Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Marian01 schreef:Bedoel je, dat jij het snapt..maar je paard niet? Even iets duidelijk zijn in je vraagstelling idd.
Geef anders een voorbeeld waar het in jouw ogen niet juist gaat..Misschien dat daar wel aanwijzingen behalve "les volgen" uit kunnen komen.
bijdehandje1 schreef:Mag ik nog even reageren?
Ik begrijp iets helemaal niet. En ik zal dit ook nooit begrijpen.
Rijles wordt als iets totaal normaals gezien, zelfs als een basis voor het rijden.
Waarom longeerles dan niet?
Longeren is de basistraining voor het paard, nog vóór het inrijden wordt vrijwel elk paard aan de longe gezet, om te leren wat op commando stappen, draven en galopperen en halt houden is.
Zonder scholing, het maakt niet eens zoveel uit van wie, wordt niemand een goede longeur.
lessen kon gebruiken. Klopt idd wat bijdehandje zegt, zweepgebruik is heel belangrijk... Ik ga proberen uit te leggen hoe ik dat omdraaien heb kunnen oplossen: ik stond zeg maar niet als een afgesloten driehoek met mijn paard, waardoor hij toch de ruimte kreeg om onder het werk uit te komen
, ik ben nu goed op mijn plaats tov mijn paard in de gaten aan het houden, want daar ging het bij mij dus fout. Ik sta nu centraler, en zorg dat ik met longeerlijn en zweep als een driehoek met paard sluit. (snap je..) Ook kwam ie met de overgang stap vaak naar binnen, wat absoluut niet mijn bedoeling was. Ik weet nu dat ik met de overgang naar stap, meer richting billen van paard moet staan, en actief die driehoek weer sluiten.En dat sluiten doe ik dus met de zweep. (ik hoop dat je het snapt, want valt niet mee om zo uitteleggen)..
aspro schreef:ik krijg al longeer les maar het gaat nog niet zo soepel
en ik krijg het van iemand die heel goed kan longeren

Ravel1 schreef:Ik heb longeerles gehad in het verleden. Weet iemand hoe lang het bijzettouwtje moet zijn? Ik moet namelijk een nieuwe kopen, ben de oude kwijt.