Shet kauwt op bit en gaat hangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Shet kauwt op bit en gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:14

Een tijdje terug heb ik een topic gemaakt over mijn shet die erg gaat hangen, klooit met zijn hoofd en loopt te kauwen op het bit. Ondertussen is het probleem nog niet opgelost. Hier het filmpje:

Wat we geprobeerd hebben:

- Tanden na laten kijken. Op was scherpe randjes na zag het er prima uit. De randjes zijn weggewerkt door de tandarts.
- Zonder zadel gereden, maar dan doet hij het ook.
- Bitloos, idem.
- Aan de lange lijnen. In het andere topic werd geopperd dat het meisje hem niet genoeg voorwaarts rijdt en dat het dan wel over zou moeten zijn. Aan de lange lijnen laat ik hem goed doorstappen, maar hij blijft het doen.
- Ander bitje. Hij loopt op een enkelgebroken bit. Met een ongebroken bit doet hij hetzelfde. Ik heb nu een dubbel gebroken bit gekocht, dat verwacht ik deze week.
- Neusriem over het bit, zoals het hoort.

Dus wat kan het nog meer zijn? Ik heb zelf niet het idee dat het iets lichamelijks is. Ik kan er natuurlijk niet inkijken, maar hij reageert totaal niet gevoelig op druk, loopt heel makkelijk en los in de wei en aan de longe.

Edit: Woensdag komt er een ouder meisje op Hans rijden. Ik zal eens kijken of ik dan ook kan filmen. Ik kan dan eventueel ook proberen om het bit nog een gaatje hoger te hangen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 25-10-10 15:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Meraki

Re: Shet kauwt op bit en gaat hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:19

Je zou een fysio er nog naar kunnen kijken, maar ik denk, dat hij gewoon onder het werk uit probeert te komen door de amazone de hele tijd uit balans te trekken. Heb je al eens bitloos oid geprobeerd ? Misschien reageert hij dan al een stuk beter ..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:25

Zoals in de openingspost staat doet hij zonder bit precies hetzelfde :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:27

O, sorry overheen gelezen .. :o dan zou ik voor de fysio gaan :)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:42

Ondanks dat ie het zonder bit ook doet... kan het zijn dat zijn bit te laag hangt? dat lijkt zo op het filmpje. daar wordt de mond ook niet rustiger van :-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 15:48

Dat zou ik woensdag idd nog even kunnen proberen. Maar dan krijgt hij dadelijk wel zo'n glimlach als ik hem hoger hang. Lastig bij die ukkies.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:56

Je neusriem zit verkeerd. Dit lijkt me een lage neusriem en die hoort het bit juist op te sluiten. Bit misschien een heel klein beetje hoger hangen en de neusriem er overheen doen, zoals het hoort.
Verder moet je wel rijden. Je doet helemaal niets.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:01

Zoals in de openingspost al staat zit de neusriem nu wel over het bit heen :) En hij doet het dus ook als ik (ik ben dus niet het meisje dat erop zit) met hem aan de lange lijnen werk. Dan is hij wel actief. Bit ga ik idd iets hoger hangen.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:25

zoals al gezegd is bit iets hoger hangen en de ruiter zit een beetje mee te liften, daar bedoel ik meer dat ze helemaal niks doet, je moet wel echt rijden

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:41

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:45

Dat is symptoombestrijding, ik los liever het probleem op. Blijkbaar zit er iets niet lekker en dan vind ik het sneu om zijn mond maar gewoon dicht te binden :)

Maar iig wel bedankt voor het meedenken :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:20

mischien vind hij het moeilijk om aan de teugel te lopen en kan hij zijn rug niet ontspannen en is het een soort vluchtgedrag

ps. ik vind zijn naam (Hans) echt geniaal superdroog ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:56

Ik heb het bit hoger gehangen en dat oudere meisje heeft gereden. Hij heeft niet meer vervelend gedaan, dus blijkbaar zat het bit gewoon te laag.

Hans past goed bij Grietje, dus vandaar :P

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:46

heb je al geprobeert op bitloos te rijden? hiermee heb je het probleem kauwen niet. en zo kan de shet ook geen pijnlijke plekken in de mond krijgen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 21:13

Mss even goed lezen?

Bitloos deed hij het nog steeds. Maar met het bit hoger en flink doorrijden is het probleem opgelost :)