Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jockey_my

Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 12:58

hoi,

Ik heb een 4 jarige haflinger die er om alles van door gaat, als iemand van het bankje opstaat een bergje dat er gister nog niet lag, en de meeste keren gewoon om niks.

Ik probeer gewoon te rijden en haar schrik reactie voor te zijn, als ik merk dat ze ervan door wil maak ik een ophouding en dan gaat het opzich wel.

Maar 9 van de 10 keer is het echt uit het niks, gewoon past boem in 1 keer. Het is ook niet even verschieten maar echt in volle galop de bak door crossen en is het echt niet meer te houden.

Ik galopeer trouwens nog niet in de bak, ze heeft nog weinig evenwicht en wil eerst de stap en draf wat beter maken. Wat nu erg moeilijk word aangezien ze er zo vaak van door gaat.

Ik heb trouwens een goed passend zadel aangemeten dus daar zal het niet aan liggen, want in de longeerbak schrikt ze ook van alles.

Iemand tips?

Tilly_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:12

Hoi, heb een Irish Cob die doet precies hetzelfde, hij springt alleen eerst een meter opzij voor hij gaat rennen. Lekker is dat ;)
Ik heb heb al 30 keer een schrikparcours gedaan maar hij blijft van rare dingen schrikken (meestal is het niks, en dat is lastig oefenen). Dus geeeen idee wat helpt (daar heb je dus niks aan, sorry).
Ik ben benieuwd of er iemand een theorie heeft...?

Rumpleteaser

Re: Mijn paard gaat er om alles vandoor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:13

Ga beginnen met grondwerken en Sacking Out.
Dit leert je paard eerst denken, en dan pas doen.
Ze leert daardoor zich te focussen op jou en jouw reactie.
Ik kan hier een heel topic over volkletsen; maar even googlen gaat sneller ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:13

Hoi,
Dat probleem herken ik ook wel een beetje, dat doet die van mij ook als je op buitenrit bent de 1e keer is het niet eng en als je de terugweg er langs rijd is het opeens doodeng en gaat ze ervan door! Misschien is je pony je aan het uitproberen en het kan ook liggen aan dat hij nog jong is. Misschien kan je met een hulpmiddel gaan rijden ofzo dat hij er niet zo snel vandoor gaat dat je meer druk hebt op het paard bijvoorbeeld mexicaanse neusriem geeft druk op de neus. Ik heb zelf ook een mexicaans hoofdstel en het helpt wel als ze er vandoor vliegt. Ik hoop dat ik je een tip heb gegeven! :D

Groetjes Marlies.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:13

Die van mij springt meestal niet opzij maar kan gewoon uit stilstand of stap en eens in volle galop gaan.

Precies het is echt lastig als ze van niks schrikken.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:16

Hoi,

Ja dat is wel lastig misschien gewoon naar een soort cursus gaan ofzo ik weet niet of dat er is misschien moet je gewoon even rond googlen.

Groetjes Marlies

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:17

Lastig is dat zeg. Mischien idd eens grondwerk met je paard doen zodat ie meer vertrouwen krijgt? En langzaam opbouwen met enge dingen in de bak/wei (als kennismaking) wil ook nog wel eens helpen. Bij mij staan er wel eens vreemd e dingen in de wei, om ze te leren dat dat niet eng is.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:17

Ik zie hier twee misvattingen:
1) een paard gaat niet 'om niks' ervan door. Vergeet niet dat paarden heel anders zien dan wij mensen, en bovendien een veel beter gehoor hebben, zodat ze dingen eng kunnen vinden, die wij gewoon niet opmerken.

2) een paard probeert je niet uit - zo denkt een paard niet. Wel kan een paard weinig vertrouwen in je (leiderschap) hebben, en daardoor nogal veel 'eigen initiatieven' tonen, maar dit doet het nooit om je expres dwars te zitten.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:17

@Rumpleteaser, Ik ben idd bezig met grondwerk en moet zeggen dat dit redelijk goed gaat, in de longeerbak is ze erg gefocust op mij. Totdat er een auto aankomt/iemand voor bij loopt dan barst de bom weer.

@Marlies, ik zit er idd ook aan te denken dat het uitproberen is.
Maar wil het niet gaan ''op lossen'' met hulpteugels of een Mexicaanse neusriem.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:19

hoii,
Nee ik zou het zelf ook niet oplossen met hulpteugels maar mexicaans hoofdstel had ik zelf een keer gekocht en soms helpt het wel maar dat is mijn mening :P

groetjes marlies

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:20

Jockey_my schreef:
@Rumpleteaser, Ik ben idd bezig met grondwerk en moet zeggen dat dit redelijk goed gaat, in de longeerbak is ze erg gefocust op mij. Totdat er een auto aankomt/iemand voor bij loopt dan barst de bom weer.

Maar wil het niet gaan ''op lossen'' met hulpteugels of een Mexicaanse neusriem.

Hoi Jockey,
Super dat je er mee bezig bent! Maarre; vooral blijven oefenen.
Het feit dat de bom nog kans barsten betekend dat jullie er nog niet helemaal zijn.
Als je het idee hebt dat je niet verder komt, neem dan eens een (vervolg)lesje.
Vaak zijn het de kleine dingen in je lichaamshouding die 't 'm doen.

Een hulpteugel neemt niet de oorzaak weg, is alleen maar een lapmiddel en dus geen oplossing. :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:23

Dat is ook de reden dat ik niet voor hulpteugels ga.

Mijn longeren is de bom er dus nog maar af en toe, met rijden echt elke 5 meter.

Tilly_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:27

VeerenAshley schreef:
Ik zie hier twee misvattingen:
1) een paard gaat niet 'om niks' ervan door. Vergeet niet dat paarden heel anders zien dan wij mensen, en bovendien een veel beter gehoor hebben, zodat ze dingen eng kunnen vinden, die wij gewoon niet opmerken.

2) een paard probeert je niet uit - zo denkt een paard niet. Wel kan een paard weinig vertrouwen in je (leiderschap) hebben, en daardoor nogal veel 'eigen initiatieven' tonen, maar dit doet het nooit om je expres dwars te zitten.

Ik denk ook niet dat dit uitproberen is maar als paarden iets zien wat wij niet zien, hoe kan je dit dan oefenen of oplossen? pff lastig hoor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:29

Jockey_my schreef:

M.a.w. je bent niet belangrijk genoeg als pony denkt gevaar te zien. Pony denkt dat hij de leider moet zijn van jullie 2 en kan gezien het constante vluchten wat dat oplevert die stress en verantwoordelijkheid niet aan. Zoek naar een goede instructeur die je kan helpen met je grondwerk. Aandacht van pony moet bij jouw zijn, zodat jij de leider blijft ook bij rare dingen in de omgeving. Pas dan kan pony op jouw oordeel over veilig of niet vertrouwen en tot rust komen. Totdat dat in het grondwerk echt goed gaat zou ik het rijden even laten.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:31

Hij moet leren dat hij op jou kan vertrouwen; dat als jij niet bang bent, hij dat ook niet hoeft te zijn; dat de veiligste plaats bij jou is. En tja, hoe doe je dit? Ik wilde dat ik dat wist! De enige manier die ik ken, kost veel tijd: samen kilometers maken en veel tijd samen doorbrengen.

Edit: zie dat voorganger iets vergelijkbaars heeft gezegd!

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:34

ik zou t paard ook zoveel mogelijk aan het werk zetten dasttie geen tijd krijgt om te schrikken..?

k heb zelf een jonge merrie gereden die verkracht is geworden in de wei en ze schrok van alles achter haar en ging er ook 50 rondjes in volle galop tussen uit

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:37

Een een voorbeeldje uit eigen praktijk:

ik ben nu sinds januari bezig met een (nu) 3,5 jarige met grondwerk.
Het is nu bijna november :D dus we zijn al even bezig.

Maar: het heeft er wel toe geleid dat het beestje inmiddels heel veel vertrouwen heeft.
Praktisch nergens bang voor is, en mocht hij schrikken; dan focust hij op mij.
Rond de zomer heb ik er een zadel opgelegd + aangesingeld: probleemloos!
Gisteren heb ik er voor de 4e keer opgezeten: probleemloos!

Je ziet: het kost wat tijd in het begin, maar dat scheelt uiteindelijk heel veel moeite en problemen.
Laat je hierdoor dus niet ontmoedigen, maar zie het als een nieuwe uitdaging.\
Met als resultaat een braaf, betrouwbaar paard met een super-band tussen jullie.

Tilly_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:40

Jaa dat is waar! Als je de hele tijd, dus echt elke seconde, de aandacht opeist door de hele tijd tempowisselingen en figuren te rijden, dan gebeurt het niet (bij mijn pony dan).

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:46

@Tilly_5 ik ben het me je eens heel veel doen met je pony dat hij gewoon geen tijd heeft om te schrikken of er vandoor gaan of wat dan ook :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:46

Dit is op zich niet zo raar gedrag voor een vierjarige. Ze hebben als ze schrikken nog niet echt een rem dus gaan dan voluit. Het is belangrijk om steeds sneller te leren haar op te vangen zodat je op zeker moment helemaal kunt voorkomen dat ze er vandoor gaan. Dat is een kwestie van doen. Langzaam maar zeker merk je dat je paard op jou zal wachten - wat vind jij er van - is dit eng? En dan heb jij dus de gelegenheid om in te grijpen en te zeggen - nee er is niets aan de hand. Ik zeg dat soort dingen dus ook al tegen mijn paard ook als ie nog niet ervan overtuigd is dat ie op mij kan vertrouwen. Op een gegeven moment is het dus ook voldoende nu (ze zijn nu 5 en 7 jaar) dat ik zeg - er is niets aan de hand.

Voor nu is het belangrijk om zelf heel duidelijk te zijn en aan je paard aan te geven dat datgene waar ze voor schrikt niet eng is. Door zelf heel cool en zelfverzekerd te zijn en te rijden (ook als je dat niet altijd bent!), op een gegeven moment geven ze zich dan al meer aan je over. En als ze er wel vandoor gaat om dit zo snel mogelijk op te vangen en dan weer heel cool, rustig, kalm en zelfverzekerd verder te gaan en aan te geven met je houding maar ook met je stem dat er toch echt niets aan de hand is.. Succes, de rem vinden gaat steeds sneller, dat zul je wel merken en op een gegeven moment ben je je paard voor en vliegt ze helemaal niet meer weg. Dit is een fase waar je door heen moet.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:58

Ik heb het gehad met mijn paardje toen hij een jaar of 5 was. Dacht komt vast van leeftijd. Maar toen ben ik overgegaan op ander voer. En toen deed hij het niet meer (werd snel minder) Later nog weleens voer of musli gehad met Haver er in en ja hoor dan doet hij het weer!
ZOu dus ook aan de voeding kunnen liggen.
En idd veel grond werk, eventueel ook een schrikparcour!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:00

In mijn begin past ben ik vergeten te vermelden dat we een tussen stop van 2enhalve maand hebben gehad waarin we niet hebben gereden, alleen grondwerk hebben gedaan. Toen mijn paard bij mij kwam het ze weinig respect voor mij, en en die 2en halve maand is het toch behoorlijk vooruit gegaan.

En wat je zecht Fargo de rem is er gewoon echt niet, als ze aan de kletter gaat kan ik haar niet even terug nemen ofzo.
Mijn grootste probleem is nog wel dat IK moet blijven zitten :o , ben van een kantaur elektra gegaan naar een thorrowgood met 0,0 steun maar ga het tog proberen.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 14:01

migomirre schreef:
Ik heb het gehad met mijn paardje toen hij een jaar of 5 was. Dacht komt vast van leeftijd. Maar toen ben ik overgegaan op ander voer. En toen deed hij het niet meer (werd snel minder) Later nog weleens voer of musli gehad met Haver er in en ja hoor dan doet hij het weer!
ZOu dus ook aan de voeding kunnen liggen.
En idd veel grond werk, eventueel ook een schrikparcour!

Ze staat op een pension stalling dus heb niet zoveel keus wat ze te eten krijgt, ze krijgt igg havens en volgensmij zonder haver.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:02

Probeer anders de eerste 10 minuten eerst even te longeren. Zodat het paard zijn energie kwijt kan. Je zegt dat je niet galoppeerd, als ik niet met mijn paard galoppeer wordt ze ook heel druk. Dus misschien kun je toch proberen een begin te maken aan de galop. En met het rijden bezig houden. Maak desnoods voor het rijden een planning met wat je allemaal wilt gaan doen. Volte`s, slangevoltes, gebroken lijnen enzovoort.Veel schakelen. Balkjes draven. Zodat het paard de aandacht bij jou heeft. Rij je onbewust misschien ook teveel op je hand? Het kan zijn dat het paard onder de druk van de teugels probeert uit te komen,dat kan ook voor vlucht/schrik gedrag zorgen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:46

Zoals Paard89 zegt als je paard in zo'n fase zit dat ze nog wel druk is, is het aan te raden (zeker nu het herfst en winderig wordt) om lekker 10 tot evt zelfs 20 minuten te longeren van te voren zodat ze de echte bokkesprongen en drukte kwijt is.

Zorg dat je je cap op hebt en liefst ook een bodyprotector, dan voel je je safer en ben je ook zelfverzekerder. Zorg ook voor een bok-riempje aan je zadel en evt een touw om haar hals waar je je aan vast kunt houden als ze een run neemt.
Des te vaker je een wegrenreactie overleeft ( 8-) :D ) des te meer zal ze ook luisteren, dus probeer inderdaad je paard zo snel mogelijk te stoppen of het te voorkomen én probeer te blijven zitten :(:)