Zijgangen + nagevelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Zijgangen + nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:15

Hallo!

Ik heb wat problemen met de nagevelijkheid bij mn paard met de zijgangen. Zonder zijgangen is ze gewoon heel lekker los in de hand en nagevelijk, maar zodra ik wijken, sb of travers in wil zetten komt ze gelijk tegen de hand. Mijn instructrice vindt ook dat ze wel erg makkelijk dan tegen de hand komt en vindt dat ik op zo'n moment best streng mag zijn daarin, vooral met wijken wat niet echt een lastige oefening is.. Zodra ze gewoon ontspant (wat sommige stukjes wel lukt) gaat de oefening gelijk een stuk beter. Ik heb het idee dat ze al van te voren bedenkt dat ze het moeilijk gaat vinden en dan al in verzet gaat terwijl als ze gewoon nagevelijk zou blijven de oefening helemaal niet moeilijk is.
Ik probeer er al op te letten of het niet aan mij ligt, dat ik teveel tegen werk bijv. Maar hoe ik het ook probeer, ze komt er tegenin.

Ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven! Tip van mijn instructrice was: goed blijven oefenen en af en toe mag je best streng zijn op de juiste momenten.

ik ben benieuwd!

groetjes ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:21

hallo :)
he vervelend dat ze zo raar doet met zijgangen, ik heb hier ook zo'n paardje dat zijgangen toch wel erg moeilijk/vervelend vind.

probeer te oefenen met voltes sluiten en openen? dan moet ze stiekem ook wat meer kruisen, maar dan niet op de manier zoals 'normaal'. Ook kan je op de binnenhoefslag gaan rijden, en dan die paar meter naar de hoefslag wijken, vaak vinden paarden dit makkelijker omdat ze gewend zijn op de hoefslag te rijden en meer houvast hebben aan de muur. of doe bijvoorbeeld maar 2 meter wijken, dan een paar passen rechtuit, ander figuur, en dan weer ergens een keer 2 meter wijken, en dit uitbreiden. Vooral zodra ze het goed gedaan heeft, meteen wat anders gaan doen. Vaak heeft ergens lang op doorgaan juist een tegenovergesteld effect, paard gaat de oefening vervelend vinden en wilt er onder uit komen.

Latisha

Re: Zijgangen + nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:23

Even nog ter extra informatie.. Op de volte wijken (openen en sluiten) blijft ze fijner nagevelijk.. en als ik bij A afwend en ipv wijken schouderbinnenwaarts over de middelijn ga rijden (wat ze niet verwacht) kan ze het ineens wel nagevelijk! dus het is echt een beetje foppe..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:26

Even een stipje. Ik heb hetzelfde probleem.
Ze kan makkelijk even een pasje opzij of de volte openen en sluiten maar als ik letterlijk de hulpen voor wijken geef is het alsof ze ineens beseft dat ze 4 benen heeft en niet weet waar ze ze moet laten :').

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:28

Alles eerst vanuit stap gaan doen.

Ik zou zonder zadel gaan oefenen (tenzij dit absoluut niet mogelijk is).
- Zonder zadel voel jij meer en je paard meer, de hulpen kan je dan erg klein houden (zodat het paard zich niet meteen gaat spannen).
- Jij als ruiter blijft recht zitten zonder zadel (veel mensen gaan scheef hangen bij wijken of bv. een schouderbinnenwaarts, dat kan tegenwerken).
- Niet klemmen met je binnenbeen, 1 duwtje is zat, daar moet je paard op gaan reageren. Klemmen maakt zowel spanning bij ruiter als paard aan.
- Niet de mond vast blijven houden. Voor bv. schouderbinnenwaarts vraag je je paardje naar binnen te kijken, wanneer hij reageert hand ontspannen en alleen weer vragen wanneer hij dit niet opvolgd. Hierbij dus ook niet klemmen met je binnenbeen om het paard op de hoefslag te houden, 1 duwtje moet genoeg zijn en soms tijdens de oefening nog een duwtje om te corrigeren.

Ik zou echt zeggen ga de oefeningen vanuit stap heel specifiek oefenen. Zorg dat je paard reageert op jou en werk naar een constante ontspanning toe.
Wanneer je zeker bent van je zaken en je paard op iedere hulp in stap reageert dit uitbouwen naar een drafje vanuit de ontspanning...

En eventueel een osteo of iets in die trend ter controle langs laten komen.

edit: Hou het klein je paard hoeft niet meteen 20 meter SB te doen of 10 meter te wijken. Zolang je paard maar snapt en reageert op jou hulpen. Dan kan je dit later uitbouwen wanneer je paard sterker is geworden.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:30

dus ze neemt je gewoon in de maling zeg je? das best lastig en het zijn ook vaak de slimme paarden die dat doen...
misschien meer bezig houden, juist dan dingen doen die ze niet verwacht, wat je zelf al aangaf.
keertje wijken van de hoefslag af, of bij a afwenden, schouderbinnenwaarts doen, rechtstellen en dan wijken.
misschien vind ze het wel moeilijk en daarom niet leuk om te doen, maar wanneer je haar verrast doet ze het wel zeg je, door haar dan te verrassen kun je haar er wel in trainen en wordt het ook weer makkelijker voor dr..

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:31

Twee dingen die ik vaak zie gebeuren zijn dat ofterwel de ruiter de houding verandert, of dat de ruiter de aanleuning verandert. Of een combinatie hiervan uiteraard ;) Ga je niet per ongeluk scheef zitten, of neem je meer/minder druk als je de zijgang wilt inzetten?
Het kan ook zijn dat het paard niet goed aan het been is, dan niet in voorwaartse zin maar wel in zijwaartse zin. Het paard moet in principe voor lichte kuitdruk al opzij gaan, wanneer je dus al een harde hulp moet geven is dit al te veel en zou hier aan gewerkt kunnen worden. Net als dat je en paard voorwaarts voor je been wilt hebben!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:32

Zodra ze nagevelijk is, stoppen met de oefening. Zo beloon je wat je wil hebben. Het is heel verleidelijk om door te blijven gaan als het (eindelijk) goed gaat, maar door op het juiste moment te stoppen leert het paard het gewenste antwoord te geven op wat je vraagt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:32

dan denk ik toch proberen met kleine stapjes te wijken, dus eerst 2 meter, dan paar passen rechtuit, dan weer 2 meter, of juist weer de andere kant op, iets dat ze niet verwacht, maar als je het maar klein houdt. Als ze het op de volte fijner doet, probeer dan vanuit het volte openen een paar passen rechtuit te wijken, en dan weer een volte in te zetten. Als het goed gaat, stoppen met de oefening en wat anders gaan doen, nadat je haar beloond hebt natuurlijk :)
je moet het natuurlijk leuk houden, voor zowel jezelf als je paardje, en als ze zo erg tegen je hand inkomt mag je ook best een keer wat strenger zijn, een keer extra been geven, iets meer doorvragen/doorstellen, dan maar ietsje overdreven, als ze het op een volte kan, kan het rechtuit ook wel een paar passen denk ik? :P vooral opletten dat je niet teveel stelling vraagt en je houding hetzelfde houdt en niet gaat verkrampen, maar haar probeert opzij te duwen, en alleen de schouder te begrenzen. als je wat meer begrenst, blijft ze dan wat meer nageeflijk lopen? En wat doet ze als je haar wat langzamer laat draven, ietsje meer verzameld?
(dit allemaal zolang ze geen last van de rug/iets anders heeft natuurlijk, als ze meer van dit soort blokkeergedrag vertoont, zal ik toch een keer naar haar rug laten kijken)

mijn pony doet schouder binnenwaarts op de AC lijn ook makkelijker dan op de hoefslag, en wijken is verschillend, met vroeger vaak zijn hoofd gekanteld.
Bij mij was toen de doorslag dat we zonder bit mochten starten, wat we meteen gedaan hebben (reden buiten wedstrijden al vaak zonder bit) en toen is het kantelen opgehouden.
Laatst bijgewerkt door Tammy_ op 28-10-10 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:33

Latisha, doet ze het op beide handen? Dus niet maar op een bepaalde hand, omdat ze de buiging moeilijk vindt?
En hoe oud is ze?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:35

Bedankt voor de tips tot zover!
Osteo is in augustus nog langsgeweest, toen was alles eigenlijk perfect! Dat ik een beetje scheef ga zitten tijdens de oefeningen moet ik wel bekennen:$ probeer hier al op te letten. Ook mag ze wat sneller reageren voor mijn been.
Ze doet het op beide handen.. en ze is nu 9 jaar. Altijd springpaard geweest op M niveau..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:40

Je geeft eigenlijk de antwoorden al, je gaat wat scheef zitten en ze moet beter voor je been.
Je gaf ook al aan, dat als je de oefening ergens uitvoert, waar ze het niet verwacht, ze wel nageeflijk blijft. Hou dat verrassingselement er gewoon in en zet eens SB of travers in op de korte zijde ;) .
Kan je mooi gebuik maken van de buiging die je al hebt, als je door de wending komt.
Wat ook goed helpt, zodra je een oefening inzet, denk aan middendraf, dus het verruimen van je paard. Dan maak je haar al beter voor het been en blijven ze aan de voorkant vaak veel fijner.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:41

Citaat:
Killyenn
Het kan ook zijn dat het paard niet goed aan het been is, dan niet in voorwaartse zin maar wel in zijwaartse zin. Het paard moet in principe voor lichte kuitdruk al opzij gaan, wanneer je dus al een harde hulp moet geven is dit al te veel en zou hier aan gewerkt kunnen worden. Net als dat je en paard voorwaarts voor je been wilt hebben!

Dit wilde ik dus net ook zeggen. Wanneer je paard hier niet op reageert gaan veel ruiters knijpen... 1 klein duwtje met je been moet voldoende zijn.
Ik heb been voor zijwaarts gaan heel helder en in alle rust aan mijn jonkie geleerd, zonder zadel (ik vind dat je zo nog specifieker in je hulp kan zijn bij dingen aanleren).

Been voor opzij, geen reactie? aantikken met het zweepje bij je been (niet meppen!!! gewoon tiktik hellooow!!! of een beetje kriebelen met je zweep dat het gaat irriteren :Y) )
En nog een ander trucje
Been voor opzij, geen reactie? Met je zweep als de klepel van een klok gaan zwaaien richting je paard (snap je? :+ )...

Na 4 keer er echt voor gaan zitten snapte me paardje het goed, in het rijden blijf ik heel consequent en heel af en toe moet ik hem nog corrigeren of wakker maken voor mijn been.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:44

ik zal eens proberen om zonder zadel te oefenen. Ze is alleen 1.75 meter dus even kijken hoe ik erop kom haha.
Ze moet indd meer aan het been en ik minder scheef zitten.. maar waarom doet ze het dan wel goed als ik haar verras.. en ze doet het al voordat ik het ingezet heb, of net in wil zetten, als ze weet wat er gaat komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:47

setteke schreef:
Wat ook goed helpt, zodra je een oefening inzet, denk aan middendraf, dus het verruimen van je paard. Dan maak je haar al beter voor het been en blijven ze aan de voorkant vaak veel fijner.

Deze tip vind ik persoonlijk een hele goede. Mijn paard deed net hetzelfde als dat van jou, sinds kort (laatste 2 lessen) laat ik hem enorm verruimen en nu lukt de SB eigenlijk al bijna perfect, terwijl dat vorige week nog een drama was ;) Ook na de oefening, als je paard dan nog tegen de hand in gaat: tempo houden, niet terug laten komen. Pas als ze nageeft, rustig opvangen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:47

deenk eerder dat het probleem bij jou ligt dan bij het paard, ik heb het vermoeden dat jij blokeerd omdat je zit niet onafhankelijk genoeg is waardoor je wringt en dus blokkeerd en je paard in de weg zit

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:49

Misschien zijn de stukjes waar je haar verrast korter en makkelijker te houden voor haar spieren?
Misschien ben jij dan ook meer ontspannen omdat je weet dat het daar wel lukt?
En wanneer het niet wil lukken gaan mensen dus vaak knijpen en scheef zitten...

Ik zeg ga maar lekker in stap zonder zadel oefenen en voelen het komt vast goed!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 22:51

Ik ga lekker oefenen en goed op mezelf letten. Zou zo fijn zijn als paarden konden praten in de taal die wij spreken:p

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:52

vind het raar dat je instructie van die uitspraken doet, je moet er immers van uitgaan dat het paard het nooit fout doet, maar de ruiter

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 23:01

Het ligt ook zeker aan mij. Met wat strenger zijn bedoelt ze meer dat ik wat consequenter moet zijn, duidelijker voor het paard. Als het aan mijn paard zou liggen zou ik ook niet om tips hoeven te vragen:)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:03

alleen met geduld en zachtheid word resultaat verkregen

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:06

Latisha schreef:
ik zal eens proberen om zonder zadel te oefenen. Ze is alleen 1.75 meter dus even kijken hoe ik erop kom haha.
Ze moet indd meer aan het been en ik minder scheef zitten.. maar waarom doet ze het dan wel goed als ik haar verras.. en ze doet het al voordat ik het ingezet heb, of net in wil zetten, als ze weet wat er gaat komen.

Wat dus aantoont dat jij weet wat er gaat komen en onbewust al je houding verandert, wat voor haar reden is om te gaan staken. Blijkbaar bevalt deze nieuwe houding haar dan niet. Waarschijnlijk ben jij duidelijker in je hulpen wanneer je het 'plotseling' doet. Overigens merk ik vaak dat het op de middenlijn makkelijker gaat doordat ruiters zich dan naast het schouderbinnenwaarts ook focussen op de rechte lijn. Hierdoor spannen ze minder aan en kunnen ze daardoor duidelijkere hulpen geven!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 23:18

bedankt voor de tips en ik ga er op letten.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:37

Latisha schreef:
Hallo!

Ik heb wat problemen met de nagevelijkheid bij mn paard met de zijgangen. Zonder zijgangen is ze gewoon heel lekker los in de hand en nagevelijk, maar zodra ik wijken, sb of travers in wil zetten komt ze gelijk tegen de hand. Mijn instructrice vindt ook dat ze wel erg makkelijk dan tegen de hand komt en vindt dat ik op zo'n moment best streng mag zijn daarin, vooral met wijken wat niet echt een lastige oefening is.. Zodra ze gewoon ontspant (wat sommige stukjes wel lukt) gaat de oefening gelijk een stuk beter. Ik heb het idee dat ze al van te voren bedenkt dat ze het moeilijk gaat vinden en dan al in verzet gaat terwijl als ze gewoon nagevelijk zou blijven de oefening helemaal niet moeilijk is.
Ik probeer er al op te letten of het niet aan mij ligt, dat ik teveel tegen werk bijv. Maar hoe ik het ook probeer, ze komt er tegenin.

Ik hoop dat jullie mij goede tips kunnen geven! Tip van mijn instructrice was: goed blijven oefenen en af en toe mag je best streng zijn op de juiste momenten.

ik ben benieuwd!

groetjes ;)

OPMERKING.
COMMUNICATIE=WEDERZIJDS RESPECT.
Geen enkel paard staat 'drieéntwintig uur op stal/weiland te bedenken hoe het zijn ruiter/amazone tijdens de volgende training het best dwars kan zitten.
TIP.
Wijken voor het been.
Heeft een losmakende werking.
Zijwaartse beweging op 4 sporen,waarbij de voorwaartse-zijwaarts overkruisende achterbeen achter het zwaarte punt langs gaat .
Bij deze beweging wordt het BINNENACHTERBEEN ,dat in de richting van het zijwaartse drijvende ruiterbeen is gedraaid,voorwaarts-zijwaarts onder het lichaam van het paard bewegen.
De romp maakt daarbij een hoek van? .. graden op de rechtuitgaande bewegingsrichting.
LEES HET RUSTIG NOG EEN PAAR MAAL.
En leg het je paard rustig en logisch uit.
Begin met kleine stukjes.