Druk met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLaartjee

Druk met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 16:59

Hoi,
op de manege rijd ik op een jonge pony die heel druk is met haar hoofd. Ze gooit hem om de haverklap omhoog en soms gaat ze erbij stil staan. Als ze goed voorwaarts loopt doet ze dit nog steeds. Mijn instructrice zegt dat ik haar gewoon goed moet laten doorstappen of een hulpteugel moet gaan gebruiken. Ik wil het liefste nog even zonder hulpteugel rijden maar elke keer weer zo rijden vind ik ook niet zo fijn. Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen? Alvast bedankt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLaartjee op 28-10-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Re: Druk met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:00

Het kan aan d'r tanden liggen, rug, eigenlijk heel veel, vraag eerst waarom je paard dit doet en een hulpteugel lijkt me niet zo'n goed idee :n

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:01

in ieder geval niet zomaar op eigen houtje een hulpteugel eraan doen. vind dit een erg slechte opmerking van de instructrice, zij moet juist met goede oplossingen komen en als er al een hulpteugel moet komen moet ze dit nioet zo aan jou vermelden (met de indruk op mij dat je het dan maar zelf moet regelen), zij zou er dan een moeten gaan pakken en het samen met je moet proberen

xLaartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:02

Ilja_1997 schreef:
Het kan aan d'r tanden liggen, rug, eigenlijk heel veel, vraag eerst waarom je paard dit doet en een hulpteugel lijkt me niet zo'n goed idee :n

Ik ben ook zeker niet van plan een hulpteugel te gebruiken, en de tandarts is laatst nog langs geweest dus volgens mij zal het daar niet aan liggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:04

Hoe oud is de pony en wat is zijn voor geschiedenis w.b.t het africhten?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:04

Ligt het zadel wel goed? Dan zou ik gewoon vaker op het paard gaan rijden en heel ontspannen laag te rijden en evt. iets voorwaartser houden.. misschien dat dat werkt? En anders gewoon het verhaal van wat jij vind voorleggen aan je intuctrice :)

xLaartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:06

aerdenhout1 schreef:
Hoe oud is de pony en wat is zijn voor geschiedenis w.b.t het africhten?

Het paardje is 5 jaar en ze is nu ongeveer 1 jaar onder het zadel. Op de manege waar ik rijd is ze geboren en ook zadelmak gemaakt. Het is allemaal heel rustig aan gedaan. Maar meer weet ik er ook niet van.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:55

wij hebben ook 2 paarden op de manege die precies zo'n probleem hebben. Ze zijn allebei allergisch voor stof, dus dragen ze een masker, zodat het stof niet in hun neusgaten komt. Hierdoor is het schudden en omhoog gooien veel minder ;)

Misschien heeft die pony er ook wel last van??
hulpteugel lijkt me iig geen goed idee, maar ik ken het paardje niet, dus misschien kan je instructrice het wel veel beter bekijken ;)
succes!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:30

het zou inderdaad goed kunnen wezen dat het aan de tanden ligt. als het bit er tegen aan klapt kan dit zeer pijnlijk aanvoelen. hiervoor kan hij naar de tandarts. dit gaan ze ook doen op de manege waar ik rijd. helaas kan de tandarts nu waarschijnlijk nog niet komen dus rijden ze hem nu bitloos

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:37

aanleuning schreef:
xLaartjee schreef:
Hoi,
op de manege rijd ik op een jonge pony die heel druk is met haar hoofd. Ze gooit hem om de haverklap omhoog en soms gaat ze erbij stil staan. Als ze goed voorwaarts loopt doet ze dit nog steeds. Mijn instructrice zegt dat ik haar gewoon goed moet laten doorstappen of een hulpteugel moet gaan gebruiken. Ik wil het liefste nog even zonder hulpteugel rijden maar elke keer weer zo rijden vind ik ook niet zo fijn. Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen? Alvast bedankt.

Afbeelding

OPMERKING.
Ik heb met jullie allebei te doen.
Paarden hebben balans nodig voor hun hals en hoofd houding.
Ze hebben nl geen steun pilaar om hun hals en zware schedel op te laten rusten.
Hun hoofd zit vast aan de halswervels,daaronder zit niks.
Je paard protesteert op zijn gaan.
Ook voorwaarts rijden op de voorhand lost dit niet op.
Omdat de voorhand het zwaarste gedeelte is van zijn lichaam.
Wanneer het paard niet in balans wordt gereden zullen alle paarden hun signalen afgeven.

TIP.
Kijk maar is hoe een paard /staat en zich voortbeweegt zonder zijn ruiter.
Op welke benen steunt het lichaam van het paard?
Mijn studie zit erop,na 35 jaar.Nu jij.