Aanspringen en uitzwaaien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iriskiddoo

Aanspringen en uitzwaaien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 16:59

Vandaag begon het probleem weer: aanspringen en 'uitzwaaien'. Zo noem ik het dan even.
Op rechts lukt het aanspringen niet en op links doet ie niet anders dan naar de hoefslag willen, en misschien nog wel verder.

Ik begin even bij het aanspringen. Ik krijg les van mijn moeder: ze heeft Z dressuur gereden en M gesprongen, dus volgens mij kan ze best redelijk rijden. Ze gaf me vandaag weer les. Het aanspringen lukte weer niet! Als ik aan wil springen gaat ie of heel hard draven, of hij springt verkeerd aan en het duurt een eeuwigheid voor ie weer fatsoenlijk draaft. Mijn moeder zegt dat ik mijn hulpen niet goed genoeg geef. Zou kunnen kloppen, maar als ik probeer mijn hulpen duidelijk te geven lukt het nog niet. En mijn vorige pony deed het altijd vanzelf, tenzij ik echt hele verkeerde hulpen gaf. Maar zelfs als ik gewoon een overgang van stap naar draf maak begint ie keihard te draven. Dan hoor ik vanaf X weer: naar voren je teugels, niet trekken, ontspannen zitten! Maar het lukt gewoon niet. En als mijn ma er zelf op gaat zitten, gaat het geweldig, dus ik denk dat het dan toch aan mijn hulpen ligt.

Dan het uitzwaaien. Dat doet ie op beide kanten, maar het meest op links. De ene dag doet ie het wel, de andere niet. Maarja, het moet wel stoppen want hij zal in een proef toch een normale volte moeten kunnen lopen. Hij kropt zichzelf nogal makkelijk op, dus ik houd mijn teugels wat korter zodat ik makkelijk een korte ophouding kan maken dat ie omhoog komt. Maar dan is ie weer te kort in de hals. En dan zegt mijn ma dat ik mn buitenteugel eraan moet houden en mijn binnenteugel naar voren moet doen, maar dat werkt nog niet :S. En wanneer ze er zelf op gaat zitten, lukt het weer gewoon.

Heeft iemand een tip?

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:43

Over het aanspringen, ik heb precies hetzelfde probleem en van mijn instructeur heb ik de volgende tips gekregen:
Ga eerst eens "droog" oefenen, dus op een stoel zitten en wat zijn de hulpen van de galop? Dan ga je op je paardje zitten in stap en (als je paardje niet te gevoelig is) doe je de hulpen alsof, dus met lange teugels en je benen wel verplaatsen maar geen (lees: GEEN) druk geven. Dan gaan draven, heel rustig en doorzitten(ontspannen), zo oefen je ook om niet teveel spanning door te geven aan je paardje(wat ik wel deed zodra ik ging doorzitten). Dan geef je (als je paardje op een gecontroleerd en ontspannen tempo loopt) voor jou gevoel heel overdreven de hulpen voor galop. Mocht je paardje gaan rennen, weer helemaal overnieuw beginnen met een rustige draf.
Ik vond het zo moeilijk dat ik het ook een keer aan de longe heb gedaan, ik reed wel zelf, maar kon hulp krijgen als het echt niet lukte.

En dit is niet als aanval bedoelt (ECHT NIET), maar dat iemand goed kan rijden wil niet zeggen dat hij/zij dit ook goed kan overbrengen. Misschien is het handig om een keer een mening(van een instructeur) van buitenaf te vragen?

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:34

Dankje! Ik ga er zeker wat mee doen!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:39

Hoe lang rij je zelf en wat zijn je verwachtingen?
Misschien was je vorige pony wel erg makkelijk en deze iets moeilijker of moet ie nog meer leren.
Daarnaast gewoon blijven oefenen en niet al teveel erop focussen, want dan verandert je houding ook (onbewust), waardoor signalen/hulpen verkeerd kunnen doorkomen.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 08:34

Maroesjka schreef:
Hoe lang rij je zelf en wat zijn je verwachtingen?
Misschien was je vorige pony wel erg makkelijk en deze iets moeilijker of moet ie nog meer leren.
Daarnaast gewoon blijven oefenen en niet al teveel erop focussen, want dan verandert je houding ook (onbewust), waardoor signalen/hulpen verkeerd kunnen doorkomen.

Dat is waar, maar als ik in de proef verkeerd aanspring, krijg ik een vier, dus ik móet er wel op oefenen.
Maar die vorige was idd wel makkelijker. Die was tien toen we m kochten en M dressuur, en deze is 5 en heeft nog geen proef gelopen.. (maar dat komt omdat ie iets aan zijn oog had, dus heeft ie lang op de dierenkliniek gestaan, waar we niet konden trainen.)
En mijn verwachtingen zijn gewoon een simpele B-proef... met een winstpuntje dan he.

Romy130

Re: Aanspringen en uitzwaaien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:47

misschien kun je proberen op een andere manier aan te springen bijvoorbeeld met buitenbeen naar achter en binne been lang

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 06:51

of je traint gewoon eerst het ontspannen zitten, overgangen maken, zorgen dat je een duo wordt.
lekker mee bewegen met je paard, af en toe rustig paar passen doorzitten, als dat een paar x rijden erg goed gaat, ga je het galloperen proberen! :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:03

Jij hebt waarschijnlijk echt mazzel gehad met je vorige pony, die aansprong op niet goed gegeven hulpen. Jij kent ze namelijk niet goed genoeg, aangezien je paard het wel bij je moeder doet. Eerder is al de vraag gesteld hoe lang je rijdt?
Probeer niet te veel te focussen op een dressuurproef. Dat komt wel. Zolang je thuis te krampachtig bezig bent met het aanspringen en uitzwaaien, lukt het op wedstrijd ook niet.
Verder is het lastig aanwijzingen te geven zonder er beelden bij te zien, en te zien wat er mis gaat.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:52

Als je gaat aanspringen kan je je paard iets naar binnen stellen. Dus als je links aan wil galloperen zet je je paard iets naar binnen links, dan goed doordrukken met je kuit en een reactie verwachten.

Heel veel succes, het is best lastig.