Leuke dingen voor jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_dgraam

Leuke dingen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:23

Hoi!

ons paard is nu 4 en pakt alles geweldig op. We rijden nu L2, en dat gaat best lekker!
Maar omdat ze zo jong is, willen we natuurlijk niet te snel. En omdat ze alles zo simpel oppakt, is bijna niks voor haar een uitdaging.

Wat kan je allemaal voor leuke dingen doen met je paard, om ze lekker fris in het koppie te houden?
We hebben 2x in de week dressuurles, 1x springles. Daarnaast rijden we 1/2 x in de week voor onszelf dressuur.

Dit kan natuurlijk altijd anders!
Maar wat zouden jullie doen? Bos is er zat, we staan middenin bos, en 10 minuutjes stappen en je zit midden op de postbank. Dus dat kunnen we natuurlijk wel meer gaan doen (balen dat zo snel donker word nu)

En dan nog iets; ze word zo snel moe. Haar conditie is nog niet zo hoog, na 20/30 minuutjes rijden voel je dat ze moe word. ze gaat wel door, maar je merkt het wel. Ook tips?

Amika123

Re: Leuke dingen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:25

Freestylen en loswerken is echt heeeeeeeeel erg leuk.
Ook voor de conditie en jullie band. Ik heb er zoveel plezier van gehad met mijn oude paard! Zeker met een jong paard!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:26

pff 3x in de week les? Vind ik een beetje veel eigenlijk, zeker voor een jong paard...
Lekker wat vaker naar buiten? Daar kan je ook wat dressuur oefenen en conditie opbouwen :D Idd grondwerk, vrijheidsdressuur?

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:31

ik zou het best willen, mijn paard vind het geweldig dingen met mij te doen, maar wat? :+
ik heb dat nog nooit gedaan dus ik zou niet weten wat ik zou moeten doen snappie haha
vandaaar dit topic

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 18:32

Ik les btw niet lang hoor, 3 kwartier en half uurtje.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:35

Samen naar buiten is toch ook leuk? Lekker afwisselend :D En grondwerk enzo is op internet heel veel over te vinden... Toch vind ik 3 keer in de week lessen met zo'n jang paar veel, 3 kwartier is dan ook best lang.. (maar das mijn mening ;))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:04

ilse_dgraam schreef:
En dan nog iets; ze word zo snel moe. Haar conditie is nog niet zo hoog, na 20/30 minuutjes rijden voel je dat ze moe word. ze gaat wel door, maar je merkt het wel. Ook tips?

Fysiek moe of mentaal moe?

Ga lekker het bos in ipv x per week les. Rechtuit en wat van de wereld zien. Als ze eenmaal meer conditie heeft kan je altijd dressuuroefeningen in het bos gaan doen.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:38

Als ik zo vrij mag zijn: ik heb sinds 2,5 week mijn eerste eigen paard (droom die na 25 jaar uitkomt) een beeldschone rhodium merrie van 6 jaar! Ze is de afgelopen maanden " slecht" of niet zo vaak en intensief gereden dus we pakken alles rustig op, met heel veel afwisseling. Ze heeft 1 dag in de week echt " rust" wat betekent dat ze lekker in de paddock gaat en een wandeling of als het mooi weer is op het land gaat uitgebreide poetsbeurten noem het maar op, de andere dagen worden verdeeld in training afgewisseld met wandelen of de stapmolen, ze komt minimaal 2 keer per dag haar box uit voor meer dan 2 uur. Mijn instructrice rijd haar 3 keer in de week en dat is dan echt geen afknijpen! Lang en laag en ontspannen maar... Van de week een heerlijke (ook wel spannende voor mij dan) lange staprit door het bos gemaakt. Wissel gewoon een hoop af! Je hebt nog zo een jong dier, wees er maar zuinig op en overhaast het niet, lekker grondwerk, bos, werken, wandelen, tutten... ik ben er heilig van overtuigd dat een paard daardoor goed tussen zijn oren blijft. Heel verhaal maar misschien kun je er wat mee!

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:26

Buiten kun je toch goed conditie opbouwen?
Veel stappen en steeds iets langer draven. Grondwerk, lange lijnen, ook altijd goed. Daar staat ook van alles over op bokt.
Aan de hand wandelen, buigoefeningen, volgen, voorwaarts, achterwaarts, spelletjes etc.
Improvisatie schriktrainingen kunnen ook leuk zijn (vooral niet té ingewikkeld maken! wees er zeker van dat het niet averechts kan werken!)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:44

clickertraing/vrijheidsdressuur :) Heerlijke paarden krijg je ervan :j

Neem voor je begint wel een lesje of twee.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:00

Fysiek moe, je merkt gewoon dat ze minder der bene gaat optillen, ze wil wel maar word moe.

Ja bosritten doen we al wel eens, maar zal het nu eens vaker meepakken!

Aan de hand wandelen vind ze volgens mij niet zo heel leuk, fietsen daar in tegen meestal wel maar is nogal vreemd met een paard van 175 :+

Maar lange lijnen kunnen we inderdaad wel proberen, en grondwerk, maar ik zal me daar eerst eens moeten verdiepen, ik weet nieteens echt goed wat het inhoudt, wat het 'doel' zeg maar is

Een schriktrainingen kunnen wel, maar mijn paard kijkt nergens naar :+ dus das een beetje doelloos zeg maar haha

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:02

Clickertraining is wel leuk :j
Vrijheiddressuur heeft naast dat het leuk is ook nog een gymnastische werking :D (sommige oefeningen wanneer ze juist uitgevoerd worden)
Grondwerken heeft als doel om de communicatie tussen jou en je paard beter te maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:05

Ik jaloers!!
Jullie hebben bos!

Lekker met je paard het bos in, lekker ontspannen.
En later kan je ook in het bos soms stiekum oefeningetje mee pakken.

clicker training in combi met vrijheid dressuur en grond werken.
(ik heb mijn eigen mix en match :o moet het weer eens gaan doen, bedenk ik net.)
lange teugelen of lange leidselen of lange lijnen.
cross lesje? mijn paard vind het prachtig!

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:14

cross doen we heel soms, maar vind ik nog wel een beetje zwaar :D

ik ga me morgen maar eens verdiepen in dat grondwerk enzo :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:36

Mijn jonkie wordt helemaal wild van spelen!

Een paar balkjes hier en daar neerleggen, pionnetjes neerzetten.
Paard los in de bak en achter het baasje aan van heel zachtjes lopen, naar sneller en ineens stilstaan. Dat vind mijn paard te gek en hij wordt er helemaal jolig van!

Om vervolgens in alle rust af te sluiten met wat vrijheidsdressuur...

Zoiets doe ik regelmatig.

Freestyle longeren is ook zoiets, maar dan weer op een andere manier.

Wandelen aan de hand of erop, lekker lange rechte stukken.
etc.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 05:36

Als aanvulling op de rest.
* Vrijspringen

Mijn jonge merrie vind dit helemaal het einde.
Gewoon spelen in de bak, kunnen ze ook helemaal gek mee worden.

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:24

ik zou zoiezo het bos in gaan en dan maar veel stappen dat haar conditie ook beter wordt, verder is vrijspringen en vrijheidsdressuur ook heel leuk!

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:35

Inderdaad veel het bos in, loswerken (zie evt. boek emiel voest over loswerken), schrikparcourtje aan de hand over een zeiltje stappen, pionnen, door een gordijn van touwtjes, smalle doorgang tussen twee hindernissen), met dubbele lijnen (dit kun je ook weer uitbouwen, eerst op cirkel daarna in menpositie erachter) .

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:53

Je kan ook gaan longeren, je kan er heel veel leuke dingen mee doen. Je kan aan de dubbele longe proberen of een balkje neerleggen. Longeren is ook goed voor de conditie.