trainingschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyra1234

trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 19:52

Ik rij zins kort op een jong paard ze is wel al langer onder het zadel en naar een trainingstal geweest. Ik vind het erg lastig om te bepalen wat goed voor der is omdat ze toch nog in der groei proces zit.
Hoeveel trainen jullie met je jonge paard (hoeveel dagen in de week?) ik wil graag met haar gaan lessen op de vereniging en later wedstrijden gaan rijden maar wil niets overhaaste.

Desire__

Re: trainingschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:15

Ik heb een 4 jarige. en daar rijd ik 2 dagen achter elkaar en dan een dag vrij. Soms rijd ik 3 dagen achter elkaar, maar dat ligt aan ieder paard natuurlijk of het kan of niet. En ik rijd ook nog wedstrijden, 1x in de maand en na de wedstrijd heeft hij ook een dag vrij, hij heeft dan zo hard gewerkt en er komen dan zoveel indrukken op hem af, dat hij bekaf is.

_rosalinda_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:19

ze hebben mij wel eens een regel verteld:

per jaar het aantal dagen in de week

dus 3 jaar = 3 dagen in de week
4 jaar = 4 dagen in de week etc.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:59

Ik heb een 3.5 jarige, die rij ik 3 x per week 20 minuten. Op woensdag (les 30 min.), vrijdag en zondag, de andere dagen heeft hij vrij.
Op zaterdag doe ik meestal een grote wandeling aan de hand, voor de rest staat hij lekker de hele dag op wei met zijn maatjes.
(mijn paardje is 5 maanden onder het zadel).

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:04

Wat een grappige regel over de leeftijd en daarop het aantal dagen aanpassen!
Zelf ben ik bezig met een 3,5 jarige en longeer of rijdt haar 3 of 4 keer per week 20 tot 30 minuten, dat is voor haar ook echt genoeg.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:49

ik rijd een 4,5 jarig pony hij is net 1 maand onder het zadel en we doen nu tot eind november 3 keer per week ( ze is veel te dik en dit word echt een last voor haar dus ze meot verplicht afvallen van de veearts ) dan mag ze een half jaartje lekker niks doen en daarna gaan we weer rustig opbouwen

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:54

Ik ga dit topic even volgen!
Ik heb net een 3.5 jarige gekocht, 2 maanden onder het zadel, die rijd ik steeds 2 dagen en dan 1 dag vrij, gemiddeld 30 minuten per keer, afhankelijk van de energie die ze heeft. Op dagen dat ze vrij is mag ze los in de bak of in de wei als die niet te nat is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:57

Voor degene die 20 minuten rijden: wat doen jullie voor oefeningen en heb je daar dan de warming-up en cooling down bij gerekend?

kyra1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 13:41

ik merk dat de meeste 3 a 4 dagen rijden in de week.
Ik wil zelf nu voorlopig gaan rijden op woendag , vrijdag en zondag en dan tussendoor gaan wandelen zo dat ze kan wennen aan het bos en de dingen er om heen. Ook wil ik gaan oefenen met de trailer zo dat ik straks in de winter dag ook ergens kan gaan rijden alleen is ze nog niet gewent om met ander in de bak te rijden dus hier gaan we eerst maar rustig aan beginnen.
Ik doe haar nu meestal eerst longeren en de naar 15 a 20 minuten rijden.

Er word tegen mij gezegd dat het belangrijk is om zo snel mogelijk te gaan lessen met het paard op een vereniging zo dat ze kan wennen aan de drukte. Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik ben wel van mening dat er een fatsoenlijke stuur op moet zitten voor dat je hier aan kunt beginnen. ;)

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:27

Hai, ja 3 of 4 keer in de week is vrij normaal, maar wel aangepast werk. 3 keer in de week een uur intensief rijden is net zoveel als 5 keer in de week 30 min bijvoorbeeld.

Ja een vereniging met een jong paard is heel handig, zo leren ze snel met drukte om te gaan, en met een trailer, wat ook wel makkelijk is.

Toch is dit alles paar afhankelijk en zal ik je paard goed in de gaten houden en observeren.

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:34

Ik doe inderdaad ook eerst losgooien. Lekker los, dan kan ze even de eerste energie kwijt en bokken als ze daar zin in heeft (liever los dan met mij erop). Ik rij af en toe met 1 ander in de bak zodat ze daar aan kan wennen, maar dat blijkt al best lastig! Ik ga haar voorlopig nog niet meenemen naar een bak met 6 anderen, dan krijgt ze de schrik van haar leven. Hoe doen jullie dat de eerste keer?

Met wat voor oefeningen zijn jullie nu bezig met je jonge paard?

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:47

Ik heb een friese merrie van 3,5 jaar. Zij is nu sinds 1 maand ohz (dwz met mij of bijrijdster erop en zonder longe) Daarvoor rustig opgebouwd longeren zonder lijn, met lijn aan halster, met lijn en hoofdstelletje in, zadeltje erop en longeren, hangen, zitten en een paar stapjes etc... En heel veel over de weg gewandeld en schriktraining gedaan.
Mijn merrie moest beweging krijgen vanwege gezondheidsproblemen en ik weet dat 3 1/2 jaar jong is voor een friesje, maar we hebben haar beleerd op doktersadvies :-)

Wij rijden nu 4x pw (daarvan 2 á 3x in de bak en eerst even longeren) en indien we met een stalgenoot of groepje mee kunnen rijden lekker naar buiten (stapritje met af en toe een drafje). De andere drie dagen longeren we haar (enkele of dubbele lijnen), wandelen we of gooien we haar los. Een hele enkele keer staat ze echt de hele dag in de paddock zonder extra beweging. Ik probeer dit te voorkomen omdat ze zich, denk ik, snel verveeld in de paddock en dan kuilen graaft en zand (klei) eet.

In de bak werken we alleen maar aan schakelen, sturen en remmen :-) met het liefst het koppie zoveel mogelijk omlaag.

Groet Gerda

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:29

In de 20 minuten dat ik rij zit het instappen van 10 min. bij in, ik doe toch alleen stap en draf onder het zadel totdat de balans helemaal goed is.
dus 10 min instappen en dan lekker slangevoltes in stap en tweede hoefslag rijden, veel rechte lijnen a-c lijn etc. dan ga ik afwisselend 10 min. draven en stappen, voornamelijk met als doel voorwaarts neerwaart. Het uitstappen doe ik meestal aan de hand, lekker zadel eraf en in de bak aan de hand uitstappen (dat zit dus niet in de 20 min.)

Oefeningen die ik nu doe zijn voornamelijk netjes halthouden (niet eerst nog 20 meter doorlopen :o), hem recht in zijn lijf krijgen, in stap volte openen en sluiten, en ben druk bezig met hem goed op mijn been te laten reageren (dat is voorlopig genoeg).

Mijn schema is inmiddels aangepast, 2 x rijden (les, en 1x zelf) en 1 x longeren met pessoa, op aanraden van mijn instructrice stellen wij hem heel laag en losjes in. Het is super om te zien hoe hij hierbij zijn achterhand er netjes onderzet en zijn rug en buikspieren gebruikt. Dit longeren doe ik met instappen ook nog maar 20 min. Ik vind het belangrijk dat hij sterke rug en buikspieren ontwikkeld en ik hoor over deze manier van longeren goede berichten......

Verder longeer ik hem niet, hij loopt de hele dag in de wei en als hij 2 dagen rust heeft gehad kan ik eigenlijk zo opstappen en wegstappen
(tot nu toe ;) ).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:38

Ik rijd mijn 3,5 jarige ook 3 dagen per week, maximaal een half uurtje.
Op maandag, woensdag (les) en zaterdag.

Verder doe ik nog grondwerk & clickertraining met haar, op dinsdag en vrijdag.
Op donderdag en zondag heeft ze vrij en poets ik haar alleen, of we maken soms een wandeling. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:38

Xindy schreef:
Ik doe inderdaad ook eerst losgooien. Lekker los, dan kan ze even de eerste energie kwijt en bokken als ze daar zin in heeft (liever los dan met mij erop). Ik rij af en toe met 1 ander in de bak zodat ze daar aan kan wennen, maar dat blijkt al best lastig! Ik ga haar voorlopig nog niet meenemen naar een bak met 6 anderen, dan krijgt ze de schrik van haar leven. Hoe doen jullie dat de eerste keer?

Ik heb nu 1x met 4 tegelijk gereden, toen andere gingen galopperen voelde ik even een beetje spanning maar al snel zakte dat weg....
Meestal rij ik alleen in de bak en soms met nog iemand, het is hier erg rustig. Hij moet wel altijd even hinneken als er een paard aankomt en is hij even afgeleid, maar daar blijft het dan ook bij. (Hij kletst zowiezo wat af :D ).

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:11

Ik heb van begin af aan zowel alleen als met anderen gereden.
Dit is nooit een probleem geweest. :n

Ik denk dat als je de onderlinge verhoudingen vanaf de grond goed bevestigd hebt dit ook geen probleem hoeft te zijn. :)
Het paard moet immers op jou letten, niet op de anderen.
Ik snap dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, maar zo heeft het voor ons wel gewerkt.
Door veel grondwerk te doen is mijn pony OHZ erg braaf, ongeacht waar ik rijd en in welke context. Ook schrikken doet ze niet. :n

Lievelucje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 16:51

Ik denk dat het ook heel afhankelijk is van het paard dat je hebt. Voorbeeldje: ik heb twee vierjarige paarden
De eerste is een wat kleiner en goed gebouwd paard, al behoorlijk 'af'. Ik heb hem al een tijdje in training en daarmee conditie opgebouwd.Hij kan best 4 dagen trainen en in het weekend op wedstrijd.
Het andere paard is even oud, maar een stuk groter (1.75). Dat is nog echt een baby: erg slap, weinig conditie. Dit paard is gewoon sneller leeg, en kan dus minder vaak en minder lang getrained worden.

In de regel denk ik dat 4 dagen een half uur rijden het beste is voor de meeste 3 en 4jarigen

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:08

kyra1234 schreef:
Ik rij zins kort op een jong paard ze is wel al langer onder het zadel en naar een trainingstal geweest. Ik vind het erg lastig om te bepalen wat goed voor der is omdat ze toch nog in der groei proces zit.
Hoeveel trainen jullie met je jonge paard (hoeveel dagen in de week?) ik wil graag met haar gaan lessen op de vereniging en later wedstrijden gaan rijden maar wil niets overhaaste.

TIP.
Het trainen van jonge paarden is een zeer verantwoordelijke zaak.
Laat je informeren door de echte vakmensen.

kyra1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 07:46

dit heb ook gedaan heb gister privé les gehad maar was erg benieuwt hoe andere dachten over het trainen van jonge paarden en hoe hun dingen aanpakte dus ben gewoon nieuwsgierig wat anderen doen ;)

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:48

Ik heb ook net mijn 3,5 jarige arabier beleerd terug gekregen.
Ik wil 2/3 x per week lekker met hem buitenrijden, maar ik weet dus niet hoe lang ik kan. Woensdag voor het eerst geweest en heb toen 1,5 uur gereden (was iets te veel van het goede), maar hij leek er zelf geen moeite mee te hebben en had er nog veel zin in en veel energie. Ik wil nog niet met hem de bak in, maar doe er ongeveer 20 minuten over om stappend bij het bos te komen over akkerland, maar dan moet ik ook eigenlijk alweer terug. Dus hoe lang zal ik kunnen rijden door het bos?

xjenniifer94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 08:57

De 3-jarige die ik rijd, rijd ik maar 2x per week. Dit omdat we merken dat ze dan veel beter loopt als dat we 3x in de week rijden. Ik vind dat je naar het paard moet kijken, wat het paard aan kan.

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:19

De 3 jarige die ik rijd rijd ik ongeveer 3 a 4 keer in de week.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:42

En iedereen rijdt dan dus ca. 20 minuten? In de bak of buiten?

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:06

Mijn 5jarige rijd ik 5x in de week.

-Maandag dressuur 30min
-Dinsdag dressuur 30min
-Woensdag dressuur 45min
-Donderdag longeren 20min
-vrijdag vrij
-zaterdag springen +/-60min
-zondag buitenrit, gewoon in de bak spelen of wedstrijd.

Maar vaak doe ik waar we zin in hebben, dus niet echt een vaste dag ofzo

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:43

Ik zou kijken naar of hij het leuk/moeilijk vind.
Al denk ik dat als je zo'n 2/3 keer in de week een half uur/drie kwartier rijd het wel genoeg moet zijn!