Paard word heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quandro

Paard word heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 13:58

Al 12 jaar lang hebben we een KWPN merrie.
Een sporter die na een zware blesure niet meer in de sport kan worden uitgebracht.

Het is een paard met een drang naar arbeid.
Als ze iets moet doen wat zij te simpel vind gaat ze met het hoofd schudden , onder je weg lopen.

Mijn vader heeft haar gekocht , heeft er mee gesprongen in de Z .
Is er daarna mee gaan crossen tot in de L en toen is ze in de sloot geraakt had een pees gescheurd met advies er niet hoger dan kniehoogte te springen en absoluut geen pacour.

Toen heb ik geprobeert er dresuur mee te rijden , wat ze geweldig deed maar de wedstrijden vond ze niets.
Als ze had kunnen praten had ze op de wedstrijden ''WIE WIL ER RACE?'' geroepen. :+
En had ze haar verstand er niet meer bij en was ze aan het kijken wie ze er even uit zou rennen.
Hierdoor ben ik gestopt met dresuur wedstrijden.

Mijn zusje heeft thuis wel een paar keer op haar gereden , ook gegalopeerd.
Maar na de galop ging ze er altijd af , want ze wil dan niet 100 rondtjes door die bak drafen en af en toe een volte maken.

Aangezien mijn zusje haar pony verkocht is.
En ik een 3 jarige heb gekregen waar ik dresuur mee ga rijden.
En mijn vader haar echt niet gaat verkopen.
En mijn zusje er nog niet zelfstandig op kan rijden.

Hebben wij een paard over.
Hoe zouden wij mijn zusje kunnen leren dat als ze er oprijd , ze haar bezig moet houden.

Aurora3

Re: Paard word heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:29

Ik denk dat je een goede instructrice moet zoeken die met je zusje en het paard aan de slag gaat. Die kan je zusje ook leren hoe ze het paard zelfstandig op een goede manier kan rijden.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:55

Is ze wel terug gezet in het voer ? En krijgt ze verder genoeg beweging? Door middel van weidegang oid.
Kan ze haar energie wel kwijt? Of moet ze dit onder het zadel doen ?

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:07

shiana schreef:
Is ze wel terug gezet in het voer ? En krijgt ze verder genoeg beweging? Door middel van weidegang oid.
Kan ze haar energie wel kwijt? Of moet ze dit onder het zadel doen ?

Aan gezien ze vroeger altijd met mijn vader in de sport liep had ze een dieet voor de optimale prestatie.
Daarna moesten we afbouwen met voer.
En daarna heeft ze een tijdtje op gewoon sportbrok geleefd.

En nu krijgt ze net als een normaal paard gewoon de normale hoeveelheid brokjes + kuil.

Het is een paard met van zich zelf al veel energie.
Die ze ook echt gebruiken wil.
Zet haar in de wei en ze gaat de eerste 20 minuten alleen galoperen.
Dus ze moet er wel echt uit om haar energie kwijt te kunnen .
Anders word ze ontzettend onrustig op stal.

Wat ze nu krijgt kan niet minder.
Ze heeft altijd brokjes gekregen , en daar kan ze niet vanaf.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ze staat nu niet meer in de wei.
(Geen enkel van onze paarden overgens.)

Want ze kan niet over de kou.
Word ze verkouden.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:10

Kan je haar niet eerst longeren voor het rijden?
En ik zou inderdaad er een juiste instructie bij zoeken.
Veel bezig houden onder het rijden, figuren, oefeningen waar zij het moeilijk krijgt en haar aandacht er bij moet houden.
Kan je niet een keer naar een renbaan/pad whatever waar ze een keer voluit kan gaan?
Mits het natuurlijk controleert kan.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:58

priveles nemen? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:06

Hoezo "kan" ze niet minder brokkies krijgen?

Een paard wordt trouwens niet verkouden van kou.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:12

Je paard kan prima zonder brok en alleen op hooi of een handje brok omdat de rest dat ook krijgt.

je paard raakt echt niet verkouden van dit weer.
Het is natuurlijk erg egoïstische om te ''eisen'' dat je paard zich gedraagt onder het zadel als ze niet eens de kans krijgt om haar energie kwijt te kunnen.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:16

Is vrijheids dressuur iets voor je zusje?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:21

ik heb ook het een en ander moeten veranderen om mijn paard rustiger te krijgen...
die van mij staat 24/7 buiten met inloopstal, onbeperkt hooi, en pianissimo musli, speciaal voor hete paarden...
dat je paard nu niet buiten kan omdat ze verkouden worden, is wel de meest rare reden die ik ooit heb gehoord...
mijn paard staat dag en nacht buiten, en heeft ook een heeeeeeeeeeel dun velletje daarom krijgt ze een deken op van mij, maar goed, het moet dus gewoon te doen zijn je paard op 1/2 kilo pianissimo per dag, en een keer of drie in de week rijden, scheelt al een hele hoop!

ik denk dat je het vooral daarin moet zoeken, en daarnaast een goede rustige instructrice die ten alle tijden rustig blijft, en geduld heeft, ik denk dat dat wel gaat werken...

succes!

EDIT:
vrijheidsdressuur is niet voor elk heet paard geschikt, voor die van mij haalt het ook niks uit....
die heeft veel te veel energie en weinig concentratie, om echt bezig te zijn met mij...
ik denk dat je de input van energierijk voer moet voorkomen, en zorgen dat de output van energie groter word...
mijn paard rende eerst ook altijd heel het land stuk, als ze 's avonds op stal had gestaan... nu ze altijd buiten staan, galoppeerd ze maar zelden... (lees 1x per dag heen en terug) dus dat scheelt aanzienlijk, ik heb er een heel ander paard van gekregen...

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:27

Zelf rijdt ik ook zon heethoofd. Hebben haar wel terug gezet met brok. Ze kreeg is 3 kilo op een dag en krijg ze alleen 's ochtends 1 kilo en voor de rest hooi.

Met rijden is het gewoon een kwestie van bezig houden. Veel oefeningen rijden en niet constant dezelfde dingen doen. Als ik erop ga dan stap ook ook maar een half rondje en draaf dan aan. Als ik te lang stap wordt ze alleen maar heter.