Onrustig op nieuw terrein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjenniifer94

Onrustig op nieuw terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 19:47

Hallo allemaal :)

Ik rijd dus al een maand of twee een 3-jarige merrie, en dat gaat erg goed. Ze loopt lekker voorwaarts na de eerste 10 minuutjes ook mooi ontspannen. Nou is het wel zo dat we af en toe op een andere locatie rijden, in een bak die dan niet zo modderig is als die van ons. Omdat ik dan vanaf de stal te paard daar heen ga (met de eigenaar erbij) raakt ze wel erg nerveus omdat ze gescheiden raakt van die andere merrie. Ik laat haar lekker rondkijken, met een lange teugel (niet te lang, zodat ik kan ingrijpen als het fout gaat) en dat gaat meestal wel goed. Maar als we in de bak aankomen dan hoort ze andere paarden hinniken vanuit die stal en dan begint ze erg druk te doen, dribbelen, aanspringen in galop, en terug hinniken natuurlijk. En als ik dan langs de uitgang/ingang van de bak kom gaat ze erg kijken naar dat pad, richting de stallen (heel lang pad met bomen etc, dus ze ziet de paarden niet) en als we er heen rijden, dus gewoon op de lange zijden begint ze weer heel hard te lopen. Meestal is dit binnen 10 minuten te veranderen, en begint ze weer wat te ontspannen. Maar zodra ze weer een ander paard hoort, begint het weer. Ook blijft ze enorm kijken bij de uit/ingang maar heb ik haar als we er langs zijn wel weer terug en loopt ze weer normaal.

Weet iemand hoe ik haar kan helpen haar te kalmeren? En te zorgen dat ze normaal langs de bakuitgang kan gaan?

We zijn er nu btw 3x geweest, de eerste keer hadden we haar eerst gelongeerd en daarna, na de rodeo show :+ , toen ik erop stapte was ze enorm braaf, ontspannen, voorwaarts. De 2e en 3e keer was ze onrustiger, en ben ik vanaf onze stal (ca. 5-10 minuutjes stappen naar die andere bak) te paard daar heen gestapt. En als ik dan in de bak ben, begint ze meteen te draven en na 10 minuten kijken, steeds aanspringen in galop en druk doen begint ze te ontspannen. Totdat er weer een paard hinnikt. Eigenlijk ging dus de eerste keer wel het best ..

Groetjes Jennifer :)

kimgirltibor

Re: Onrustig op nieuw terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:03

misschien kan je er een keertje heen gaan zonder dat je gaat rijden?
vervelend probleem hoor!

succes ermee!

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 20:09

kimgirltibor schreef:
misschien kan je er een keertje heen gaan zonder dat je gaat rijden?
vervelend probleem hoor!

succes ermee!

Zonder dat ik ga rijden, dus aan de hand bedoel je? Ze is sowieso aan de hand niet de makkelijkste, erg voorwaarts, kijkerig, en springt wel is opzij. Op kleine stukjes/afstanden kan ik haar makkelijk aan de hand meenemen maar op dit moment vind ze het buiten nog wel erg spannend allemaal, en dat lijkt me geen goed plan, eerlijk gezegd. Maar natuurlijk zou ik het is kunnen proberen! In ieder geval bedankt :)

kimgirltibor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:48

vervelend probleem!
succes met het vinden van de juiste oplossing!

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:25

kimgirltibor schreef:
vervelend probleem!
succes met het vinden van de juiste oplossing!

dankjewel :)

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:26

Is het misschien handig om haar voortaan nog eerst even te longeren op de andere locatie? En dat ik er daarna pas opstap, of gaat ze dan denken dat het normaal is om eerst even een rodeo wedstrijd aan de longe te geven?

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:33

Je kunt dat natuurlijk altijd proberen, Je merkt zelf wel aan haar wanneer ze ontspant. En de tip om gewoon eens aan de hand te gaan kijken is ook een goede oplossing. Je kunt natuurlijk er ook zelf heen rijden en dan ga je gewoon met een lang teugeltje in de bak lopen en wanneer ze een paar keer heeft ontspant ga je gewoon weer terug na stal. Je moet haar dan niet aan het werk zetten alleen corrigeren.. Succes !

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:35

netam12 schreef:
Je kunt dat natuurlijk altijd proberen, Je merkt zelf wel aan haar wanneer ze ontspant. En de tip om gewoon eens aan de hand te gaan kijken is ook een goede oplossing. Je kunt natuurlijk er ook zelf heen rijden en dan ga je gewoon met een lang teugeltje in de bak lopen en wanneer ze een paar keer heeft ontspant ga je gewoon weer terug na stal. Je moet haar dan niet aan het werk zetten alleen corrigeren.. Succes !

Maar het is dus dat zodra wij daar heen gaan, aan de hand of erop maakt niet uit, dan begint ze al wat drukker te worden. En als we eenmaal in de bak zijn dan begint ze heel haastig te draven etc.. Moet ik dan zodra ze ontspant eigenlijk meteen weer weggaan? En dat dan zien als een soort van beloning voor haar?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:38

Het is een kwestie van wennen denk ik. Je merrie is nog jong, heeft een vriendinnetje waar ze van gescheiden wordt, en moet naar een vreemde omgeving. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker ze zal worden. Nog even volhouden dus!

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:40

Hey Jennifer,

Misschien een erg vreemde tip, maar probeer haar eens vaker te scheiden van de andere paarden, zodat ze ook leert dat als ze alleen is, dit niet eng is.

uiteindelijk komt het goed hoor...mijn ene merrie is nu ook zeer makkelijk alleen, terwijl het net zo vervelend was als bij jou.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:51

Ik bedoel ermee te zeggen wanneer ze gewoon een paar ronden ontspant zowel links als rechts om dat het dan ook een keer genoeg moet wezen.Niet meer aan het werk zetten maar dan ook gewoon stoppen. Plus dat je paardje gewoon nog moet wennen aan andere indrukken en omstandigheden.

Probeer eerst op stal je paardje te scheiden. Begin met 5 minuten en bouw dit steeds verder uit. Zo leert je paardje ook weg te gaan bij andere paarden.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:47

Ik denk dat ze vooral erg moet wennen, ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om je paard af en toe voor een uurtje ofzo in die bak te zetten, zonder er iets mee te doen? En verder voorlopig misschien vaker daar longeren, gewoon zijn even losgooien, een keer poetsen, zodat ze gewoon aan die locatie kan wennen. Waarschijnlijk als je er weer vaker bent geweest dat ze het steeds meer als 'eigen' begint te beschouwen;)

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:33

Misschien is het een idee om haar vriendin mee te nemen en ook in diezelfde bak mee te gaan werken(ik weet niet of je daar ook op kan rijden). Als dat paard rustig is, misschien neemt ze die rust over en ontspant ze sneller.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:50

xjenniifer94 schreef:
Hallo allemaal :)

Ik rijd dus al een maand of twee een 3-jarige merrie, en dat gaat erg goed. Ze loopt lekker voorwaarts na de eerste 10 minuutjes ook mooi ontspannen. Nou is het wel zo dat we af en toe op een andere locatie rijden, in een bak die dan niet zo modderig is als die van ons. Omdat ik dan vanaf de stal te paard daar heen ga (met de eigenaar erbij) raakt ze wel erg nerveus omdat ze gescheiden raakt van die andere merrie. Ik laat haar lekker rondkijken, met een lange teugel (niet te lang, zodat ik kan ingrijpen als het fout gaat) en dat gaat meestal wel goed. Maar als we in de bak aankomen dan hoort ze andere paarden hinniken vanuit die stal en dan begint ze erg druk te doen, dribbelen, aanspringen in galop, en terug hinniken natuurlijk. En als ik dan langs de uitgang/ingang van de bak kom gaat ze erg kijken naar dat pad, richting de stallen (heel lang pad met bomen etc, dus ze ziet de paarden niet) en als we er heen rijden, dus gewoon op de lange zijden begint ze weer heel hard te lopen. Meestal is dit binnen 10 minuten te veranderen, en begint ze weer wat te ontspannen. Maar zodra ze weer een ander paard hoort, begint het weer. Ook blijft ze enorm kijken bij de uit/ingang maar heb ik haar als we er langs zijn wel weer terug en loopt ze weer normaal.

Weet iemand hoe ik haar kan helpen haar te kalmeren? En te zorgen dat ze normaal langs de bakuitgang kan gaan?

We zijn er nu btw 3x geweest, de eerste keer hadden we haar eerst gelongeerd en daarna, na de rodeo show :+ , toen ik erop stapte was ze enorm braaf, ontspannen, voorwaarts. De 2e en 3e keer was ze onrustiger, en ben ik vanaf onze stal (ca. 5-10 minuutjes stappen naar die andere bak) te paard daar heen gestapt. En als ik dan in de bak ben, begint ze meteen te draven en na 10 minuten kijken, steeds aanspringen in galop en druk doen begint ze te ontspannen. Totdat er weer een paard hinnikt. Eigenlijk ging dus de eerste keer wel het best ..

Groetjes Jennifer :)

OPMERKING.
Je hebt dus een 'hoog' sensibel paard.

TIP.
Longeren tot de merrie zich ontspant.
Het kost altijd veel geduld /tijd en inlevingsvermorgen met hoog sensibele paarden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:57

Gewoon door blijven gaan en goed op je eigen lichaamstaal blijven letten dus jezelf gedragen alsof er niks aan de hand is, vaak zie je dat ruiters toch onbewust opzien tegen bepaald gedrag van hun paard en dan zit je in een cirkel, dus zelf ontspannen blijven en wil ze rennen dan zet je haar gewoon aan het werk, niet te veel want ze is nog jong maar wel genoeg zodat ze haar aandacht bij jou moet houden, succes.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:01

Waarschijnlijk zou het je ontzettend helpen om een cursus grondwerk te volgen met je paard.

Het wordt dan duidelijk wie de leider is en dat het paard jouw persoonlijke ruimte respecteert.
Er komt ook rust in het leiden, en je paard richt zich op jou.

Het lijkt mij best gevaarlijk voor jou om met je paard op nieuw terrein te lopen. Met het opzij springen en
dergelijke.

In ieder geval wens ik je succes.

Grz Sabina