Eerst links nu rechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 23:50

Mijn paard Lamanda heeft altijd op links wat problemen gehad. Op die hand viel ze wat naar binnen tijdens voltes, was de schoudervoor wat moeizamer, etc. Ik denk dat dit het gevolg is van het feit dat ze rechtsvoor (fase 4) erger hoefkatrol heeft dan linksvoor (fase 2).

Het laatste halfjaar is ze enorm vooruit gegaan. Ze lijkt helemaal geen last meer te hebben van de hoefkatrol. Ze loopt zelfs weer op gewone ijzers.

Alleen sinds korte tijd krijg ik wat meer moeite met de rechterhand. Nu valt ze op deze hand wat naar binnen,etc. Volgens de smid ligt het probleem in de achterhand (rechtsachter dus). Het is zelfs te zien aan de hoef van rechtsvoor, deze staat iets platter omdat ze het meer belast. En linksom is er helemaal geen probleem meer.

Hoe kan dit nou? Is deze verandering gekomen omdat ze echt geen last meer heeft van de hoefkatrol en rechtsvoor weer volledig durft te belasten? Zit ik soms scheef of doe ik wat verkeerd? Is dit nu haar natuurlijk 'zwakke' kant? Of heeft ze rechtsachter soms een probleem (ze loopt niet kreupel en ze biljardeert niet)?

Wie weet hier meer van en kan me helpen. Ook trainingstips zijn welkom! Alvast bedankt, Mirjam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 23:56

Als ze rechtsvoor meer belast, zou dat kunnen betekenen dat ze linksachter juist wil ontlasten. Dat klopt ook een beetje met het verhaal van naar binnen vallen rechtsom, ze helt dan een beetje over naar rechts stel ik me zo voor.

Ik zou je paard goed laten nakijken bij een goede paardenkliniek. Dit kan van alles zijn en hoeft helemaal niet per se met die hoefkatrol te maken te hebben. Misschien verwacht je het ergste en blijkt je paard zich alleen maar flink verstuikt te hebben oid.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-01 22:38

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je gelijk hebt dat het niets met de hoefkatrol te maken heeft. De laatste week stond ze slecht op de ijzers, alhoewel we precies elke acht weken naar de smid gaan. In een wilde bui in de wei, waren de achterste nagels wat los komen te zitten. En de dag dat het ergste was (rechtsom) was de dag dat we naar de smid zijn geweest.

Afgelopen weekend heeft ze vrij gehad (wij hadden ons groot verjaardagsfeest Knipoog ) en vandaag was het met longeren al een stuk beter. Morgen klim ik er weer op en woensdag heb ik les, dus kan ik de instructrice er ook naar laten kijken. De angst zit er bij mij nog steeds goed in, zo gauw ze iets minder loopt ben ik meteen weer bang dat ze last heeft van de hoefkatrol. Ik kijk het tegenwoordig 1 week aan, maar dat was nu kennelijk nog te kort. In ieder geval bedankt.