voor het eerst met een ijslander aan de slag........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daisjuh

voor het eerst met een ijslander aan de slag........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 07:56

hallo bokkers,

sinds kort verzorg ik een ijslander van eeen vriendin van mij,
haar naam is luka ,merrie, 5 jaar en net een jaar onder het zadel,
luka is een beetje te dik :Y) en heeft weinig conditie en een zwakke achterhand,
we zijn bang dat ze zwaar werk niet aankan ofzo vanwege haar jonge leeftijd :o
maar ze moet toch echt af gaan vallen en een sterkere achterhand krijgen

heeft iemand mischien tips/oefeningen voor mij om haar langzaam af te laten vallen en meer conditie te geven en haar achterhand sterker te maken
graag tips van mensen met ervaring met ijslanderss :D

Duhelo

Re: voor het eerst met een ijslander aan de slag........

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:16

denk dat het eerste probleem het afvallen is,
beste manier: veel km's recht door doen, stappen is de beste conditie opbouwend middel.
wanneer ze zonder problemen ruim een uur kan stappen, kun je intervaltrainingen inlassen (met andere woorden: stappen afgewisseld met korte stukjes galop, dus stukje galoperen, stappen tot ze ruim op adem is, beginnen met 5 minuutjes galopperen in totaal, en zo uitbouwen)

eenmaal ze zonder problemen een pittige buitenrit van 2 uur aankan, zal ze al een stuk afgevallen zijn, en kun je beginnen aan dressuurmatig werk
dit kan ook buiten, door te beginnen met veel overgangen te rijden, later komen dan de buiging en stretching

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 11:03

als we met luka rijden rijden we ruim een uur buiten(stappen) dus dat ken ze al en die intervaltraining is dat echt het beste met galop of draf? we rijden namelijk bijna altijd buiten omdat de bak nog iets te zwaar voor haar is en ik ben niet zown fan van op het harde galoperen aangezien het gras weer eens nat is :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:10

nooit op het harde galopperen
in principe kan het niet zoveel kwaad mits je paard getraind is, maar best is vermijden ;)

nat gras is niet erg, een rustig handgalopje en geen bochtjes galopperen.

voor een echte intervaltraining is met galop, daar het de bedoeling is dat je het paard buiten adem/moe krijgt, laat herstellen, en dan weer buiten adem krijgt, na verloop van je tijd zal je paard minder tijd nodig hebben om op adem te komen en langer om buiten adem te raken.

draf is in principe niet slecht, maar dan moet je proberen voor een rustige draf aan te houden, en lange stukken te draven, eventueel afgewisseld met overgangen
draf is een natuurlijke gang voor paarden die veel afstand afleggen, dus die kunnen ze lang volhouden zonder veel moeite

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 15:40

heb vandaag geprobeerd stukjes galop te doen (in de bak) maar wat blijkt nou buiten galopeerd ze wel maar in de bak weigert ze het en gaat ze bokken :s:( dus in de bak is het nog nie helemaal bevestigd, ook hebben we haar geschoren (jachtmodel) zodat ze wat meer warmte kwijt kan , this net ene knuffelbeertje :)

iemand nog tips voor de achterhand?? om die streker te maken??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:37

galop is buiten niet moeilijk, zo hard laten draven en ze gaan zelf wel in galop + het is rechtdoor en ze hebben niet veel evenwicht nodig

in een bak is het al lastiger door zwaar zand, en de bochten die voor een ongespierd paard erg lastig zijn .

nu zou ik kwa bakwerk heel basis beginnen
dus: om ze meer conditie te laten krijgen buitenritten met lange stukken rustige draf, en regelmatig stukjes galop ertussen

om ze fijner gereden te krijgen, beginnen met veel grote figuren in stap en draf, dus vooral voltes rijden, linksom en rechtsom, en 8 tjes, de eerste weken dus grote cirkels en veel van hand veranderen.

specifiek voor de achterhand dien je veel overgangen te rijden, en dan mooi gecontroleerde overgangen stap-draf-stap
Soms springt een paard makkelijker aan vanuit stap dan vanuit draf, kun je eens testen, overgangen stap-galop zijn goed voor de achterhand (opletten, in het begin dus stap-galop 4-5 passen galopperen en terug naar draf, niet denken, oeh, hij galoppeert, maken we direct 10 rondjes, dat is nu nog te lastig voor de pony, en de kans dat hij de tweede keer aanspringt is nihil omdat hij te moe is)
ook balkjes draven is goed voor de achterhand

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:41

daisjuh schreef:
als we met luka rijden rijden we ruim een uur buiten(stappen) dus dat ken ze al en die intervaltraining is dat echt het beste met galop of draf? we rijden namelijk bijna altijd buiten omdat de bak nog iets te zwaar voor haar is en ik ben niet zown fan van op het harde galoperen aangezien het gras weer eens nat is :(

T is een ijslander, tolten maar :-)

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:15

ja de eigenaar is de tolt nog aan het bevestigen en tot die tijd hou ik het bij stap draf en galop maar buiten doen we weleens stukje tolt :D en dat zit zowww lkk :D

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:16

Duhelo schreef:
galop is buiten niet moeilijk, zo hard laten draven en ze gaan zelf wel in galop + het is rechtdoor en ze hebben niet veel evenwicht nodig

in een bak is het al lastiger door zwaar zand, en de bochten die voor een ongespierd paard erg lastig zijn .

dus: om ze meer conditie te laten krijgen buitenritten met lange stukken rustige draf, en regelmatig stukjes galop ertussen

om ze fijner gereden te krijgen, beginnen met veel grote figuren in stap en draf, dus vooral voltes rijden, linksom en rechtsom, en 8 tjes, de eerste weken dus grote cirkels en veel van hand veranderen.

specifiek voor de achterhand dien je veel overgangen te rijden, en dan mooi gecontroleerde overgangen stap-draf-stap
Soms springt een paard makkelijker aan vanuit stap dan vanuit draf, kun je eens testen, overgangen stap-galop zijn goed voor de achterhand (opletten, in het begin dus stap-galop 4-5 passen galopperen en terug naar draf, niet denken, oeh, hij galoppeert, maken we direct 10 rondjes, dat is nu nog te lastig voor de pony, en de kans dat hij de tweede keer aanspringt is nihil omdat hij te moe is)
dank je wel ik ga het gelijk allemaal uitproberen dit weekend kan ik nie gaan verjaardagen maar maandag ga ik weer met haar aan de slag alleen dan is het longeer/fiets dag dus denk dat ik dan ga longeren met balkjes denk dat luka dit zelf ook wel leuk vind weer eens wat anders :d

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:20

tokedri schreef:
daisjuh schreef:

T is een ijslander, tolten maar :-)

Dat is wel heel makkelijk gezegd. Moet het paard wel tölt aanbieden onder het zadel en de ruiter voldoende ervaring hebben om het er op de juiste wijze uit te rijden. Mijn bijrijders mogen niet met mijn paarden tölten. :n Ik heb liever dat ze het niet doen dan dat ze het verkeerd doen.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:41

luka bied het zelf aan als ze toevallig in tolt gaat laat ik haar gaan maar ga geen hulp ervoor geven want daar ben ik nog niet ervaren genoeg in ik wil dat de eigenaar mij dit eerst allemaal goed leert vandaar dat ik stap draf en galop doe ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:44

Wanneer biedt ze het aan? In de overgangen? Of valt ze vanuit draf in tölt? Misschien kan je even met de eigenaar overleggen wat je moet doen als ze dat doet.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 12:53

als ik haar terug neem vanuit de draf gaat ze eerst een stukje tolten en dan pas stappen en soms als ze eens ergens van schrik gaat ze ook in de tolt na paar pasjes draf eigenaar zegt kan geen kwaad :O luka laat het heel vaak ook zien als ze losstaat lijkt wel alsof ze tolt makkelijker vind dan de draf :s
Imre schreef:
Wanneer biedt ze het aan? In de overgangen? Of valt ze vanuit draf in tölt? Misschien kan je even met de eigenaar overleggen wat je moet doen als ze dat doet.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:22

Duhelo schreef:

ik heb vandaag gelongeerd met balkjes en ze vond het helemaal te gek, sinds we jachtmodel geschoren hebben is ze veel frisser en lijkt het alsof ze helemaal geen conditie problemen heeft ;) maar in ieder geval balkjes draven gedaan aan de longeerlijn vond ze super tilde goed die achter hand op toen 1 balkje laten liggen ging ze erover heen springen alof tie 1 meter hoog was :s hahah daarna flink buiten uitgestapt (gewandeld) galoperen aan de longeerlijn gaat nie meer zow goed :( ze valt elke keer in draf of tolt of ze gaat telgangen echt heel raar ......... daar nog tips voor???