Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yaaraa

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 15:51

Hallo,

Als we in de les gaan springen vind ik het allemaal heel eng. Balkjes draven gaat nog wel, 20 centimeter ook wel. Maar na de 30 centimeter vind ik het echt eng worden. Ik heb het al besproken met mijn insturctriece en die vind dat ik dan maar op makkelijke paarden moet springen. Nu ging ik laatst op een makkelijk paard, vooral met springen maar ik vond dat juist eng. Nu moest ik van mijn instructriece op het paard waar ik vaker op rijd, en super sterk is. Dat deed ik, maar ze begon super erg te bokken toen we voor de hindernis waren, in de galop. Ik viel er van af, aan de voorkant. Maar nu vind ik springen super eng en wil niet meer springen, maar ik rij in een groepsles, en dan moet ik wel mee springen. Heeft iemand tips zodat het minder eng is op een moeilijk paard?

Groetjes Yara.

_danieke_

Re: Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:54

ten eerste 30 cm stapt een paard nog overheen, maar het belangrijkste vind ik dat je niet iets moet doen wat je eng vind, paardrijden hoort leuk te zijn. ik vind dat je instructrice zich er makkelijk vanaf maakt, ja pak maar een makkelijk paard.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:03

Als je in een groepsles gaat springen, zal het vaak niet hoog worden. een paard kan over 30cm inderdaad nog makkelijk heen stappen en zal dan ook niet gauw erover heen 'springen'. Het paard kijkt wel hoe hij moet springen en zal de 'leiding' nemen in de sprong, jij hoeft alleen maar te 'volgen' en mee te gaan met de beweging van het paard in de sprong. Springen is echt niet eng, en ga maar is naast de hindernis staan en dan kijken hoe laag het eigenlijk wel niet is. Het lijkt alleen heeeel erg hoog omdat je op een paard zit. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:27

snap idd dat je het nu erg eng vind,
maar idd zoals gezegt word, gaan ze vaak ook niet erg hoog springen op een manege.

Misschien is het idee om prive les te nemen op een makkelijk paard en zo je angst wat minder word.
Zo kunnen ze je misschien ook wat beter helpen met wat je zo angstig maakt.

suc6 ermee

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:25

Je moet niet per se springen, ik vond springen ook een tijdje eng, eerst niet en toen ineens wel, geen idee waarom, maar ik ging altijd gewoon of in het midden staan of gewoon ergens draven waar ik niemand in de weg zat :+
Als je van je springangst af wilt adviseer ik heel rustig en langzaam op je eigen tempo met een brave pony wat springen, zo ben ik er vanaf gekomen :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 03:19

Zit je in een les waar iedere week gesprongen wordt, of zit je in een groepsles waar gewoon veel afwisseling is?

Mocht je in een spring les zitten, zou ik je adviseren om over te stappen naar een andere les.
Is het een les met afwisseling, zou ik (zoals al voorgesteld was) even een priveles springen nemen, om jou angst weg te nemen. Of in ieder geval te kijken waar de angst precies zit.

Succes

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:04

Je MOET niks. Ik vind het goed dat je aangeeft waar je grens ligt. Sommige ruiters zijn nou eenmaal geen springers en van pushen wordt t alleen maar enger. En dat hebben paarden echt wel in de gaten. Als je zelf wel over de angst heen wilt komen vraag dan om t paard waarop jij t t meest ziet zitten om te springen. Spring niet meteen 20 keer achterelkaar maar eerst gewoon een paar keer en focus je dan op iets anders. Komt goed!