Paard te sterk buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justme21I

Paard te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 08:24

Hoi,

Mijn paard is in zijn uitprobeer fase. Wel is het zo dat hij mij te slim af is. Als ik naar buiten ga draait hij zich na 50 meter om door te gaan bokken en als een idioot aan de teugel te trekken. Hij rent dan in een volle galop (of er nou verkeer aan komt of niet) terug naar stal en hij stopt niet totdat hij bij stal is. Ik moet met hem naar buiten want onze buitenbak is een drama. Iemand tips?
Ik ga binnenkort proberen of hij goed reageert op een pessoabit en/of een tidemanteugel.

Thanks!

LiannePaard

Re: Paard te sterk buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:26

Misschien eerst met een paar andere paarden gaan? Ik ben nu net die fase voorbij. En als het met andere paarden goed gaat zou ik na een tijdje weer alleen proberen, en dan als je een voorgevoel hebt waar hij wil draaie stap dan van te voren af. en Loop verder aan de hand en stap dan weer op, kijk hoe hij dan reageerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:34

Een ander bit zal niet werken.
Probeer inderdaad eens met een groep paarden, of met z'n tweeën te gaan.. Of anders met een tweede persoon die te voet mee loopt, of op de fiets.

En verder zou ik hem eens goed aanpakken. Bang zijn is niet erg, maar zich lostrekken en wegrennen is natuurlijk levensgevaarlijk. Dus zodra hij ook maar aanstalte maakt om te gaan bokken of draaien moet je eens een flinke gil geven en een flinke tik met de zweep, gewoon even laten schrikken en laten weten dat dat niet mag. En zorg dan dat die tweede persoon hem goed vast heeft aan een longeerlijn bijvoorbeeld. Probeer dan om hem weer rustig te krijgen en verder te lopen.

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:34

Thanks voor de tips!
Het probleem is wel dat hij eerder wel normaal liep.
Ik kon eerst kilometers met hem stappen, draven en galopperen zonder dat er iets zou gebeuren. En nu ineens doet hij het.
Het begon met weigeren en dan bokken en omdraaien. Alleen nu rent hij als een idioot terug. Zweep werkt averechts. Hij gaat dan alleen nog maar meer bokken totdat je of stopt met tikken of eraf valt. Dat werkt dus ook niet. Je hebt ook niet de tijd om af te stappen. Hij doet het heel erg snel. Je hebt het vaak niet eens door.. Het begint al met dat hij niet in een rechte lijn wilt lopen. Hij slingert van links en naar rechts.. en als je dat wilt stoppen krijg je dat gebok....
Dus vandaar....

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:03

Ja ik heb precies het zelfde als jou meegemaakt, alleen mijn paard werkte wat makkelijker mee, en ik kon het aanvoelen bijhem waarneer hij wou draaien. Hmm ik kom op dit momment niet echt op een idee sorry,

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:25

Ik ken het wel, Tirzah (mijn pony) heeft er ook last van gehad. Bokken deed ze dan gelukkig niet, maar ze draaide zich op haar achterbenen om en denderde wel als een trein terug richting huis en was niet meer te stoppen.

Met andere paarden erbij deed ze het niet, dus ik heb veel geoefend met samen met anderen naar buiten gaan en dan veel hetzelfde rondje zodat ze dat uit haar hoofd kent en niet meer bang is alleen buiten, omdat ze de route kent.

Een ander bit heb ik ook geprobeerd. Ik heb nu wel een betere rem als ze gewoon zin heeft om te racen en erg fris is, maar die omdraai en terug-ren acties verhelp je daar inderdaad echt niet mee. Tenminste, mijn pony was dan echt in paniek en dan had ik haar nog niet kunnen stoppen met het scherpste bit ter wereld. Krijg je alleen maar ellende van, omdat ze dan waarschijnlijk dus dwars door de druk van het bit heen rennen.

Het lijkt mij dat je het beste eerst eens die paniek van het alleen buiten zijn eruit kunt proberen te krijgen door hem dus (opnieuw) bekend te maken met de route die je gaat rijden. Dit kan ook door hem bijv. aan de hand mee te nemen.

Straffen zal niets opleveren, maar blijf wel consequent. Dit mag niet, dus als hij terug rent naar stal zul je toch weer meteen opnieuw met hem weg moeten gaan en hem niet terug op stal laten, anders krijgt hij zijn zin. Het is heel rot dat hij zo bokt, ik had het met mijn paardje een stuk makkelijker omdat ze alleen heel hard ging rennen en we onderweg maar 1 weg tegenkomen waar maar zelden verkeer komt. Ik heb in het begin wel eens 5 keer met haar op en neer gereden, steeds tot een bepaald punt en dan racete ze terug en dan moest ze van mij gewoon weer opnieuw. Geloof me, dat zijn ze best een keer beu (alleen tegen die tijd was ik wel te laat om nog naar school te gaan ;) ).

Maar bij die van jou lijkt me dat toch wat gevaarlijker, zeker ook i.c.m. het verkeer enzo. Misschien dat je na eerst een paar keer met anderen te zijn meegereden het weer alleen kunt proberen en als hij dan terug rent dat je hem dan aan de hand alsnog een rondje meeneemt en als je over de helft bent kun je dan weer opstappen. Als hij het rondje kent zal hij weten dat vooruit lopen dan betekent dat hij eerder op stal is dan wanneer hij omdraait.

Ik hoop dat het je lukt zijn gedrag te veranderen, want dit is natuurlijk wel gevaarlijk. Vooral niet opgeven en blijven proberen, daar heb je later heel veel plezier van!

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:22

zo ben ik inderdaad eerst begonnen. Met andere paarden mee.. dat ging wel ok. En later ging dat super goed...
hij kent het rondje op zijn duimpje dus daar ligt het niet aan... Hij is ook niet bang om alleen buiten te zijn.. Hij is denk ik bang dat hij niet terug naar stal gaat als hij met mij mee naar buiten gaat..
Ik ben nu ook bang om hem mee te nemen aan de hand. Stel dat hij dan zo raar gaat doen en 600 kg besluit om terug naar stal te rennen.. dan heb ik wel een klein probleempje..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:29

Jij kent je paard het beste.
Die van mij kan ook gek doen en stressen onder het zadel, maar zodra ik er naast loop dan loopt ie als een hondje achter me aan en kan ik overal langsdoor en overheen en onderdoor.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:30

Het is inderdaad wel begrijpelijk dat je dat niet wil riskeren...
Hoe vaak per week ga je met hem naar buiten? (of hoe vaak probeer je dat)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:44

OPG- RT-P

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:47

Dit alles gebeurde dus gisteren. Daarvoor ging ik bijna elke dag met hem naar buiten en was er niks aan de hand... of bijna niks...
en wat betekend OPG - RT-P?

Groetjes,!!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:52

Jeetje wat herken ik dit gedrag, het is net of je het over mijn pony heb. Mijn poon wilde eerst dus niet eens het hek uit en begon als ik richting het hek liep al zulk gedrag te vertoen, toen ben ik een paar keer met hem buiten gaan wandelen aan het hoofdstel met halstertouw in de richting waar ik wil gaan buitenrijden maar ik had ook wel een meevallertje: ik stond eerst met hem op een stal, 2 boerderijen verderop maar ik had wel lessen op de boerderij waar ik nu sta, dus hij was het gewend om na de les weer terug te rijden naar die andere stal. Toen ben ik een keer na het rijden (wel met een andere pony) richting die stal gegaan en hij maakte er helemaal niks van. Dat heb ik dus later nog een paar keer in me eentje gedaan en toen weer met een andere pony erachter de andere kant op, en later een heel rondje om de weilanden heen, en nu doet hij dat rondje in zijn eentje alsof hij nooit anders heb gedaan :D Soms heet hij nog een terugval dat hij het eng vindt en wel weer dat gedrag vertoont, maar misschien is jou pony ook al bekend ergens in de buurt en wilt hij wel daarheen stappen? succes ermee! :D

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:55

Nee helaas niet..
Maar bedankt voor de tip Lisasander!!

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:01

Herkenbaar!! zoals je meer leest zijn er gelukkig wel meer met dit probleem,
mijn paard is ook niet bang buiten helemaal niet, het is een soort verlatingsangst denk ik.
iemand er naast aan de hand of op de fiets heeft geen zin, gewoon keihard omdraaien en terugracen.
helaas is er niet iemand die mee kan op het paard :(
Aan de hand heeft het ook geen zin, dan trekt die je gewoon keihard mee!
Maar op stal in de buitenbak is er niks aan de hand en doet hij het gewoon super!

Gelukkig heb ik nu les, we zijn nog niet naar buiten geweest maar het is dresuurmatig (en ook qua luisteren) al vooruit gegaan.
Als ik hem in de bak 100% onder controle heb, gaan we proberen naar buiten uit te wijken!

SucceS

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:17

Inderdaad, mijnfjord, Dat is precies mijn paard. In de bak loopt hij zo een dressuurproef en dan kan je nog winnen ook! maar buiten is het onmogelijk!:O alleen ik kan nu niet in de bak rijden:(:(

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:23

of even iemand anders erop die hem er door heen rijdt. Heeft bij de mijne ook perfect gewerkt.

justme21I

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:25

Ik ben ook inderdaad opzoek naar iemand die dat kan en wil.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 13:30

Ik rijd mijn paard buiten met een Portugese stang.
Heb ook een Thiedeman en stang zonder hefboomwerking geprobeerd maar daar is ze te sterk voor, hielp niet.
Met dit bit gaat het perfect, ik laat mijn teugels gewoon loshangen, sturen en remmen (in een normale situatie) kan ik zonder maar als ze aan de kletter gaat pak ik de teugels op. Dit bit daar hou je nog een olifant mee.
Tegen het bokken zal het niet helpen maar je zal in elk geval niet meer als een kamikaze door het verkeer heen vliegen!
Succes!

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:55

LiannePaard schreef:
Misschien eerst met een paar andere paarden gaan? Ik ben nu net die fase voorbij. En als het met andere paarden goed gaat zou ik na een tijdje weer alleen proberen, en dan als je een voorgevoel hebt waar hij wil draaie stap dan van te voren af. en Loop verder aan de hand en stap dan weer op, kijk hoe hij dan reageerd?

Dat heb ik ook een tijdje gedaan, dat afstappen, maar geloof me; doe het alsjeblieft NIET.
Je paard denkt dan, dat als hij gek doet jij eraf stapt en zal dit blijven doen,,

xxx

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:40

Misschien de slofteugel? als ie braaf is hou je hem los, als ie dat niet is strak.. Pessoa bit wil inderdaad ook wel is helpen! maar de slof vind ik fijner.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:42

Unilecheval schreef:
Misschien de slofteugel? als ie braaf is hou je hem los, als ie dat niet is strak.. Pessoa bit wil inderdaad ook wel is helpen! maar de slof vind ik fijner.

Dan moet je wél een vreselijk goede timing hebben, maar áls je dat hebt, kan een slof je wellicht best helpen.

Kan er geen sprake zijn van lichamelijke ongemakken?

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:05

kehdra schreef:
Unilecheval schreef:

Dan moet je wél een vreselijk goede timing hebben, maar áls je dat hebt, kan een slof je wellicht best helpen.

Kan er geen sprake zijn van lichamelijke ongemakken?

Haha ja, dat is waar!

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:17

Ik had dat ook met mn pony.. en heb dat kunnen oplossen met slof.. zo dra k nog maar denk dat die wil omdraaien trek ik de slof erbij zodat die zn hoofd niet omhoog kan gooie( & dus niet keihard ga vliegen) en prik en mep ik em op een niet zo vriendelijke manier echt naar voren.. ook hij ga dan achteruit.. tot hij in de sloot sta aan toe.. maar op en duur ging ga die tg weer vooruit.. dit klinkt indd niet zo diervriendelijk nee.. ik weet t.. maar kan nu sinds kort pas weer buiten rijden door dat ik dit zo aangepakt heb en dat was 2 jaar geleden.. Succes!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:31

Ik heb een aantal paarden gereden die dit 'grapje' uithaalden.
Heb het nooit opgelost door strengere bitten of hulpteugels, maar door slimmer en sneller te zijn dan het paard.

Voordat een paard echt omgedraaid is en aan't rennen is geeft hij signalen af. Probeer die zo goed mogelijk te leren herkennen. Als je merkt dat je paard erover nadenkt om zich om te draaien (en dus eigenlijk nog niets doet) is een klein signaal (stem, zit of lichte ophouding) vaak voldoende om te laten merken dat je hem 'doorhebt'. Vooral niet bang worden of hem heel strak nemen, maar gewoon rustig laten merken dat jij bepaalt wat er gebeurd en dat dat niet omdraaien en rennen gaat zijn.
Vervolgens laat je hem iets doen om zijn gedachten te verzetten. Voor het ene paard kan dat dresuurmatige oefeningen vragen zijn, voor een ander paard kan dat een ontspannen drafje met losse teugeltjes zijn. Zolang hij z'n gedachten maar verzet naar iets waar hij over na moet denken of wat hij leuk vindt.
In alle gevallen geldt: niet zelf gaan spannen, niet aan de teugels gaan trekken en niet meteen heel kort nemen of krampachtig gaan rijden. Jij moet hem laten zien dat er niets engs is, dat hij dit wel aankan.

Als het je niet lukt het helemaal voor te zijn en hij gaat toch, zoek dan naar ruimte. Een kruising met een ander pad kan genoeg zijn om hem daar om te draaien en/of op een volte te zetten. Als hij weer stapt, niet boos worden maar gewoon doen alsof er niets gebeurd is en verder gaan.

Buiten dat is oefenen in de vorm van wandelen aan de hand, met iemand ernaast terwijl je rijdt, met een ander paard of het opbouwen van een rondje waarbij je steeds iets verder gaat heel goed.

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:59

misschien help het om eerst met een ander paard erbij te rijden (als dat mogelijk is) en anders veel oefenen misschien met iemand anders erbij en vooral cosequent zijn.