Sterke paarden of pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Sterke paarden of pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:12

Het is niet echt een echt 'praktijkprobleem' maar ik zou wel graag willen weten wat ik zou kunnen doen, en ik heb geen idee waar ik het anders even kon vragen. :+ Is er een methode (behalve sterkere bitten) om een paard of pony minder sterk te maken? Ik zou het vrijdag eens aan mijn insctructrice vragen, maar ik wil er graag al wel wat over weten. ;)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:36

Niemand?

Yucome

Re: Sterke paarden of pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:39

Die van mij is ook wel eens sterk, dan wil die dr bit vast pakken en de kaken en rug niet los willen laten.
Meestal los ik het op met veel overgangen rijden, en eventjes laten hals strekken en langzaam weer oppakken zodat ze dr rug weer even kan ontspannen en weer opnieuw beginnen.

Veel gemaakte fout is zelf ook sterker worden, maar daar schiet je neits mee op.
Scherper bit schiet je ook niets mee op want dan laat ze nog niet los. Ze moeten zelf ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:57

Ontspannen rijden en misschien sporen?
succes!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:36

Lidyyy schreef:
Ontspannen rijden en misschien sporen?
succes!

Mag ik vragen waarom sporen zouden helpen om een paard minder sterk te maken? :) .

Verder ben ik het eens met Yuncome.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:37

Zelf loslaten, een paard kan zich enkel sterk maken als het iets heeft om zich sterk op te maken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:39

jumpiewumpie schreef:
Het is niet echt een echt 'praktijkprobleem' maar ik zou wel graag willen weten wat ik zou kunnen doen, en ik heb geen idee waar ik het anders even kon vragen. :+ Is er een methode (behalve sterkere bitten) om een paard of pony minder sterk te maken? Ik zou het vrijdag eens aan mijn insctructrice vragen, maar ik wil er graag al wel wat over weten. ;)

Een paard kan niet sterk worden als jij dat niet bent. Als jij niet trekt, kan je paard ook niet trekken...

Maar een scherper bit zal je niet helpen. Mone had een scherp bit, maar sleurde mij zo de straat over. Met haar huidige bitje is ze veel beter te passen omdat dit haar geen pijn doet.
Rijtechnisch vind ik het lastig om advies te geven, daar heb ik geen ervaring mee. Maar je moet zorgen dat je paard luistert voordat jij moet gaan trekken. Zo heb ik dat met Mone aan de hand wel gedaan (dat was vooral op het halster). Ze reageert nu veel beter op mijn stem en maakt zich niet meer sterk als ze haar zin niet krijgt. Maar dat probleem zat hem meer in de verhouding tussen mij en Mone. Zij was de baas, en zou mij wel even vertellen wat we gingen doen. Inmiddels werken we gewoon als team samen (meestal dan, ze heeft zo haar momenten :o ) .

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:02

Leer het paard vooral te reageren op je zit, dat dat niet eenvoudig is, merk ik zelf nu ik een jong dier aan het inrijden ben, maar ook op het bit reageert ze niet gelijk. Het is belangrijk niet te blijven trekken en vooral veel los te laten, je zit te vertragen en veel gebruik te maken van je stem.
Wordt ze sterk door in je handen te gaan hangen bij het dressuur rijden, dan is het van belang om veel overgangen te rijden en vooral vanuit het achterbeen te laten werken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:04

Ayasha schreef:
Zelf loslaten, een paard kan zich enkel sterk maken als het iets heeft om zich sterk op te maken.

:)* Genius! Waarom begrijpen niet meer mensen dat ;)

Verder kan ik nog toevoegen dat het helpt om een paard echt los te werken, dus los in het lijf, in alle spieren. Niet drie rondjes stappen en dan aandraven, maar losrijden, warmrijden, de tijd nemen om op te warmen. Ieder spiertje losmaken, alle kanten op buigen, en van daaruit je paard aan de hulpen zetten.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:36

Ayasha schreef:

Inderdaad :j En overgangen rijden en schakelen, zorg dat je paard goed voorwaarts en los is in zijn lijf, dan kan je weer verder gaan werken.

Lidyyy schreef:
Ontspannen rijden en misschien sporen? succes!

Waarom sporen als oplossing voor dit probleem?

marijtje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 14:22

Ik heb hetzelfde probleem en sinds een aantal weken rij ik inderdaad met een lossere teugel. En dat werkt! Ik rij voornamelijk lang en laag en probeer hem na een tijdje wel een beetje op te pakken, maar nog steeds met een relatief lange teugel.

De enige valkuil is dat ik mijn houvast vind in het klemmen van mijn knieen, dus dat is het volgende verbeterpuntje. Maar gelukkig is dat vooral als ik moe ben.

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:30

Een sterk paard, die duidelijk laat zien dat hij sterker is, weet dat hij sterker is.
Kortom: je laat over je heen lopen, bent te zacht, of iig, je geeft je paard of pony snel gewonnen
waardoor hij dus weet dat hij sterker is, en zo onder het werk uit kan komen.

Dus, bitten helpen niet, het is meer je rijkunsten :)

SharonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 01:30

Dit probleem heb ik ook wel eens(al is het dan op manegepaarden, maar het idee is hetzelfde), ik wordt dan zelf vooral heel sterk.
Toen heb ik van een van de instructrices echt de gouden tip gekregen:
Als je merkt dat je paard sterk wordt doordat jij sterk bent(heel belangrijk), laat dan de binnenteugel iets losser. Als dit echt niet lukt omdat het geheel gewoon helemaal gespannen is, doe die teugel dan gewoon 5 cm langer. Als je paard weer goed reageert pak je de teugels weer gelijk op en begin je weer vanaf square 1. Na verloop van tijd hoef je alleen nog maar je binnenhand te ontspannen.
Veel voltes/wendingen rijden op die manier wil ook wel eens helpen.

En heel belangrijk; schouders ontspannen. Paar keer heel diep ademhalen wil wel eens werken.

Hoop dat het lukt.