Pony galloppeert niet aan?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Pony galloppeert niet aan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:10

De pony van mijn zusje galloppeert niet aan, wie heeft tips?

De pony heeft een gevoelige rug, de ostheopaat is er bij gewest en heeft een aantal dingen rechtgezet. Ze wordt met een elastische thiedeman (zelfgemaakt!) gereden om haar te leren meer voorwaarts/neerwaarts te gaan, wat al een stuk beter gaat dan in het begin (toen was het echt een en al onderhals, een echte sterrelijker). Zo ziet het er uit met aangallopperen:

Afbeelding

Ze heeft niet altijd haar hoofd zo hoog:
Afbeelding

Wie heeft er tips waarmee we aan de slag kunnen?
(een instructrice hebben we al, alleen nog geen les van gehad)
Laatst bijgewerkt door Safiera op 24-10-10 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Re: Pony galloppeert niet aan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:11

Nou uhm.. De ruiter is te groot, zadel ligt echt niet goed, dus dat zijn al 2 dingen waar het aan kan liggen..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:13

Volgens de ostheopaat lag én het zadel goed én was de ruiter nog niet te groot. Maar als jij het zegt...
wat is er volgens jouw verkeerd aan het zadel?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:16

Ik vind het zadel niet goed liggen,het ligt hier op de foto's veel te ver naar voren daardoor ligt t zadel aan de voorkant hoger en zal de ruiter achterin het zadel gezet worden waarmee je de rug verkeerd belast.
heeft de osteo ook gekeken toen deze ruiter erop reed?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:19

Ik vind het zadel inderdaad ook te ver naar voren liggen.
Gallopeert ze wel gewoon braaf aan aan de longeerlijn, als er niemand opzit? Misschien is het wel een evenwichtsprobleem namelijk, ik weet niet hoe oud de pony is?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:21

Ruiter is niet te groot maar zadel ligt inderdaad veel te ver naar voren. :)
Omdat de osteo een aantal dingen heeft rechtgezet kan het dus zijn dat er in de rug nog steeds iets niet goed is. Probleem zal hem dus in de rug zitten, even naar laten kijken dus en ook naar het zadel. :j Liefst door een zadelmaker, een osteo is immers geen zadelmaker. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 03:23

Dat het zadel te ver naar voren ligt, vind ik niet heel gek persoonlijk. En waarom niet, omdat het zadel te groot lijkt te zijn voor je paard. (Te lang voor haar rug)
Het zadel belemmerd haar nu in de bewegingen in haar rug en schouder.

Ik vind de ruiter daar en tegen niet te groot en lijkt imo ook niet te zwaar voor je paard.

Wel ben ik erg benieuwd naar de reden van de zelf gemaakte thiedeman.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:02

@ knollentuin: Nee, de osteo heeft niet gekeken tijdens het rijden...

@ Wolferus: Pony is 14 jaar. Ze galloppeert wel aan de longe, maar alleen veel te hard. Ook niet echt goed dus.

@ H_Nalanta: Zal proberen te regelen dat er een zadelmaker naar kijkt. Maar weet niet of een nieuw zadel een optie is, deze is nog vrij nieuw.

@ kimmie88: Het zadel is idd wat aan de lange kant, maar dit was een compromis; een korter zadel was te klein voor de ruiter en belastte de rug daardoor niet goed. Maar ik weet dat dat eigenlijk ook geen goede reden is, en misschien moeten we toch op zoek naar een ander zadel. Is wel lastig, omdat deze ook zo goed als nieuw is.

De thiedeman heb ik zelf gemaakt omdat ik er geen kon vinden in ponymaat, en ik 'm elastisch wilde hebben. Vind ik toch wat vriendelijker.

Gelukkig vind niet iedereen de ruiter te groot/zwaar, ik vond zelf ook dat het nog wel even kon.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:08

Het elastische aan de thiedemann werkt blijkbaar niet, aangezien de pony er gewoon doorheen gaat. Nu drukt ie nog zijn rug weg, en dat levert pijn op. aangezien het aan de longe wel luk, oke wel hard, maar wel galop, ligt eht toch echt aan de combinatie ruiter + zadel. Als je de randvoorwaarden niet goed kunt krijgen, moet je er niet op gaan zitten....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:13

Denk je dat een gewone thiedeman dan wel helpt?
Ik wil best proberen wat aan het zadel te doen! Maar is lastig om álá minuut op te lossen... Ik zal eens rondkijken naar een zadelmaker/passer die misschien wel een beter zadel te koop heeft.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:15

Ik heb ook geen problemen met de ruiter en het paard, vind alleen het zadel ook niet zo mooi liggen. Het ligt te ver naar voren maar een groot stuk naar achteren gaat ook niet lukken want dan ligt het op de lendenen. Mss een dressuurzadeltje proberen wat een halve inchmaat kleiner is (als dat voor jou nog past tenminste). Verder denk ik dat je haar zou kunnen helpen met oefenen aan de longe. Ook voor dat vwnw kan dat heel goed werken als je bijzet gebruikt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:17

Ik ben bij deze op zoek naar een zadeltje! Voor mijn zusje moet een halve inchmaat kleiner nog wel gaan. (Ikzelf stap niet op die pony, ik ben veel te zwaar)
Oefenen ad longe is idd een goed idee, wat voor bijzet zou je aanbevelen?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:20

Ruiter trekt de buitenhand naar zich toe wat het voor de pony ook niet makkerlijker maakt om aan te springen. Worden de juiste hulpen wel gegeven? En zijn deze hulpen wel bekend bij de pony?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:22

Een gewone Thiedemann zou kunnen werken, daar zit geen rek op en dan voelt ie wat meer weerstand. Maar doe dat dan wel met goede begeleiding erbij. Als bijzet aan de longe zou je gewone ouderwetse bijzetteugels kunnen gebruiken, met van de rubber ringen, en dan van het bit naar de singel tussen zijn voorbenen vastmaken. Kan ie wel neerwaarts maar niet omhoog. Elastiek als bijzet zal niet werken denk ik, aangeizne ie ook de de elastische thiedemann die je nu gebruikt heen gaat.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:25

De buitenteugel is ook langer, en ze heeft met haar buitenhand het zadel vast. Waarom ze dat precies doet weet ik niet, maar het is er ingeslopen. Pony kan nog wel eens bokken, misschien dat ze zich daarom vasthoudt?

Pony snapt imo de hulpen niet goed. Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter en iets binnenstelling... daarop zou ze het toch moeten doen(?)

@ kleinvosje: Ik ga op zoek naar bijzets! Door de halsverlenger zal ze dan ook wel hen gaan?

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:27

Wacht nu gewoon tot je nieuwe instructrice les komt geven.
Overigens zijn de beenbeschermers (voor) te lang cq te groot, zij kunnen de afloop van de bewegingen belemmeren. Su6!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:28

Dat zijn inderdaad wel de hulpen voor de galop. Ruiter kan toch beter het zadel niet vast houden, eerder een halstertouw om hals heen knopen en die vasthouden. De halsverlenger is wat ik bedoel met elastiek!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:29

Ikzelf gebruik gewoon touwtjes. Die ik aan de onderste ring van de longeersingel vast maak en dan tussen de voorbenen. Ik trek m niet aan maar laat m vrij los. Uitnodigen, niet afdwingen. Het paard moet echt leren en er aan wennen om zo te lopen, dus eerst korte stukjes. Ik zelf gebruik niet iets wat elastisch is of iets meegeeft omdat ze dan KUNNEN gaan hangen. Die van mij loopt nu wat meer bijelkaar maar zo ben ik begonnen:
Afbeelding

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:29

Je kan wel op zoek gaan naar allemaal hulpteugels, maar wat dacht je van les?

En hoe kan de buitenteugel nu langer zijn? :?
De pony snapt de hulpen waarschijnlijk dus niet, waarom dan toch proberen te galoperen?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:46

Ik zal de peesbeschermers controleren. Les gaan ze krijgen, dat komt.

Met de buitenteugel langer bedoel ik dat ze die langer vast heeft, zodat ze niet het hoofd van de pony naar buiten trekt.

Maar als de pony de hulpen niet snapt, hoe leer je dat dan aan? Door niet te gallopperen leert ze het ook niet.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:49

Ik zie toch duidelijk dat op foto 1 de pony met zijn hoofd naar buiten wordt getrokken.

Hoe aanleren? Leer hem aan de longe met een stemhulp te galoperen. Ik zou als ik jou zusje was, gewoon samen met de instructrice aan de slag gaan ipv zelf prutsen, want daar wordt het toch niet beter van.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 09:51

Je hebt gelijk. Instructrice komt over twee weken pas. Daarom dacht ik vraag bokt eens, misschien dat er nog handige tips voorbijkomen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:43

Ja, ik kan me voorstellen dat deze pony last heeft van de rug.
Aan draven ben je nog niet toe, zolang de pony zo de rug wegdrukt. De pony voelt zich absoluut niet happy.
Het zadel ligt inderdaad veel te ver naar voren, en -zoals al eerder geschreven- belemmert dat je pony in zijn bewegingen.
Eerst die les maar even afwachten, voor je verder gaat!