Problemen met jonge pony rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike485

Problemen met jonge pony rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:19

[*] Ik heb een probleem. Ik rij een Haflinger pony, hij staat bij mijn buurman en hij kent nog bijna niks op het gebied van rijden. Zadel Hoofdstel alles kent die wel maar zodra ik er op zit dan gaat zij in de ankers. Ze wil dan geen stap meer verzetten. Ik kan dan met de zweep er op en sporen heb ik ook al geprobeerd maar het helpt niet dan gaat ze steigeren en bokken. Als ze dat een tijdje heeft gedaan dan loopt ze normaal. Ik wil ook graag wat tips hebben hoe je een pony goed kan beleren.

DeadxStar

Re: Problemen met jonge pony rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:21

Neem les!!
Zoiets leer je niet via bokt.

Zoek goede instructie, met iemand die daar ervaring mee heeft!

Doe niet zomaar sporen om, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, die doe je niet om bij het beleren.. Die heb je nog lang niet nodig! :)

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:39

DeadxStar schreef:
Neem les!!
Zoiets leer je niet via bokt.

Zoek goede instructie, met iemand die daar ervaring mee heeft!

Doe niet zomaar sporen om, sporen zijn er om je hulpen te verfijnen, die doe je niet om bij het beleren.. Die heb je nog lang niet nodig! :)

De moeder van een vriendin van mij die heeft er ook wel verstand van die helpt mij ook wel .
maaar ik dacht misschien wat tips om misschien van het steigeren enzo af tekomen.
ik zal zonder sporen proberen te gaan rijden ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:42

'Heeft er ook wel verstand van' is niet voldoende ;)

Ga uitzoeken waarom het paard dit doet, waarschijnlijk omdat het niet begrijpt wat jij vraagt.
Neem GOED les, en zo niet moet je imo niet meer op dit paard gaan rijden...

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:50

kehdra schreef:
'Heeft er ook wel verstand van' is niet voldoende ;)

Ga uitzoeken waarom het paard dit doet, waarschijnlijk omdat het niet begrijpt wat jij vraagt.
Neem GOED les, en zo niet moet je imo niet meer op dit paard gaan rijden...

Ik kan nog geen les gaan nemen ze heeft nog geen conditie dus kan ik haar niet mee nemen naar de lourenshoeve ":$

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:52

Je kan toch les aan huis nemen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:54

je paard heeft geen conditie nodig voor les ;)

een paar rondjes in stap om de vooruit en rem te installeren en later het links en recht zijn in het begin al meer dan voldoende. Degene die écht getrained moet worden is de ruiter zelf ;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:55

Ja, daar hoeft ze nog geen conditie voor te hebben, dat moet je rustig opbouwen. Dus niet gelijk een uur les nee..

En niet proberen zonder sporen te rijden, gewoon niet doen..
Ze moet eerst leren, gewoon te reageren op been geven. Zonder spoor dus..

Waar woon je? Er is altijd wel instructie te vinden :j

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:56

Kent het paard wel eventuele stemcommando's? Mijn paard snapte in begin ook niets van het erop zitten en rond lopen. Heb gewoon eerst aan de longeerlijn veel stemcommando's aangeleerd, stap/draf/galop. Nu kan ik gewoon vanaf haar rug een commando roepen en ze doet het (oke, galop weet ik niet, want zover ben ik nog niet). Maar als ik stap roep, benen aandruk, gaat ze netjes stappen, nu hoef ik al helemaal niet meer stap te roepen, is benen genoeg. Met draf roep ik gewoon rustig draf, druk benen weer wat harder aan en ze draaft. Langzaam weer stem commando afbouwen en dan kun je het op je benen. Een paard is niet geboren met een ruiter op zijn rug! Dus je moet het langzaam opbouwen.
Ga alsjeblieft niet met een zweep op dat paard slaan. Beestje snapt er helemaal niets van. Zo weet dier ook niet meer dat je de zweep wil gaan gebruiken als ondersteuning, want het is een gewenning. Als ik bij mijn paard een zweep zou pakken en ik zou haar een tik geven, rent ze hard weg, heb de zweep nog geen 1 keer gebruikt met het inrijden. Ga oefenen vanaf de grond, dan pas erop!! Succes!

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:00

Longeer der. Veel op stem geen een klakje en dan een tikje met de longeer zweep zodra ze vertrekt uitgebreid belonen! Heb hier ervaring mee.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:01

Ik moet het allemaal zelf betalen enzo.
Ik ben pas 14 ik heb zelf nog nooit met een jonge pony bezig geweest ik moet halsters dekjes die lessen dan allemaal zelf betalen. En ik heb alleen een zaterdag baandje waar mee ik 7.50 euro per zaterdag mee verdien van 9 tot 12 dus dat kan ik allemaal niet betalen, mijn moeder betaald de clublessen voor mij,
naja met die sporen komt wel goed ;)
nou kijk longeren kan ze ook niet ze is nu 5 jaar bijna 6 en ze heeft alleen nog maar op de wei gestaan en ze krijg maart haar 3e veulen. ik wil de eigenaar ook vragen of die wil stoppen met de veulens, maar met longeren valt ze je gewoon aan :$
ja met de stem ben ik wel heel veel mee bezig.
en over die moeder van die vriendin van mij die hebben zelf nu ook een jonge pony, en die hebben dat altijd gehad dus die hebben er verstand van , maar die weet ook niet wat ik hier mee moet . zij heeft het ook geprobeerd longeren.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:03

Sorry dat ik het moet zeggen maar ik denk, nav wat je hier schrijft, niet dat jij de juiste persoon bent om dit paard in/door te rijden.

hier moet een persoon mee bezig die hier ervaring mee heeft...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:19

Echt ieder paard kan je longeren , dus ook het jouwe, tis alleen de manier waarop je het aanbrengt , de manier waarop je bezig bent met je paard, een instructeur vindt uiteindelijk zeker wel een oplossing, soms is het echt wel even zoeken en uitproberen das zeker waar maar het kan zeker en vast wel.
Verder , tjaaaaa dan is er het verhaal van de centen, tjaaa das eigenlijk het probleem dat je wel eens meer hoort, maar tis toch spijtig, echt er zijn maar heel weinig eigenaars die een jong paard zelf kunnen trainen, een instructeur/trainer is echt soms wel een noodzaak, en hierdoor kan je soms het verschil maken tussen een goed opgeleid en dressuurmatig goed opgeleid paard dat braaf zijn ding zal doen , en het dus maar amper opgeleid paard dat dus niet goed zal presteren en af en toe in verzet zal gaan.
En dat zoiets centen kost tjaaaa dat had jij dus al van op voorhand moeten inrekenen, kon je dit niet betalen geen probleem koop dan een paard dat af is en volledig opgeleid is, uiteindelijk kost zoiets veel minder.

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:23

Het is niet mijn eigenpaard het is die van mijn buurman en ik wil het graag leren

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:25

om iets te leren moet je dus les nemen
en tjaaa dat kost geld

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:26

Ik heb wel gewoon les maar voor prive les en thuis les dat kan ik gewoon niet betalen :$

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:26

hoi,
Nou ik ben dus de moeder van haar vriendin! ;)
Het probleem met deze pony is dat de pony een zeer sterk karakter heeft.. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand!
Longeren is uit den boze.. steigerend komt ze op je af.
Een jaartje geleden heeft er een ander meisje op gereden, dit ging in het begin prima, maar na een tijdje staakte ze, en ging niet voor en achteruit, of bokkend de wei door..
Dit meisje werd bang en is er mee gestopt!
Nu probeer de Tser het weer op te pakken.. maar pony is erg dominant!
Tser vraag om advies, pony is beleerd maar staakt gewoon, pony is gezond en heeft verder geen problemen medische problemen.
En inderdaad, ik heb haar verteld dat ze ook zonder sporen moet gaan rijden.. dit gaat ze ook doen.

Maar mensen doe eens aardiger.. dit meisje doet zo haar best om het goed te doen..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:30

jentel schreef:
hoi,
Het probleem met deze pony is dat de pony een zeer sterk karakter heeft.. niet alleen onder het zadel maar ook aan de hand!
Longeren is uit den boze.. steigerend komt ze op je af.Een jaartje geleden heeft er een ander meisje op gereden, dit ging in het begin prima, maar na een tijdje staakte ze, en ging niet voor en achteruit, of bokkend de wei door..
Tser vraag om advies, pony is beleerd maar staakt gewoon, pony is gezond en heeft verder geen problemen medische problemen.
En inderdaad, ik heb haar verteld dat ze ook zonder sporen moet gaan rijden.. dit gaat ze ook doen.

Maar mensen doe eens aardiger.. dit meisje doet zo haar best om het goed te doen..

Het moge duidelijk zijn dat de basis hier dan al helemaal ontbreekt. Dan zou ik eerst daar eens aan gaan werken. Zonder fundering geen huis...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:32

ga eens kijken naar een trainingsstal in de buurt die je paard door kan rijden en er een fijn paard vankan maken misschien als je het niet kan betalen ook wel in ruil voor stallen mesten.

sucses ermee

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:35

eilleen333 schreef:
jentel schreef:
hoi,
Longeren is uit den boze.. steigerend komt ze op je af.Een jaartje geleden heeft er een ander meisje op gereden, dit ging in het begin prima, maar na een tijdje staakte ze, en ging niet voor en achteruit, of bokkend de wei door..

Het moge duidelijk zijn dat de basis hier dan al helemaal ontbreekt. Dan zou ik eerst daar eens aan gaan werken. Zonder fundering geen huis...

Precies.. en de tser vraagt advies wat ze kan doen met dit probleem!
Het meisje heeft een pony die van haar buurman is, ze mag hem verzorgen en rijden.. maar het verzorgen gaat super maar het rijden dus niet.. nu vraagt ze tip wat ze thuis met deze pony kan doen om de pony iets handelbaarder te maken.
Longeren ga ik d'r mee helpen.. dat komt goed.. en inderdaad stemcommando's is zeer belangrijk.
Maar toch zie ik liever een jonge pony die voorwaarts is dan een pony die staakt, en ineens ontploft.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:39

Dan is het zaak om ervoor te zorgen dat de basis er eerst goed in komt. Wanneer men dit zelf niet kan, heeft men les nodig. Of men nu 10 of 60 is...

Daarnaast is een correcte dressuurmatige training méér dan belangrijk, hoe komt deze er ooit in zonder les?

Wanneer TS geen les krijgt zou ze IMO niet op de pony moeten rijden. Degene die later met dit paard bezig moeten, zijn dan nóg langer bezig...

een meisje van 14 kan geen paard correct inrijden imo...

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:41

Ik vind dat idee van die stal ook wel een idee, maar dan zou ik moeten zoeken of dat in de buurt is want ik moet daar dan op de fiets heen. ik zou wel even er naar kunnen kijken of er in de buurt iets tevinden is. =)
ik zou er zelf graag mee bezig blijven en dan niet iemand anders ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:42

Het beest weet niet wat hem in godsnaam overkomt, dus haal er alsjeblieft iemand anders bij voor je hem helemaal verpest hebt. Een jonge pony gaat in verzet omdat het gedwongen wordt tot handelingen waar het dier geen reet van snapt!!!! :)

maaike485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:44

Ik wil er ook iemand bij halen met de bedoeling wat Judith zei, en als ik het paard verpest er rijd verder toch niemand anders op dus dan is het mijn eigenprobleem.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:46

maaike485 schreef:
Ik wil er ook iemand bij halen met de bedoeling wat Judith zei, en als ik het paard verpest er rijd verder toch niemand anders op dus dan is het mijn eigenprobleem.

Je hebt jezelf ermee, maar ook het paard....

je denkt wel erg makkelijk...