilijk vind en zul je zelf meer gaan voelen en het je paard beter aan kunnen leren zonder te veel op de binnen teugel te vragen, je zet hem als het waren in op de binnenschouder en buiten been, zonder druk op de mond.
Is ook erg handig om het het paard vanaf de grond aan te leren.
Op 4 sporen is best lastig in het begin , zeker als het paard de buiging verliest, begin klein en wees tevree met alleen het naar binnen komen van de achterhand en al verlies je de buiging dan is dat even pech, maar luister en kijk naar het paard wat hij aan kan voor dat moment, het is een gym oefening en zie dat ook zo.