Moeite met rijden, eventueel tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jatoby

Moeite met rijden, eventueel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 18:30

Ik heb vanmiddag weer gereden, en ik heb het gevoel dat ik weer eens vastloop. Ik rijd op een paard van ongeveer 1.50/1.60. In stal heel vervelend, maar dat komt door vroeger mishandeling - heel vervelend, maar het gaat steeds beter :D -. Nu was het instappen en loswerken al een probleem. Bang voor de hoeken en schrikken van elk klein geluid. Ik voelde al dat het uurtje niet een geweldig goed uurtje zou worden. Ze bleef maar hangen tegen mijn binnenbeen en de hele tijd van de hoefslag af etc. Binnenbeen eraan, op een gegeven moment corrigerend tikje erbij, maar nee, het werd steeds erger. Lopen wilde ze ook niet en dan rende ze opeens onder me weg. Verder was het trappen naar andere paarden, en oren naar achter. Ze gaat dan heel opgekropt lopen, waardoor de teugels te lang worden en ze wegschiet. Nu hoopte ik dat ik van jullie een paar tips zou kunnen krijgen.
Ik weet dat het lastig zou kunnen zijn omdat jullie ons niet zien rijden natuurlijk, maar misschien zijn er wat kleine tips? :D

ZusJacobs

Re: Moeite met rijden, eventueel tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:46

Heb je les? Zo nee, schiet je daar al een hoop mee op..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:52

Hoeveel beweging krijgt dit paard, loop hij in de wei overdag?

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:03

Ja, krijg les. Met ongeveer 6/7 mensen in een les. Maar - oke, gaat een beetje stom en verwend klinken - ik krijg zeker geen aandacht. En als ik beleefd wat vraag, dan is het ja zus en zo moet je doen en daar is het klaar mee. Ik heb stevig zitten twijfelen voor eventueel een andere manege, maar ik rijd er al zes jaar ofzo. Dus het is een beetje dubbel... Maar soms gaan de lessen gewoon super en loopt ze lekker door en nageefelijk. Dit zijn dus eigenlijk de uitzonderingen...

Jep, loopt overdag in de wei en na school ga ik naar de manege voor les en alleen rijden. Loopt elke dag een uurtje met mij en soms longeren. Soms meer.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:18

Ik zou een aantal (goede) privé lessen overwegen, zodat iemand jou en je paard een aantal goede gerichte adviezen kan geven waar je dan ook goed mee kan gaan werken. Als je geen aandacht in de les krijgt is de les eigenlijk weggegooid geld...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:22

Ik zou ook een paar privélessen nemen, je gaat veel meer waar voor je geld krijgen.
Met 6 lijkt niet veel maar om dit door 1 lesgever op te vangen en aan iedereen evenveel aandacht geven is helemaal niet makkelijk denk ik.
Als er een paar zijn met problemen gaat daar heel wat tijd van dat uur naar toe die jij niet krijgt.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:35

Even een paar vragen om het (nog) duidelijker te krijgen:
Is het je eigen paard, wordt er nog meer op gereden, hoe gaan anderen met hem om.
Is hij ook angstig tijdens het rijden en voor andere paarden, of verveelt hij zich tijdens het rijden waardoor hij dingen gaat zoeken om te schrikken, de manier van aanpakken is daarbij natuurlijk heel anders.