Paard doet enkel vervelend op natte piste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Paard doet enkel vervelend op natte piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:36

Sinds enkele weken ligt er zand in onze piste, eerst lag deze vrij zwaar maar nu ligt hij eigenlijk prima (doch nog steeds zwaarder dan voorheen)
Mijn paardje vindt het best wel moeilijk, hij is nog jong en ongebalanceerd maar doet zijn best.
Het rare eraan is, dat hij superbraaf is als de piste er droog bij ligt;
maar als het nat ligt geeft hij niks anders dan rodeosessies. En dan spreek ik niet over een piste die eruit ziet als een zwembad, maar gewoon nat zand en hier en daar een plasje. Het contrast is echt enorm!
Nochtans loop ik regelmatig met hem door plassen (ookal is hij niet heel gek op water), maar dit moet hij normaalgezien wel gewoon zijn.
Als hij dan hele bokserenades geeft, probeer ik hem door te pakken en streng te zijn, maar het houdt niet op.
Vandaag weer een 'gevecht' gehad van 3 kwartier.
Wie herkent dit? Wat zouden jullie doen? Waar zou de oorzaak liggen?

edit*: Hetzelfde doet zich ook voor aan de longe

Mango96

Re: Paard doet enkel vervelend op natte piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:39

ik herken het, oorzaak, waarschijnlijk zuigt de grond erg, en vindt hij het dus zwaarder en moeilijker, dit wekt frustratie. ik zou gewoon ergens een bak gaan huren buiten rijden of niet rijden.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:41

Ik had ook dat idee, bedankt voor de reactie!
Ik zit er ook aan te denken een binnenpiste te huren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:50

Ik zou juist zeggen niet naar een binnenpiste .
Eerst je paard zo trainen dat hij idd braaf zijn werk doet, of het nu nat of sneeuw of ijs is, je paard moet gewoon braaf zijn werk doen.
Hoe kan je nu verwachten dat hij dit gaat leren als je naar een binnenpiste zou gaan, nee niet doen, anders krijg je een paard waar je op buitenrit, steeds moeilijkheden gaat tegenkomen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:53

lekker los in de bak laten lopen, zodat hij leert om in alle omstandigheden zijn balans te houden.
Lukt het hem los goed, dan een paar keer aan de lijn, gaat dat ook goed, dan er weer op.
Mijn jonge paardje had er in het begin ook wat moeite mee, nu loopt hij op alle soorten ondergrond even stabiel, prettig hoor!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:57

Met een jong paard doorrijden op een 'trekkende' bodem is, zeker als hij zelf aangeeft dat het teveel is, vragen om problemen. Ik ben het er zeker mee eens om - in elk geval voorlopig even - een betere bak te zoeken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 20:09

Tody schreef:
Met een jong paard doorrijden op een 'trekkende' bodem is, zeker als hij zelf aangeeft dat het teveel is, vragen om problemen. Ik ben het er zeker mee eens om - in elk geval voorlopig even - een betere bak te zoeken.

Dat is inderdaad zo. Hij is nu toch een goed halfjaar onder het zadel, maar heeft nog een jong lijfje.
Ik laat hem vrij vaak los in de piste, ook longeren nu vaker dan rijden en hij blijft het te moeilijk vinden.

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:03

dan i het zwaarder en gaat ze mischien in verzet omdat ze het moeilijk vind

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:14

Ik rijd ook een jong paard, hij doet precies hetzelfde in het begin dan. Je moet gewoon doorrijden (ik snap dat het moeilijk is) maar hij houd gewoon niet van het water, wat gebeurt er als je hem los in de piste zet dan? Doe dat anders een keer zodat hij kan wennen aan het water. En zo kan die lekker los gaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 17:56

LoveLoes schreef:
Ik rijd ook een jong paard, hij doet precies hetzelfde in het begin dan. Je moet gewoon doorrijden (ik snap dat het moeilijk is) maar hij houd gewoon niet van het water, wat gebeurt er als je hem los in de piste zet dan? Doe dat anders een keer zodat hij kan wennen aan het water. En zo kan die lekker los gaan.

Ik probeer zo goed mogelijk door te zetten, maar hij blijft het helaas doen. En ik moet toch wel toegeven dat ik best wel streng kan zijn. Als ik hem los in de piste zet doet ie helemaal niks :D
Als ik hem longeer geeft hij ook boksessies. Ik krijg het idee dat het niet helemaal went bij hem... ben er nu 4X per week mee bezig in diezelfde piste maar zie weinig verandering. Ik ben altijd bang dat het wat lichamelijks is en pas tot uiting komt bij zo'n natte piste (als hij zich dus veel meer moet inspannen), maar de osteo en dierenarts hebben me niks kunnen vertellen helaas...

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:15

Ik denk niet dat er wat ergs aan de hand is maar dat het jongheid is een beetje uitdagen en vervelend doen als hij echt bang was voor water deed hij het ook wel als hij los in de bak stond.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:21

het zal heus wel moeilijker zijn voor hem, en dat vind ie vast niet leuk...
maar het klinkt voor mij als een jong paard dat zijn zin aan het doordrijven is. nou heeft ie, wat je zelf al zei, nog een jong lijfje en daar moet je dan ook zeker voorzichtig mee zijn...
ik zou op dagen dat die bak zo nat is (of in ieder geval al nat genoeg voor hem om lastig te zijn) lekker gaan longeren, dat is ook goed voor hem en in ieder geval veiliger voor jezelf!
het is natuurlijk lastig te beoordelen vanaf een computer maar dat is wat ik zou doen.. succes ermee!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 12:55

Bedankt voor de meningen en tips!

sheila: los in de piste gaat hij gewoon een beetje staan en kijken, dat bedoelde ik met niks doen ;)

Mango96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 16:57

ik zou het niet doen, in de natte bak, of bijv. maar een kwartiertje ofzo.
jonge paarden niet te zwaar belasten. ook niet op deze manier.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:16

probeer controle te houden. misschien is je paard je aan het uitproberen. Jij bent de baas!!